MEDIU ● Noua formulå va lua În calcul emisiile de CO2
Zecile de mii de semnături strânse de la cetăţeni, procesele împotriva statului şi nenumăratele semnale trase de presă cu privire la taxa de poluare pentru autoturisme au dat roade. Specialiştii în domeniul mediului vor modifica modalitatea de calcul.
Zecile de mii de semnături strânse de la cetăţeni, procesele împotriva statului şi nenumăratele semnale trase de presă cu privire la taxa de poluare pentru autoturisme au dat roade. Specialiştii în domeniul mediului vor modifica modalitatea de calcul.
MEDIU ● Noua formulå va lua În calcul emisiile de CO2
Zecile de mii de semnături strânse de la cetăţeni, procesele împotriva statului şi nenumăratele semnale trase de presă cu privire la taxa de poluare pentru autoturisme au dat roade. Specialiştii în domeniul mediului vor modifica modalitatea de calcul.
Autorităţile române au ajuns la concluzia că noua modalitate de calcul a taxei de poluare pentru autoturisme trebuie modificată din nou, până la transmiterea ordonanţei de urgenţă, în formă finală, la Comisia Europeană.
"Proiectul ordonanţei privind taxa de poluare auto va fi modificat prin introducerea unor reguli care să permită corelarea taxei cu nivelul emisiilor poluante, începând cu luna iulie şi prin consultare cu Comisia Europeană", a declarat premierul Călin Popescu Tăriceanu la postul public de televiziune. Această decizie vine după nenumărate semnale trase de presă cu privire la formula de calcul făcută publică la sfârşitul lunii ianuarie şi a unui număr tot mai mare de procese intentate statului de către cetăţeni, în vederea recuperării contravalorii taxei de primă înmatriculare. Conform noii formule de calcul, prezentată la sfârşitul luni ianuarie, valoarea taxei de poluare auto creşte de circa trei ori pentru maşinile noi şi scade de circa 10 ori pentru maşinile vechi, second-hand. Tăriceanu a explicat că introducerea taxei de primă înmatriculare a fost greşit înţeleasă de cetăţeni. "Există o percepţie care s-a creat şi care, spun foarte clar, este greşită. Taxa auto nu a fost gândită ca una care să aducă bani la buget, ci care să constituie o frână, o piedică în calea importurilor de maşini de ocazie", a spus şeful Guvernului.
PRINCIPIU. Oficialii români s-au decis să modifice formula de calcul în urma discuţiilor avute cu reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale de mediu. "Din aceste discuţii a rezultat o propunere care mi se pare acceptabilă şi la care sunt receptiv. Propunerea care s-a degajat este de a face o taxă care să se reflecte într-o formulă simplă, legată de nivelul taxei şi de nivelul de emisii de CO2, după principiul poluatorul plăteşte. Cu cât poluează mai mult, cu atât plăteşte mai mult", a spus Tăriceanu.
PROBLEME. La întâlnire, reprezentanţii societăţii civile au adus mai multe propuneri de calcul al taxei de poluare auto. "Am primit mai multe propuneri de calcul pentru taxa de poluare, care vor fi luate în calcul la realizarea îmbunătăţirii modalităţii de calcul a taxei auto, prevăzută în ordonanţa ce urma să intre în vigoare în iulie. Noua modalitate de calcul va ţine cont de emisiile de CO2", ne-au declarat surse ministeriale. Problema este că aceste emisii de CO2 sunt trecute în talon doar la maşinile cu catalizator Euro 4, însă la celelalte trebuie să mergi la RAR să afli. Motiv pentru care va fi greu de găsit o formulă comuncă, care să ţină cont de principiul "poluatorul plăteşte". Conform acestui principiu, cine poluează mai mult plăteşte mai mult. Premierul a fost de acord să ţină cont de propunerile primite. "Este foarte posibil să facem aceste modificări să luăm în considerare propunerile de care am vorbit. Există în acest domeniu o legislaţie în Franţa şi Austria. Astăzi am văzut câteva elemente în acest sens pe care le putem include într-o viitoare propunere", a spus Tăriceanu.
Zecile de mii de semnături strânse de la cetăţeni, procesele împotriva statului şi nenumăratele semnale trase de presă cu privire la taxa de poluare pentru autoturisme au dat roade. Specialiştii în domeniul mediului vor modifica modalitatea de calcul.
Autorităţile române au ajuns la concluzia că noua modalitate de calcul a taxei de poluare pentru autoturisme trebuie modificată din nou, până la transmiterea ordonanţei de urgenţă, în formă finală, la Comisia Europeană.
