x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Tipărirea rovinietei este suspendată

Tipărirea rovinietei este suspendată

de Elena Stan    |    28 Iun 2008   •   00:00
Tipărirea rovinietei este suspendată

DRUMURI ● Pentru ieşirea din localitate şoferii au nevoie de abţibild
Contractul cu firma care se ocupa de tipărirea rovinietelor a expirat de o săptămînă, iar licitaţia care a avut loc în luna mai pentru desemnarea unei noi firme este, în prezent, suspendată din cauza contestaţiilor depuse de firmele nemulţumite.



DRUMURI ● Pentru ieşirea din localitate şoferii au nevoie de abţibild
Contractul cu firma care se ocupa de tipărirea rovinietelor a expirat de o săptămînă, iar licitaţia care a avut loc în luna mai pentru desemnarea unei noi firme este, în prezent, suspendată din cauza contestaţiilor depuse de firmele nemulţumite.  

Contestaţiile depuse de firmele nemulţumite de rezultatul licitaţiei face ca în curînd să ne confruntăm cu o nouă dispariţie a rovinietei din centrele de distribuţie. Rovinieta va lipsi din benzinării exact în vîrf de sezon estival, cînd majoritatea oamenilor merg în concediu. "Contractul care a fost încheiat în aprilie 2008 pentru livrarea unei cantităţi de 1,5 milioane roviniete ecuson a avut termen de valabilitate 60 zile şi a expirat la 23 iunie", ne-a declarat Ştefan Szobotka, director de comunicare al CNADNR.

CERINŢE.
Firmele care au participat la licitaţia pentru tipărirea rovinietelor susţin că reprezentanţii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) au realizat un caiet de sarcini cu cerinţe ciudate şi aberante. Prin Caietul de Sarcini a fost solicitată prezentarea a minimum cinci mostre pentru anumite modele de roviniete. Aceste modele trebuiau să fie identice cu produsele finale, cu excepţia seriei şi codului de bare tip EAN 13. "Caietul de sarcini a avut cerinţe ciudate privind toleranţe, calităţi ale hologramei, coduri de bară etc", a declarat Coltea Teodor, preşedintele Consiliului de Administraţie al Tipoholding SA.

Autorităţile susţin că descalificarea firmei Tipoholding, care a venit cu cea mai ieftină ofertă, s-a făcut deoarece comisia de evaluare a constatat că mostrele prezentate nu au îndeplinit toate cerinţele prevăzute în Caietul de Sarcini, oferta fiind neconformă. De cealaltă parte, reprezentanţii Tipoholding sînt de altă părere. "Firma noastră a fost descalificată deoarece au fost depistate greşeli din punct de vedere gramatical şi ortografic pe mostre. Deşi am îndeplinit majoritatea cerinţelor din caietul de sarcini, ni s-au găsit opt neconformităţi, din care cinci sînt de tehnoredactare. Un motiv a fost faptul că matca nu s-a desprins de cupon cu uşurinţă. Asta s-a întîmplat deoarece oricum ne-a costat foarte mult realizarea mostrelor, circa 18.000 de euro, iar acea desprindere s-a realizat manual", ne-a explicat Coltea Teodor.

PREŢUL CÎŞTIGĂTOR.
Deşi iniţial se spusese că firma care va veni cu cel mai mic preţ va avea de cîştigat, autorităţile au descalificat Tipoholding. În schimb, a fost preferată firma SC Eltronis SRL, care a fost desemnată cîştigătoare, a venit cu un preţ mai mare cu 83%. Astfel, rovinietele vor fi tipărite la un preţ de 25,3 milioane de lei, faţă de 13,8 milioane lei.

