x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Târguială pentru Fordul oltenesc

0
Autor: Vali Blanaru Elena Stan 28 Feb 2008 - 00:00
Târguială pentru Fordul oltenesc


România trebuie să recupereze 27 de milioane de euro de la Automobile Craiova, conform deciziei Comisiei Europene (CE), care a iniţiat o investigaţie în octombrie 2007.

DECIZIE - CE a deblocat privatizarea şi a constatat un ajutor de stat ilegal


România trebuie să recupereze 27 de milioane de euro de la Automobile Craiova, conform deciziei Comisiei Europene (CE), care a iniţiat o investigaţie în octombrie 2007. Americanii nu vor plăti în plus pentru acţiunile cumpărate, ci vor negocia cu statul reducerea ajutoarelor de stat legale aprobate deja de UE.

 
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului a încălcat legislaţia europeană cu privire la acordarea ajutoarelor de stat în cazul privatizării uzinei Automobile Craiova, acordând companiei Ford un ajutor ilegal, în valoare de 27 de milioane de euro. “Ajutorul ilegal de 27 milioane de euro este diferenţa dintre preţul de piaţă şi suma plătită de cumpărător, respectiv 57 de milioane de euro, pentru preluarea uzinei auto”, a spus Johannes Laitenberger, purtătorul de cuvânt al CE. Comisia a estimat că valoarea uzinei este mult mai mare decât preţul la care urma să fie achiziţionată de compania americană. “Valoarea de piaţă a participaţiei de 72,4% deţinută de statul român din activele industriale de bază, participaţie cumpărată de Ford, a fost estimată la 84 de milioane de euro. În consecinţă, prin impunerea unei serii de condiţii de altă natură decât economică în ceea ce priveşte licitaţia, România a renunţat la venituri în valoare de 27 de milioane de euro”, conform Comisiei Europene. Neelie Kroes, Comisarul european pentru Concurenţă, a explicat că “impunerea de condiţii la o privatizare determină, de regulă, scăderea preţului de vânzare, astfel încât statul pierde venituri, iar activitatea privatizată dobândeşte un avantaj selectiv”.

 

NEMULŢUMIRI. La privatizarea societăţii Automobile Craiova, AVAS a impus cumpărătorului să realizeze o producţie de minim 200.000 de automobile în al patrulea an de la privatizare, să efectueze o serie de investiţii şi să-i păstreze pe cei 3.900 de angajaţi. AVAS a primit o singură ofertă, în valoare de 57 de milioane de euro, pentru privatizarea Automobile Craiova, venită de la producătorul american Ford.

Oficialii europeni susţin că acordarea ajutorului nu a fost condiţionată de realizarea unui obiectiv de interes comun pentru care se poate autoriza acordarea de ajutoare în UE. “Pentru a evita ca firmele să beneficieze de avantaje neloiale faţă de concurenţi, nu se pot acorda ajutoare decât în condiţii stricte. În cazul acestei privatizări nu se aplică nici una dintre condiţiile respective şi, prin urmare, ajutorul este incompatibil cu piaţa comună”, conform CE.

 

ENERVĂRI GUVERNAMENTALE. Premierul Călin Popescu Tăriceanu s-a declarat neplăcut surprins de decizia CE cu privire la privatizarea Automobile Craiova. “Sunt neplăcut surprins de decizia Comisiei, pentru că aceasta apreciază că ar fi fost acordat un ajutor de stat. În fond, a fost o singură ofertă cu un preţ, iar Comisia consideră că nu este îndeajuns de mare. Cu alte cuvinte, era mai bine s-o vindem pentru a produce hârtie igienică sau să se facă un complex de magazine”, a declarat Tariceanu.

Cu toate acestea, ministrul pentru Relaţia cu Parlamentul, Mihai Voicu, a declarat că penalizarea primită de Ford este un “preţ mic” pentru un proiect de o asemenea anvergură. “Ford vine la Craiova. Penalizarea sau reevaluarea, spuneţi-i cum vreţi, de 27 de milioane de euro este un preţ mic pentru un proiect de o asemenea anvergură”, a afirmat Mihai Voicu.

