Autorităţile române au stabilit un nou mod de calcul pentru
taxa de primă înmatriculare, astfel încât valoarea acesteia scade pe măsură ce
vechimea maşinii este mai mare.
Mediu - Autorităţile au ţinut cont de vechimea maşinii
Guvernul a transmis ieri Comisiei Europene o scrisoare privind noua modalitate de calcul a taxei de primă înmatriculare auto. “Am discutat pe marginea principiilor ce trebuiau respectate pentru a stabili modalitatea de calcul a taxei de primă înmatriculare şi am stabilit un nou mod de calcul, care ţine cont de deprecierea maşinii. Vom transmite spre seară o scrisoare către Comisia Europeană cu acest mod de calcul, însă formula finală de calcul va fi stabilită în ultima şedinţă de guvern din luna ianuarie”, ne-a declarat ieri Attila Korodi, ministrul Mediului şi Dezvoltării Durabile.
VALOARE. Pe viitor, nivelul taxei de primă înmatriculare va fi mai mic pentru maşinile mai vechi, dar va creşte de până la trei ori pentru autoturismele noi. “Pentru maşinile noi, taxa va fi mai mare, conform noii modalităţi de calcul, iar pentru maşinile second-hand, taxa va scădea semnificativ. Pentru maşinile foarte vechi, taxa poate ajunge la un nivel de 10% faţă de taxa de plecare”, a declarat Attila Korodi. În cazul în care CE va aproba modalitatea de calcul pe care urmează ca partea română să o transmită la finele lunii ianuarie, este posibil ca românii să plătească mai puţin din luna martie pentru înmatricularea maşinilor second-hand aduse din străinătate. “După acceptarea modului de calcul de către Comisia Europeană urmează ca formula de calcul să fie introdusă în lege. Următoarea etapă constă în elaborarea şi publicarea normelor metodologice de aplicare după care cetăţenii vor putea plăti mai puţin”, a explicat Attila Korodi.
INFRINGEMENT. Comisia Europeană s-a declarat nemulţumită de actuala formă a legii, din cauza nivelului ridicat plătit pentru maşinile vechi de import, pe care îl consideră discriminatoriu. În acest sens, CE a declanşat în luna martie 2007 procedura de infringement (încălcarea Tratatului de aderare) împotriva ţării noastre. Începând cu luna martie şi până în prezent, între cele două părţi a avut loc o corespondenţă, care însă nu a oprit infringementul. Astfel, în noiembrie 2007, CE a declanşat cea de-a doua etapă a procedurii de infringement. În final, s-a hotărât că dacă până în luna februarie 2008 autorităţile române nu vor stabili un nou mod de calcul, astfel încât nivelul taxei să fie mai mic pentru maşinile mai vechi, atunci România va ajunge la Curtea Europeană de Justiţie.
Încasări-record
Pentru 2008, Guvernul a bugetat venituri de 600,8 milioane de lei (echivalentul a 188,9 milioane de euro) din încasarea taxei de primă înmatriculare, în scădere cu 21,7 % faţă de nivelul planificat pentru 2007, de 766,8 milioane de lei, spune Korodi (foto). În noiembrie 2007, încasările din taxa auto erau de peste 225 milioane de euro, potrivit datelor furnizate de Ministerul Finanţelor. Astfel, suma colectată din taxa auto a depăşit cu mult nivelul planificat de autorităţi. Taxa de primă înmatriculare este calculată în funcţie de capacitatea motorului, de standardele de emisii şi de vechimea autovehiculului.
Nivelul noii taxe
Taxa actuală pentru o maşină nouă cu norma de poluare Euro 4 şi cu cilindree de 1.400-1.600 de cmc este de puţin peste 100 de euro. În noua formulă aceasta creşte până la mai mult de 460 de euro. Taxa scade însă în funcţie de vechimea maşinii, astfel un acelaşi automobil, dar vechi de doi ani va fi taxat cu o sumă mai mică cu 15%. O maşină de Euro 4 cu motorizare de peste 1.900 de cmc va fi înmatriculată pentru circa 1.000 de euro, potrivit unor surse guvernamentale. maşini de tip Euro 3 cu cilindree de 1.400-1.600 de centimetri cubi vor fi înmatriculate contra unei sume de aproape 1.000 de euro. Cuantumul scade şi în acest caz în funcţie de vechimea maşinii. Valoarea de aproximativ 1.000 de euro creşte în cazul maşinilor Euro 3 în funcţie de cilindreea motoarelor şi scade apoi în cadrul fiecărei clase de motorizare în funcţie de vechime. Acelaşi mod de calcul este aplicat şi în cazul celorlalte norme de poluare Euro, dar şi în cazul maşinilor non-Euro. Cea mai mare valoare a noii taxe este de circa 5.500 de euro, fiind valabilă în cazul unei maşini non-Euro cu cilindreea de peste 3.000 de centimetri cubi, veche de circa zece ani.