NEMULŢUMIRI. După finalizarea licitaţiei şi reprezentanţii celorlalte firme participante s-au plîns de condiţiile severe şi mult prea tehnice cerute de autorităţi pentru tipărirea rovinietei. "Spuneţi-mi cine a făcut acest caiet de sarcini şi îl angajăm la noi. Avem nevoie de astfel de oameni", spunea Dan Docan, directorul general al Imprimeriei Naţionale, una dintre firmele care au participat la licitaţie.

"Un astfel de caiet de sarcini nu avea cum să fie făcut de angajaţii CNADNR. Probabil că a fost făcut de o firmă, cel mai probabil favorită", spunea Mihai Necşulescu, directorul altei firme de profil, Zoom Soft SRL. Imprimeria Naţională a venit cu o ofertă de 31,5 milioane de lei, iar oferta firmei Base Consulting SRL nu a conţinut un preţ total, ci preţurile unitare, respectiv 0,7715 lei fără TVA, pentru rovinietele cu valabilitate de 1/7/30 zile, şi 1,0775 lei fără TVA, pentru rovinietele cu valabilitate de 12 luni.

Stocuri pe sfîrşite

Reprezentanţii CNADNR susţin că stocurile existente acoperă consumul necesar pînă în jurul datei de 1 august 2008, însă distribuitorii nu văd cu ochi buni suspendarea licitaţiei pentru tipărirea rovinietei. "În luna mai au fost eliberate aproximativ 500.000 de roviniete, iar stocurile existente acoperă consumul necesar pînă în jurul datei de 1 august 2008", ne-a explicat Ştefan Szobotka. În prezent, rovinieta se găseşte în benzinării, însă nu se ştie pînă cînd. "În prezent, majoritatea staţiilor Petrom şi PETROMV sînt aprovizionate cu roviniete. Este imposibil să estimăm perioada pentru care ne ajunge acest stoc, pentru că depinde de cerere şi de gradul de aprovizionare a celorlalţi revînzători. Dacă cererea rămîne constantă, stocul ar trebui să fie suficient pînă la începutul lunii august. Cele mai căutate tipuri de roviniete sînt pentru autoturisme, pe o perioadă de 7 zile şi 1 an", ne-a declarat Ramona Zanfirescu, şeful biroului de presă al Petrom. "Rompetrol Downstream mai are un stoc de roviniete care ar putea ajunge pînă la sfîrşitul acestei luni, după care va face o nouă comandă, pentru a face faţă cererii. Săptămîna viitoare reprezentanţii companiei se vor întîlni cu cei ai CNADNR pentru a discuta despre introducerea noilor tipuri de roviniete. Cele mai căutate roviniete sînt cele cu valabilitate de o zi, ponderea încasărilor în vînzările lunare fiind de aproximativ 30%", ne-au declarat reprezentanţii companiei Rompetrol. În acest moment procedura de atribuire este suspendată, contractul neputînd fi încheiat înainte de primirea deciziei CNSC cu privire la contestaţiile depuse. Termenul de soluţionare a contestaţiilor este, conform prevederilor legale în vi-goare, de 30 de zile de la data înregistrării la CNSC.

Forme noi

Contractul ce urmează a fi semnat cu firma Eltronis presupune tipărirea noului format de rovinietă de tip matcă-cupon. Noul format este mult mai complex decît cel actual, conform cerinţelor din caietul de sarcini. Introducerea noului format al rovinietei se va face treptat, şoferii putînd utiliza pînă la expirare rovinieta de tip ecuson, rotundă. Rovinieta de tip matcă – cupon este pătrată şi are două componente, o parte care va fi lipită pe parbriz şi un talon care trebuie să fie rupt şi păstrat de utilizator. Compania Eltronis va livra în 2008 între şapte şi nouă milioane roviniete pentru o zi, şapte zile şi o lună şi maximum trei milioane roviniete pentru 12 luni. De asemenea, pentru anul viitor trebuie să livreze între 10 – 14 milioane roviniete pentru o zi, şapte zile şi o lună şi între 4 şi 5,5 milioane roviniete pentru 12 luni.

×