La Metrorex şi CFR nu se mai fac anul acesta reparaţii, pentru că fondurile alocate în aprilie, 2,5 miliarde de lei, au fost retrase prin rectificările bugetare operate ulterior de către Executiv. În lipsa banilor, se fac improvizaţii care ar putea afecta siguranţa călătorilor.
Tăierea bugetului Ministerului Transporturilor a fost motivată de Guvernul Ponta prin faptul că banii erau alocaţi pentru proiecte care nu se mai făceau anul acesta. Sindicatele spun, însă, că s-au tăiat inclusiv banii pentru reparaţii la infrastructura CFR şi la metrou. Cei de la CFR susţin că aveau nevoie de aceşti bani pentru investiţii şi lucrări de mentenanţă.
„S-au retras 850 de milioane de lei la rectificarea bugetară din iulie, după ce se dăduseră în aprilie, pentru lucrări de reparaţii şi mentenanţă. Prin urmare, anul acesta nu reparăm nimic. Asta înseamnă că se vor lua decizii de aplicare a restricţiilor de viteză, aşa cum se procedează mereu”, ne-a declarat Viorel Istrate, liderul Federaţiei Mişcare Comercial CFR.
Din cauza stării precare a infrastructurii, viteza medie a trenurilor este de numai 45 km/h, cea mai mică din ţările Uniunii Europene. De asemenea, problemele cu infrastructura au stat la baza accidentelor pe calea ferată, statisticile arătând că avem, în medie, două trenuri deraiate în fiecare lună.
Cu 160 km/oră se circulă doar pe tronsonul Bucureşti-Constanţa, atunci când nu apar probleme tehnice care se soluţionează rapid prin reducerea vitezei
Metroul rămâne fără investiţii
„La rectificarea bugetară din octombrie s-au luat banii de care era nevoie pentru mente¬nanţă şi pentru investiţii la metrou. Este nevoie de investiţii majore, pentru a nu se pune în pericol viaţa celor 700.000 de călători care folosesc zilnic metroul bucureştean”, susţine Ion Rădoi, liderul sindicaliştilor din Metrorex.
Un raport întocmit la sfârşitul lunii iunie, de către Ministerul Transporturilor, arăta că este nevoie de unele achiziţii urgente, pentru a se rezolva probleme deosebite din punct de vedere tehnic.
Planul de cheltuieli pentru 2015 prevedea suma de 2.766.980 lei, din care se cheltuiseră 942.740 lei până la jumătatea anului, iar alte lucrări, în valoare de 1.100.000 lei, se aflau în derulare.
Metrorex solicita în plus, faţă de suma iniţială, 1.722.050 lei la rectificarea bugetară din octombrie, pentru investiţii care să rezolve problemele tehnice. Nu doar că nu i-a primit, dar i s-a şi tăiat din buget.