x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Taxe pe şoselele, concesionate

Taxe pe şoselele, concesionate

de Elena Stan    |    29 Sep 2007   •   00:00
Taxe pe şoselele, concesionate
Sursa foto: KARINA KNAPEK/

Ministerul Transporturilor va introduce o taxă pe autostrăzi, insă numai pe cele construite in regim de concesiune. Un alt proiect vizează realizarea unei linii feroviare TGV, Bucureşti - Budapesta.

Şoferii vor plăti taxa de autostradă, insă numai pe tronsoanele realizate in regim de concesiune, nu şi pe cele deja existente, construite cu bani de la bugetul de stat, a declarat Ludovic Orban, ministrul Transporturilor. "Deoarece bugetul nu ne-a permis să realizăm aceste proiecte din fonduri de la stat, ele vor fi construite de alte companii, pe banii acestora, urmănd ca, pe o perioadă de 25-30 de ani, aceste companii să-şi primească banii din taxele percepute. Vreau să infirm informaţiile privind introducerea unor taxe pe Autostrada Soarelui şi pe Autostrada Bucureşti - Piteşti. Acestea vor fi introduse doar pe autostrăzile pe care le vom construi prin concesiune", a explicat Orban. Cele patru autostrăzi pe care se va putea circula doar cu taxă vor fi Piteşti - Sibiu, Ploieşti - Braşov, Ploieşti - Focşani - Bacău şi Tărgu-Mureş - Iaşi. Ministrul nu a precizat valoarea taxelor, acestea depinzănd de valoarea proiectului, de volumul de trafic şi de durata de concesionare, care poate fi de pănă la 30 de ani. Potrivit Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din Romănia (CNADNR), compania britanică de consultanţă Atkins va finaliza pănă la sfărşitul anului un studiu cu privire la modul in care vor fi concesionate aceste tronsoane de autostradă, precum şi cu privire la modul de calcul al taxei.


TGV, IN ROMĂNIA. Ministerul Transporturilor va realiza anul viitor un studiu de fezabilitate şi pentru realizarea unei linii fe-roviare de mare viteză de tip TGV, care să lege Bucureştiul de Budapesta. "Studiul ne va spune care va fi traseul optim, dar una din variante este Timişoara - Craiova. Practic, linia ar putea trece prin defileul Jiului, in zona DN 6, apoi traseul va continua in zona de cămpie", a spus Orban. Modalităţile de finanţare avute in vedere pentru o astfel de linie sunt fondurile interne sau creditele externe. "Vom fi integraţi pe deplin in UE atunci cănd din Bucureşti vom ajunge cu trenul in 7-8 ore la Paris sau in 11-12 ore cu maşina", a declarat Ludovic Orban.


BANI. Construirea unei linii ferate pentru trenuri de mare viteză, intre Bucureşti şi Budapesta, necesită investiţii de circa 8 miliarde de euro, costul mediu pe kilometru fiind estimat intre 10 şi 12 milioane de euro, potrivit estimărilor reprezentanţilor industriei feroviare din Romănia. Potrivit ministrului, Ungaria a identificat deja surse de finanţare pentru realizarea liniei pe teritoriul său, pănă la Budapesta. Autorităţile romăne doresc să asigure o viteză minimă de 120 km/h pe coridoarele feroviare de transport IV şi IX, pentru a lega Romănia de liniile europene de mare viteză. Coridorul de transport pan-european IV face legătura intre sud-estul şi centrul Europei, in timp ce coridorul IX leagă nordul şi sudul continentului.


CFR

Din ianuarie 2008, taxa plătită de operatorii feroviari de marfă pentru utilizarea infrastructurii va fi de circa 14,31 lei pe tren/kilometru, faţă de 9 lei căt este acum. Tot din ianuarie, taxa plătită de CFR Călători va ajunge de la 14 lei la circa 8 lei. "Actualul mod de calcul defavorizează CFR Călători, pentru că taxa se calculează pe tren/kilometru, şi nu in funcţie de tonaj, aşa cum se va intămpla de la 1 ianuarie 2008", a explicat Constantin Manea, directorul general CFR SA.


Proiect

Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a spus că studiul de fezabilitate pentru proiectul rutei feroviare dintre Gara de Nord şi Aeroportul Otopeni va fi finalizat pănă la sfărşitul anului 2007. Noua rută feroviară va facilita transportul de carburanţi la aeroport. "La nivelul Bucureştiului se simte nevoia unui inel circular feroviar, precum şi a construirii unei centuri pentru a oferi alternative de tranzit, pentru că altfel in căţiva ani circulaţia se va bloca aproape in intregime", a spus Orban.

×
Subiecte în articol: economic