"Proiectul ordonanţei privind taxa de poluare auto va fi modificat prin introducerea unor reguli care să permită corelarea taxei cu nivelul emisiilor poluante, începând cu luna iulie şi prin consultare cu Comisia Europeană", a declarat premierul Călin Popescu Tăriceanu la postul public de televiziune. Această decizie vine după nenumărate semnale trase de presă cu privire la formula de calcul făcută publică la sfârşitul lunii ianuarie şi a unui număr tot mai mare de procese intentate statului de către cetăţeni, în vederea recuperării contravalorii taxei de primă înmatriculare. Conform noii formule de calcul, prezentată la sfârşitul luni ianuarie, valoarea taxei de poluare auto creşte de circa trei ori pentru maşinile noi şi scade de circa 10 ori pentru maşinile vechi, second-hand. Tăriceanu a explicat că introducerea taxei de primă înmatriculare a fost greşit înţeleasă de cetăţeni. "Există o percepţie care s-a creat şi care, spun foarte clar, este greşită. Taxa auto nu a fost gândită ca una care să aducă bani la buget, ci care să constituie o frână, o piedică în calea importurilor de maşini de ocazie", a spus şeful Guvernului.
PRINCIPIU. Oficialii români s-au decis să modifice formula de calcul în urma discuţiilor avute cu reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale de mediu. "Din aceste discuţii a rezultat o propunere care mi se pare acceptabilă şi la care sunt receptiv. Propunerea care s-a degajat este de a face o taxă care să se reflecte într-o formulă simplă, legată de nivelul taxei şi de nivelul de emisii de CO2, după principiul poluatorul plăteşte. Cu cât poluează mai mult, cu atât plăteşte mai mult", a spus Tăriceanu.
PROBLEME. La întâlnire, reprezentanţii societăţii civile au adus mai multe propuneri de calcul al taxei de poluare auto. "Am primit mai multe propuneri de calcul pentru taxa de poluare, care vor fi luate în calcul la realizarea îmbunătăţirii modalităţii de calcul a taxei auto, prevăzută în ordonanţa ce urma să intre în vigoare în iulie. Noua modalitate de calcul va ţine cont de emisiile de CO2", ne-au declarat surse ministeriale. Problema este că aceste emisii de CO2 sunt trecute în talon doar la maşinile cu catalizator Euro 4, însă la celelalte trebuie să mergi la RAR să afli. Motiv pentru care va fi greu de găsit o formulă comuncă, care să ţină cont de principiul "poluatorul plăteşte". Conform acestui principiu, cine poluează mai mult plăteşte mai mult. Premierul a fost de acord să ţină cont de propunerile primite. "Este foarte posibil să facem aceste modificări să luăm în considerare propunerile de care am vorbit. Există în acest domeniu o legislaţie în Franţa şi Austria. Astăzi am văzut câteva elemente în acest sens pe care le putem include într-o viitoare propunere", a spus Tăriceanu.
Înmatriculări pe bandă
În ciuda menţinerii taxei de primă înmatriculare, numărul înmatriculărilor de maşini noi în România a crescut în ianuarie 2008 cu 34,5% faţă de aceeaşi lună a anului trecut, ajungând la 29.495 de autoturisme, potrivit datelor furnizate de Asociaţia Europeană a Producătorilor de Automobile. România este pe locul zece în Europa, în funcţie de numărul autoturismelor noi înregistrate. Primele trei poziţii fiind ocupate de Italia, cu 232.207 de vehicule, în scădere cu 7,3%, Germania, cu 220.742 de vehicule, în creştere cu 10,5% şi de Franţa, cu 162.116 unităţi, în scădere cu 5,6%.
Korodi: "Scade taxa pentru maşinile noi"
"În urma discuţiilor cu organizaţile neguvernamentale s-a ajuns la concluzia că este nevoie de un nivel de taxare, însă în modalitatea de clacul al taxei auto trebuie să existe o pondere mai mare a emisilor de CO2. La stabilirea noii formule de calcul trebuie să echilibrăm elementele cerute de Comisia Europeană şi să corectăm neregulile din formula din ordonanţa de urgenţă ce urmează să intre în vigoare în iulie, ţinând cont de caracteristica noxe. Nu se pot compara maşinile rulate foarte mult cu maşinile noi. Probabil valoarea taxei va fi mai mică pentru maşinile noi şi va creşte pentru cele mai vechi de patru-cinci ani, care nu au emisiile de CO2 trecute în talon", a explicat Attila Korodi, ministrul Mediului şi Dezvoltării Durabile.
Citește pe Antena3.ro