România trebuie să recupereze 27 de milioane de euro de la Automobile Craiova, conform deciziei Comisiei Europene (CE), care a iniţiat o investigaţie în octombrie 2007.
DECIZIE - CE a deblocat privatizarea şi a constatat un ajutor de stat ilegal
România trebuie să recupereze 27 de milioane de euro de la
Automobile Craiova, conform deciziei Comisiei Europene (CE), care a iniţiat o
investigaţie în octombrie 2007. Americanii nu vor plăti în plus pentru acţiunile
cumpărate, ci vor negocia cu statul reducerea ajutoarelor de stat legale
aprobate deja de UE.
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului a încălcat
legislaţia europeană cu privire la acordarea ajutoarelor de stat în cazul
privatizării uzinei Automobile Craiova, acordând companiei Ford un ajutor
ilegal, în valoare de 27 de milioane de euro. “Ajutorul ilegal de 27 milioane
de euro este diferenţa dintre preţul de piaţă şi suma plătită de cumpărător,
respectiv 57 de milioane de euro, pentru preluarea uzinei auto”, a spus
Johannes Laitenberger, purtătorul de cuvânt al CE. Comisia a estimat că
valoarea uzinei este mult mai mare decât preţul la care urma să fie achiziţionată
de compania americană.
“Valoarea de piaţă a participaţiei de 72,4% deţinută de statul român din
activele industriale de bază, participaţie cumpărată de Ford, a fost estimată
la 84 de milioane de euro. În consecinţă, prin impunerea unei serii de condiţii
de altă natură decât economică în ceea ce priveşte licitaţia, România a renunţat
la venituri în valoare de 27 de milioane de euro”, conform Comisiei Europene.
Neelie Kroes, Comisarul european pentru Concurenţă, a explicat că “impunerea de
condiţii la o privatizare determină, de regulă, scăderea preţului de vânzare,
astfel încât statul pierde venituri, iar activitatea privatizată dobândeşte un
avantaj selectiv”.
NEMULŢUMIRI. La privatizarea societăţii Automobile Craiova, AVAS a impus cumpărătorului să realizeze o producţie de minim 200.000 de automobile în al patrulea an de la privatizare, să efectueze o serie de investiţii şi să-i păstreze pe cei 3.900 de angajaţi. AVAS a primit o singură ofertă, în valoare de 57 de milioane de euro, pentru privatizarea Automobile Craiova, venită de la producătorul american Ford.
Oficialii europeni susţin că acordarea ajutorului nu a fost condiţionată de realizarea unui obiectiv de interes comun pentru care se poate autoriza acordarea de ajutoare în UE. “Pentru a evita ca firmele să beneficieze de avantaje neloiale faţă de concurenţi, nu se pot acorda ajutoare decât în condiţii stricte. În cazul acestei privatizări nu se aplică nici una dintre condiţiile respective şi, prin urmare, ajutorul este incompatibil cu piaţa comună”, conform CE.
ENERVĂRI GUVERNAMENTALE. Premierul Călin Popescu Tăriceanu s-a declarat neplăcut surprins de decizia CE cu privire la privatizarea Automobile Craiova. “Sunt neplăcut surprins de decizia Comisiei, pentru că aceasta apreciază că ar fi fost acordat un ajutor de stat. În fond, a fost o singură ofertă cu un preţ, iar Comisia consideră că nu este îndeajuns de mare. Cu alte cuvinte, era mai bine s-o vindem pentru a produce hârtie igienică sau să se facă un complex de magazine”, a declarat Tariceanu.
Cu toate acestea, ministrul pentru Relaţia cu Parlamentul, Mihai Voicu, a declarat că penalizarea primită de Ford este un “preţ mic” pentru un proiect de o asemenea anvergură. “Ford vine la Craiova. Penalizarea sau reevaluarea, spuneţi-i cum vreţi, de 27 de milioane de euro este un preţ mic pentru un proiect de o asemenea anvergură”, a afirmat Mihai Voicu.
COMPROMIS. Comisia Europeană a acceptat totuşi ca Ford să primească ajutoare de stat în valoare de peste 200 de milioane de euro, din care unul regional, de circa 154 de milioane de euro, şi unul pentru pregătirea profesională, în valoare de 50 de milioane de euro. “Decizia CE nu înseamnă că Ford va fi obligată să dea mai mulţi bani. Comisia de privatizare va discuta cu Ford şi este foarte probabil ca cele 27 de milioane de euro să se deducă din ajutorul de stat legal aprobat de CE pentru Ford. Este neclar însă cum vor fi afectate condiţionările legate de menţinerea personalului şi de producţie. Probabil că aceste restricţii vor fi eliminate din contractul de privatizare”, ne-au declarat surse apropiate negocierilor. Eliminarea acestor restricţii nu va avea însă un impact prea mare, deoarece Ford s-a angajat deja la investiţii de 675 de milioane de euro pentru modernizarea fabricii şi pentru creşterea producţiei la 300.000 de automobile pe an, precum şi la suplimentarea numărului de angajaţi până la 9.000 de persoane.
Ford, mulţumit de finalizarea anchetei
Privatizarea Automobile Craiova a fost blocată până în prezent de investigaţia Comisiei Europeane, însă acum procesul poate continua. “Mă bucur că investigaţia Comisiei Europene s-a încheiat într-un timp atât de scurt. Planurile şi angajamentele noastre pentru fabrica din Craiova rămân neschimbate”, a declarat John Fleming, Preşedinte şi CEO al Ford Europa. În plus, acesta a explicat că vor să preia fabrica cât mai curând posibil şi să o transforme într-un centru de producţie auto de talie internaţională. Totuşi, reprezentanţii Ford susţin că nu vor plăti mai mult pentru acţiunile fabricii din Craiova. “Preţul pe care Ford îl va plăti pentru pachetul de acţiuni, de 72,4%, deţinut de statul român la Automobile Craiova rămâne neschimbat, adică 57 de milioane euro. Împreună cu Comisia de Privatizare vom analiza decizia pe care CE a emis-o astăzi. În zilele care urmează vom discuta cu Comisia de Privatizare aceste detalii tehnice, urmând să vă transmitem concluziile”, a declarat Nadia Crişan, consultant Ford Europa şi director general McGuireWoods România.
Legea deblocată de Parlament
Achiziţia fabricii va fi finalizată după adoptarea legii speciale pentru privatizarea Automobile Craiova de către Parlamentul României. Legea specială urmează să fie adoptată la data de 4 martie 2008. “Privatizarea Automobile Craiova cu grupul Ford va fi finalizată, iar Parlamentul va da săptămâna viitoare votul final asupra Legii de privatizare”, a declarat Mihai Voicu. “Noi aşteptăm ca Ford să înceapă activitatea la Automobile Craiova cât mai repede, pentru binele economiei naţionale şi pentru mediul concurenţial”, a afirmat Ernest Popovici, preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile.