x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie TĂRGURILE AUTO, GRAV AFECTATE /Triplarea taxei aduce falimentul

TĂRGURILE AUTO, GRAV AFECTATE /Triplarea taxei aduce falimentul

de Elena Stan    |    06 Dec 2008   •   00:00
TĂRGURILE AUTO, GRAV AFECTATE /Triplarea taxei aduce falimentul

Triplarea taxei de poluare auto pentru maşinile second-hand din import începând cu 15 decembrie va falimenta sute de parcuri auto. Românii care şi-au cumpărat deja o maşină veche şi nu au reuşit să o înscrie încă riscă să rămână cu aceasta în faţa blocului.



Majorarea cu până la 300% a taxei de poluare auto pentru maşinile second-hand de import va determina închiderea câtorva zeci, dacă nu chiar sute, de parcuri auto din România. Decizia Guvernului nemulţumeşte majoritatea românilor din clasa medie, care nu îşi permit achiziţionarea unei maşini noi nici măcar prin programul Rabla, prin care pot primi un ajutor în valoare de 3.800 de lei dacă renunţă la maşina mai veche de 12 ani pe care să o ducă la casat. De data aceasta, scopul majorării taxei auto nu mai are nici o legătură cu protejarea mediului înconjurător, ca până acum, ci cu păstrarea locurilor de muncă şi cu susţinerea industriei auto pe timp de criză prin stimularea de vânzare a maşinilor noi.

"Guvernul are dreptul să introducă oricâte taxe şi impozite vrea, însă nu triplarea valorii taxei de poluare auto pentru maşinile second-hand din import este soluţia pentru a stimula vânzarea de maşini noi. Piaţa auto, chiar şi cea second-hand, este blocată de ceva vreme, iar maşinile noi nu se mai vând mai deloc în nici un stat. Pentru majorarea taxei anunţate de guvernanţi nu există argumente justificate", ne-a declarat Nicolae Răgălie, directorul general al Autovit, cel mai mare târg de maşini second-hand de la noi din ţară. Persoanele care nu sunt de acord cu triplarea taxei au început să strângă semnături online pentru anularea acestei ordonanţe. Până ieri la prânz, petiţia era semnată de 300 de persoane.

COMISIA EUROPEANĂ
"Măsurile referitoare la majorarea de până la trei ori a taxei pentru maşinile rulate nu au fost prezentate oficial, iar Comisia nu a fost informată despre acestea", a explicat Maria Assimakopoulou, purtătorul de cuvânt al comisarului UE pentru Taxe şi Uniune Vamală. Totodată, Assimakopoulou a atras atenţia că, deşi au libertatea de a stabili nivelul de taxare auto, statele membre sunt obligate să aplice principiul nediscriminării, potrivit căruia "pot mări taxele atât pentru maşinile rulate sau vechi, cât şi pentru cele noi". Aceasta s-a limitat la a repeta regulile aplicabile în materie de taxe auto, precizând că sunt "foarte simple şi foarte uşor de înţeles pentru toată lumea".

PARCURILE AUTO, ÎN FALIMENT
Decizia guvernanţilor de triplare a valorii taxei de poluare pentru maşinile second-hand din import a luat prin surprindere pe toată lumea mai ales că nu de mult se vorbea despre o eliminare a acesteia. Hotărârea nemulţumeşte pe majoritatea celor care au apucat să îşi cumpere deja o maşină second, dar nu au apucat să o înscrie, precum şi pe cei care aveau de gând să-şi cumpere una în viitorul apropiat. Sunt şi afaceri care vor da faliment din cauza acestei decizii. "Totul s-a întâmplat foarte repede. Nu cred că se poate ca o astfel de decizie să fie luată aşa, peste noapte. Cum e posibil să spună că se va majora taxa de poluare auto la maşinile second-hand din import de până la trei ori fără să ne fi pregătit măcar pentru aşa ceva? Am în parc 10 maşini aduse din Germania. Fiecare dintre ele costă peste 20.000 de euro iar taxa auto este de circa 5.000 de euro acum. Dacă taxa auto va ajunge 15.000 de euro, cine le mai cumpără? Dau faliment", ne-a explicat Lică Dumitru, proprietarul parcului auto Lilcam Prodserv. În aceeaşi situaţie sunt majoritatea parcurilor auto din ţară care au ca obiect de activitate vânzarea de maşini second-hand.

"Dacă taxa de poluare auto se triplează pentru maşinile vechi aduse din import, se duce toată afacerea de râpă. Sunt bani aruncaţi pe apa sâmbetei. Am şase maşini în parc pe care nu le va mai lua nimeni dacă se majorează taxa. Sper să nu fie publicată această ordonanţă în Monitorul Oficial. Ne-au dus cu zăhărelul de ceva timp că se scoate taxa, şi acum, dintr-o dată au anunţat că se măreşte de trei ori. Acum ne-a îngropat de tot. Nu se gândeşte că trei sferturi din oamenii care şi-au cumpărat o maşină second au luat bani din bancă? El ne-a luat maşina, iar băncile ne vor lua casele. Aşa vom ajunge o naţiune de boschetari pe de-o parte şi multimiliardari pe de alta. Dacă ordonanţa asta într-adevăr se va aplica atunci să nu vă miraţi dacă în câteva zile va da o nouă Ordonanţă de urgenţă prin care ne obligă să cumpărăm fiecare familie un Citroen. Nu am avut parte nici măcar de preavizul de 15 zile cu privire la această triplare a  valorii taxei", ne-a explicat Gabriela Gunter, proprietara parcului Gunter Automobile din Timişoara.
"Sunt confuz. Încă nu pot să mă gândesc la aşa ceva. Afacerea mea oricum a fost afectată iar dacă acum creşte taxa de poluare auto cu 300%, se termină totul. Momentan nu mă pot exprima cu privire la evoluţia acestei situaţii. Cert este că dacă nu mai ţine trebuie să mă apuc de altceva", ne-a declarat Lalu Cezar, reprezentant Lecarro.

ŢEAPĂ CU PROGRAMAREA
Posesorii de maşini second care şi-au făcut programare la RAR până la 15 decembrie au şanse să fie taxaţi conform noii legislaţii deoarece cei mai mulţi dintre aceştia au fost chemaţi după data de intrare în vigoare a Ordonanţei privind majorarea taxei. "Persoanele care au programare pentru o dată până la 15 decembrie nu vor plăti de trei ori mai mult pentru taxa auto de poluare. Având în vedere că termenul de programare este între
10-61 de zile este posibil ca unele persoane care au sunat şi s-au şi programat acum o lună sau chiar două, să fie nevoite să achite taxa la valoarea triplă deoarece data la care au fost chemate la RAR este după 15 decembrie", ne-a explicat Lorena Stroe, reprezentantul Registru Auto Român (RAR). Aceasta a spus că pe viitor, din cauza majorării taxei auto, activitatea sucursalelor RAR din ţară ar putea fi redusă. În prezent nu există o statistică cu numărul total al maşinilor care sunt programate la RAR, însă, potrivit site-ului RAR, se poate observa că se fac peste 1.000 de programări zilnic, adică între 28.000-30.000 pe lună.  


Taxa, mai scumpă ca maşina

Triplarea taxei auto va duce la valori ale acesteia cuprinse între 750-4.800 de euro pentru motorizările mai des întâlnite, de 1,4 şi de 1,6 litri, indiferent de norma Euro, iar în cazul vehiculelor cu propulsoare mari Euro 2, proprietarul va plăti mai mult de 25.000 de euro. Taxa de poluare cea mai mare va fi plătită, ca şi în prezent, de cei care cumpără vehicule Euro 2, produse între anii 1996 şi 2000. Modele precum Opel Vectra B, Volkswagen Passat, BMW Seria 3 şi Audi A4 sunt câteva exemple de maşini Euro 2 pentru care taxa va trece de 7.500 de euro, depăşind de
două-trei ori valoarea de achiziţie a vehiculului. După motoarele Euro 1, cea mai mică taxă o vor avea propulsoarele Euro 3, produse între anii 2000 şi 2004, şi maşinile Non Euro, fabricate înainte de 1992. Motorizările de 1,4 litri vor avea o taxă de 750 de euro în cazul normelor Euro 1. Pentru un motor de aceeaşi capacite cilindrică, dar care corespunde Euro 3, taxa va fi de aproape 1.300 de euro, respectiv de 2.200 de euro pentru propulsoarele Non Euro. Un motor 1.400 centimetri cubi (cmc) Euro 2 va fi taxat cu aproape 2.800 de euro, cea mai mare valoare dintre toate comparativ cu sumele pentru celelalte norme Euro ale motoarelor de 1,4 litri. Maşini cu astfel de propulsoare sunt Opel Astra F şi Volkswagen Golf III.


Vânzările Dacia, în scădere

Vânzările Dacia pe piaţa locală au scăzut cu 52,3% în noiembrie, un declin-record pentru constructorul auto, iar după primele unsprezece luni livrările au coborât cu 13,5% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, la 81.097 unităţi, potrivit datelor producătorului auto. Astfel, Dacia a vândut în România luna trecută 4.698 unităţi, faţă de 9.850 în luna corespunzătoare a anului trecut. În prezent, uzina Dacia de la Mioveni este închisă, producătorul apelând la oprirea temporară a activităţii pentru a evita acumularea de stocuri. Motivele invocate în repetate rânduri de către oficialii Dacia pentru scăderea vânzărilor au fost legate de importul masiv de maşini second-hand după 1 iulie, la care se adaugă efectele crizei economico-financiare, manifestate prin reducerea cererii.

×