 

COMPROMIS. Comisia Europeană a acceptat totuşi ca Ford să primească ajutoare de stat în valoare de peste 200 de milioane de euro, din care unul regional, de circa 154 de milioane de euro, şi unul pentru pregătirea profesională, în valoare de 50 de milioane de euro. “Decizia CE nu înseamnă că Ford va fi obligată să dea mai mulţi bani. Comisia de privatizare va discuta cu Ford şi este foarte probabil ca cele 27 de milioane de euro să se deducă din ajutorul de stat legal aprobat de CE pentru Ford. Este neclar însă cum vor fi afectate condiţionările legate de menţinerea personalului şi de producţie. Probabil că aceste restricţii vor fi eliminate din contractul de privatizare”, ne-au declarat surse apropiate negocierilor. Eliminarea acestor restricţii nu va avea însă un impact prea mare, deoarece Ford s-a angajat deja la investiţii de 675 de milioane de euro pentru modernizarea fabricii şi pentru creşterea producţiei la 300.000 de automobile pe an, precum şi la suplimentarea numărului de angajaţi până la 9.000 de persoane.

 

Ford, mulţumit de finalizarea anchetei

Privatizarea Automobile Craiova a fost blocată până în prezent de investigaţia Comisiei Europeane, însă acum procesul poate continua. “Mă bucur că investigaţia Comisiei Europene s-a încheiat într-un timp atât de scurt. Planurile şi angajamentele noastre pentru fabrica din Craiova rămân neschimbate”, a declarat John Fleming, Preşedinte şi CEO al Ford Europa. În plus, acesta a explicat că vor să preia fabrica cât mai curând posibil şi să o transforme într-un centru de producţie auto de talie internaţională. Totuşi, reprezentanţii Ford susţin că nu vor plăti mai mult pentru acţiunile fabricii din Craiova. “Preţul pe care Ford îl va plăti pentru pachetul de acţiuni, de 72,4%, deţinut de statul român la Automobile Craiova rămâne neschimbat, adică 57 de milioane euro. Împreună cu Comisia de Privatizare vom analiza decizia pe care CE a emis-o astăzi. În zilele care urmează vom discuta cu Comisia de Privatizare aceste detalii tehnice, urmând să vă transmitem concluziile”, a declarat Nadia Crişan, consultant Ford Europa şi director general McGuireWoods România.

 

Legea deblocată de Parlament

Achiziţia fabricii va fi finalizată după adoptarea legii speciale pentru privatizarea Automobile Craiova de către Parlamentul României. Legea specială urmează să fie adoptată la data de 4 martie 2008. “Privatizarea Automobile Craiova cu grupul Ford va fi finalizată, iar Parlamentul va da săptămâna viitoare votul final asupra Legii de privatizare”, a declarat Mihai Voicu. “Noi aşteptăm ca Ford să înceapă activitatea la Automobile Craiova cât mai repede, pentru binele economiei naţionale şi pentru mediul concurenţial”, a afirmat Ernest Popovici, preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile.

 

Citeşte mai multe despre:   economic,   declarat,   craiova,   milioane,   privatizare,   ford,   automobile,   automobile craiova,   privatizarea

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Cătălin Drulă: Raportul Corpului de Control spune că nivelul crescut al salariilor nu poate fi menținut decât dacă Metrorex își reduce personalul

Cătălin Drulă: Raportul Corpului de Control spune că nivelul crescut al salariilor nu poate fi menținut decât dacă Metrorex își reduce personalul
Ministrul Transporturilor Cătălin Drulă a anunțat că a fost finalizat Raportul Metrorex realizat de Corpul de Control. Liderul USR acuză că au fost manipulări ale cifrelor pentru a se obține majorarea...

Primele elicoptere H135 au fost livrate statului român

Primele elicoptere H135 au fost livrate statului român
Primele trei dintre cele şase elicoptere de tip H135 produse de Airbus Helicopters România au fost livrate către Inspectoratul General de Aviaţie. Următoarele sunt programate să fie gata...

Șase porţi biometrice, montate la Aeroportul Otopeni. Cum funcționează aceste scannere automate

Șase porţi biometrice, montate la Aeroportul Otopeni. Cum funcționează aceste scannere automate
Galerie Foto Șase porţi de control automat al paşapoartelor - Automatic Border Control (ABC) - care permit pasagerilor cu paşapoarte biometrice să treacă fără să mai stea faţă în faţă cu un poliţist de frontieră au fo...

Euro explodează. Un nou maxim istoric: 4,8784 lei

Euro explodează. Un nou maxim istoric: 4,8784 lei
Euro a atins joi al doilea maxim istoric pe piața din România, la 4,8784 lei, de la precedenta valoare de top - 4,8768 lei/euro, de miercuri. Anterior, euro atinsese maximul de 4,8750 lei pe 25 septembrie...

Românii vor energie electrică din resurse regenerabile

Românii vor energie electrică din resurse regenerabile
Circa 65% dintre români consideră că țara are suficiente resurse energetice regenerabiile, arată un studiu realizat de "România Durabilă". Este vorba despre Obiectivul de Dezvoltare Durabilă ODD 7 "Energie...

Undă verde pentru regele mall-urilor la Romexpo

Undă verde pentru regele mall-urilor la Romexpo
Curtea Constituțională a respins ieri, ca neîntemeiată, sesizarea depusă de USR şi UDMR asupra legii prin care o suprafaţă de teren de 46 de hectare de la Romexpo Bucureşti trece din proprietatea...

Top 10 firme romanesti de succes

Top 10 firme romanesti de succes
In peisajul romanesc, fabricile nu par sa se descurce grozav, cel putin in ultimii ani. Totusi, exista si branduri de renume, care au castigat nu numai piata locala, ci si pe cea europeana sau chiar mondiala, pe care te...

(P) Utilizați anvelope de calitate de pe Anvelopejantealiaj.ro  potrivite anotimpului în care ne aflăm!

(P) Utilizați anvelope de calitate de pe Anvelopejantealiaj.ro  potrivite anotimpului în care ne aflăm!
Vremea începe ușor, ușor să se încălzească și ne apropiem cu pași repezi de primavară și de momentul în care trebuie să încălțam autoturismele, cu acele anvelope vara potrivite. Anvelopele, fie că...

Ce spune premierul Florin Cîțu despre pragul de impunere a restricțiilor

Ce spune premierul Florin Cîțu despre pragul de impunere a restricțiilor
Pragul de 3 la mia de locuitori pentru relaxarea restricțiilor impuse din cauza infecțiilor cu COVD-19 nu va fi schimbat, potrivit premierului Florin Cîțu.  "Nu iau în calcul aşa ceva. În acest moment,...

Guvernul va aproba mai multe exproprieri pentru lucrările la Centura București Sud și Autostrada Transilvania

Guvernul va aproba mai multe exproprieri pentru lucrările la Centura București Sud și Autostrada Transilvania
Executivul a aprobat exproprierea pentru utilitate publică a imobilelor aflate în proprietate privată, situate pe coridorul lărgirii pe 4 benzi a Centurii București Sud, după cum a anunțat premierul Florin...

35% dintre angajați vor să-și schimbe locul de muncă în 2021

35% dintre angajați vor să-și schimbe locul de muncă în 2021
Peste 35% dintre angajaţi vor să-și schmbe actualul loc de muncă în acest an mai ales datorită nemulțumirilor salariale și pentru a realiza un echilibru între profesie și viața personală, arată...

Ce spun analiștii economici despre deprecierea leului

Ce spun analiștii economici despre deprecierea leului
Moneda națională s-a depreciat puternic în fața euro din cauza unor probleme pe piețele internaționale, apreciază Dan Suciu, purtător de cuvânt al Băncii Naţionale a României (BNR).  "Au fost...

Aproape jumătate dintre autovehiculele controlate în trafic aveau probleme tehnice în 2020

Aproape jumătate dintre autovehiculele controlate în trafic aveau probleme tehnice în 2020
Circa 45,6% dintre autovehiculele verificate în trafic aveau deficiențe tehnice majore și periculoase în 2021. Astfel că aproape jumătate dintre cele 64.096 controlate au fost declarate nevonforme,...

Dilemele videochatului: Cum se desfășoară un interviu pentru jobul de model online?

Dilemele videochatului: Cum se desfășoară un interviu pentru jobul de model online?
Industria videochatului a dovedit faptul că este extrem de profitabilă și sigură, indiferent de situația economică, sanitară sau socială dintr-un anumit moment. Deoarece oferă acest grad sporit de siguranță...
Serviciul de email marketing furnizat de