Statul va acorda Companiei NAţionale de Căi Ferate CFR SA (CNCF CFR SA) subvenţii pentru acoperirea în totalitate a costurilor de administrare, întreţinere şi reparaţii a infrastructurii feroviare, fondurile bugetare estimate pentru acest an fiind de 828 milioane lei, iar pentru perioada 2008- 2012 la peste 4,7 miliarde de lei.
Statul va acorda Companiei NAţionale de Căi Ferate CFR SA (CNCF CFR SA) subvenţii pentru acoperirea în totalitate a costurilor de administrare, întreţinere şi reparaţii a infrastructurii feroviare, fondurile bugetare estimate pentru acest an fiind de 828 milioane lei, iar pentru perioada 2008- 2012 la peste 4,7 miliarde de lei. Fondurile urmează să fie alocate în baza unui proiect de ordonanţă de urgenţă, elaborat de Ministerul Transporturilor. "Diferenţa dintre tariful de utilizare a infrastructurii feroviare publice şi costurile reale de administrare, întreţinere şi reparaţii se primeşte de către CFR SA de la bugetul de stat, pe baza contractului de activitate între Ministerul Transporturilor şi CFR", conform proiectului de ordonanţă. Această măsură va fi luată din cauza numărului mare de minute întârziere înregistrate anul trecut de trenuri. Anul trecut s-au produs, la instalaţiile de semnalizare, electrificare şi centralizare, în special din cauze tehnice, un număr de 19.509 deranjamente, care au avut ca efect întârzierea a 4.512 trenuri cu 51.117 minute (852 de ore). În cazul în care CFR nu va primi subvenţii, vor fi introduse noi restricţii de viteză, vor apărea noi puncte periculoase, ceea ce va conduce la creşterea timpilor de mers şi mari întârzieri în graficul trenurilor de călători.
COSTURI.Conform notei de fundamentare, tariful de utilizare a infrastructurii (TUI) feroviare reprezintă circa 66% din veniturile companiei, fondurile bugetare având o pondere de numai 4% din veniturile totale. În plus, nivelul veniturilor CFR SA a scăzut din anul 2004 şi până în prezent, deoarece TUI aplicat transportului public de călători nu a crescut decât cu 2- 3%, adică de la 2,4 euro/tren pentru un kilometru de infrastructură la 9 lei, în timp ce costurile au crescut cu 28%.
Creşterea de 2-3% a fost aplicată şi la tariful pentru transportul de marfă, respectiv de la 3,6 euro/tren pentru km de infrastructură din 2004 la 14 lei tarif aplicat în prezent. De asemeena, în perioadă menţionată tarifele pentru transportul public de călători au crescut cu 64,5%, iar cele practicate de operatorii de transport de marfă s-au majorat cu aproximativ 43%.(Elena Stan)
Citește pe Antena3.ro