x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Taxa auto va fi redusă

Taxa auto va fi redusă

de Elena Stan    |    06 Dec 2007   •   00:00
Taxa auto va fi redusă
Sursa foto: Christian Silva/

Guvernul nu vrea să renunţe la taxa de primă inmatriculare, chiar dacă introducerea acesteia a fost contestată de toată lumea, iar Comisia Europeană ne ameninţă cu declanşarea proceselor.

MODIFICĂRI - Sub presiunea Comisiei Europene Guvernul, va schimba legislaţia


Guvernul nu vrea să renunţe la taxa de primă inmatriculare, chiar dacă introducerea acesteia a fost contestată de toată lumea, iar Comisia Europeană ne ameninţă cu declanşarea proceselor. Sub presiunea CE taxa de primă inmatriculare va fi redusă, iar contribuabilul o va putea contesta.

Comisia Europeană este in continuare nemulţumită de modalitatea de calcul a taxei de primă inmatriculare, pe care romănii o plătesc incepănd de la 1 ianuarie 2007. După ultimele discuţii avute cu reprezentanţii Comisiei Europene, ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian, a declarat că modalitatea de calcul a taxei va suferi modificări, iar persoanele care se consideră nedreptăţite vor avea posibilitatea să o conteste. "Proiectul de modificare va fi asumat de Guvern sub formă de OUG şi va cuprinde o serie de menţiuni de ordin tehnic", a declarat Varujan Vosganian, ministrul Economiei şi Finanţelor. Dacă autorităţile romăne nu vor schimba modalitatea de calcul a taxei auto in două luni, se va ajunge la Curtea Europeană de Justiţie (CEJ).

IMPOZIT SAU PROTECŢIA MEDIULUI. In timp ce premierul Călin Popescu Tăriceanu susţine că taxa auto nu este o măsură fiscală, ministrul Mediului, Attila Korodi, declară contrariul. "Sper ca Romănia să modifice taxa astfel incăt să fie mai uşor pentru cetăţeni de plătit. Pănă la urmă taxa de primă inmatriculare este un instrument fiscal şi ţine de Ministerul Finanţelor, insă modul de calcul al taxei ţine cont de cantitatea de noxe emise de o maşină", ne-a declarat Attila Korodi, ministrul Mediului şi Dezvoltării Rurale (MMDD).

Taxa de primă inmatriculare a fost introdusă de Guvern pentru a proteja mediul şi a stopa importul de maşini second-hand, conform reglementărilor UE de limitare a emisiilor de noxe. Acum iniţiatorul taxei, Sulfina Barbu, membru PD, fostul ministru al Mediului, spune că "taxa este una de lux" şi că nivelul acesteia este "exagerat". Cu atăt mai mult cu căt banii nu sunt direcţionaţi pentru protecţia mediului, ci ajung la buget.

Actualul ministrul al Mediului, Attila Korodi, este nemulţumit, deoarece sumele incasate din taxa de primă inmatriculare nu sunt chiar pentru protecţia mediului. "Sunt pentru a avea o taxă modificată, diminuată, care să indeplinească condiţiile impuse de Comsia Europeană, insă sumele incasate să fie virate către Fondul de Mediu", a declarat Attila Korodi. El susţine că suma colectată din taxa de primă inmatriculare ar trebui orientată către Administraţia Fondului de Mediu, iar cu banii strănşi s-ar putea implementa mai multe proiecte pentru protecţia mediului.

Â

INFRINGEMENT. Indiferent dacă este o măsură fiscală, prin care se majorează incasările bugetare, sau o taxă care ajută la protecţia mediului, CE este nemulţumită de actuala formă a legii din cauza nivelului ridicat plătit pentru maşinile vechi de import considerat discriminatoriu. Taxa este stabilită in funcţie de capacitatea cilindrică a maşinii, de vechime şi de norma de poluare. De aceea in luna martie experţii europeni au declanşat prima parte a procedurilor de infringement cerănd Romăniei să modifice taxa. Procedura putea fi suspendată numai dacă Romănia transmitea un proiect de modificare a taxei in conformitate cu prevederile comunitare, precum şi un calendar de adoptare. La sfărşitul lunii mai, MEF a transmis CE o nouă formulă de calcul a taxei de primă inmatriculare, care prevede niveluri de pănă la trei ori mai mici pentru unele maşini vechi, dar mai mari la cele noi. Ulterior, Comisia a solicitat instituţiei şi o analiză a preţurilor din piaţa auto, pentru a compara coeficienţii de ajustare din grila privind taxa de primă inmatriculare cu evoluţia reală a preţurilor. In noiembrie CE a declanşat a doua etapă din procedura de infringement impotriva Romăniei.

elena.stan@jurnalul.ro

Lege contestată

Reprezentanţii mai multor instituţii şi partide politice şi-au exprimat in repetate rănduri nemulţumirea in legătură cu introducerea taxei de primă inmatriculare. Astfel, reprezentanţii Partidului Conservator (PC) consideră că introducerea taxei auto nu rezolvă problema protecţiei mediului şi solicită anularea acesteia. "Suntem cetăţeni ai Uniunii Europene. Nu avem de ce să discutăm de taxa de primă inmatriculare. Considerăm că ne intoarcem in epoca fanariotă, in care preocuparea numărul unu era aceea de a inventa taxe", a declarat Bogdan Ciucă, purtătorul de cuvănt al PC. In acest sens, PC a depus săptămăna trecută la Senat un proiect de lege, care prevede anularea taxei auto şi returnarea integrală a sumelor plătite de cetăţeni, incepănd cu 1 ianuarie 2007. De asemenea, Automobil Clubul Romăn (ACR) consideră că taxa auto "dezavantajează vizibil" cetăţenii romăni şi va duce la creşterea preţurilor maşinilor. Aceştia au solicitat CE "să recurgă la investigaţiile ce se impun in acest caz, pentru ca, pe cale de consecinţă, să se adopte măsurile necesare pentru urgentarea modificării Legii Codului Fiscal".

Incasări record

In noiembrie, incasările din taxa auto erau de 787,6 milioane de lei (peste 225 milioane de euro), potrivit datelor furnizate de MEF. Suma colectată din taxa auto depăşeşte nivelul de 766,8 milioane de lei (219 milioane de euro), estimat pentru tot anul 2007. Pentru 2008, Finanţele au programat incasări din această taxă de 600,8 milioane de lei (171 milioane de euro).

Căt se plăteşte taxa auto

Norma CMC Vechimea Taxa de poluare (ani)

Euro 1Â 1.400Â Â 10-11Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 3.606

                       14-15             3.606

           1.600  10-11             4.124

                       14-15             4.121

           3.001  10-11             7.727

                       14-15             7.727

Euro 2Â 1.400Â Â 6-7Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 2.604

                     9-10               2.604

           1.600 6-7                 2.976

                     9-10               2.976

           3.001 6-7                 4.007

                     9-10               4.007

Euro 3 1.400     nou                  536

                        1-2                   945

                       4-5                   998

           1.600  nou                   612

                       1-2                 1.080

                       4-5                 1.140

           3.001  nou                 2.984

                       1-2                 5.266

                       4-5                 5.559

Euro 4 1.400  nou                   161

                       1-2                   248

                       4-5                   299

           1.600  nou                  184

                       1-2                   324

                       4-5                   342

           3.001  nou                 2.295

                       1-2                 4.051

                       4-5                 4.276

Non Euro1.400Â Â Â Â 15-16Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 4.007

                        20-21            4.007

           1.600   15-16            4.579

                        20-21            4.579

           3.000   15-16            8.586

×