x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Trenurile prind viteză la întârzieri - un an au mers, un an au stat 

0
Autor: Adrian Stoica 20 Iul 2021 - 07:10
Trenurile prind viteză la întârzieri - un an au mers, un an au stat 


Situația catastrofală a infrastructurii feroviare, dar și a parcului rulant deținut de cel mai mare operator, compania CFR Călători, transformă drumul cu trenul, de cele mai multe ori, într-un calvar. Viteza medie a trenurilor a coborât atât de mult, încât ea este astăzi sub cea înregistrată de trotinetele electrice și de biciclete. Așa se face că mersul trenurilor a devenit pur orientativ pentru pasageri. Nu știi cât te urci, nu știi când cobori. Un singur lucru este cert: îți asumi mari riscuri. Într-un an, trenurile de călători au înregistrat 423 de zile de întârziere. Dacă pentru aceste întârzieri s-ar fi plătit și despăgubiri pasagerilor, asta ar fi însemnat falimentul pentru companiile de transport. În intervalul 1 august 2020-19 iulie 2021, trenurile de călători au înregistrat 614.814 minute de întârziere, ceea ce înseamnă 423 de zile pierdute de călători prin trenuri, potrivit mytrain.ro și calculelor făcute de Jurnalul. Analiza a luat în calcul doar întârzierile raportate la sosirile în cele mai mari 30 de gări în perioada menționată.


 

 

Un nou episod al calvarului pe care trebuie să-l îndure călătorii care apelează la transportul pe calea ferată s-a petrecut  duminică, atunci când un tren care circula pe ruta Mangalia-Craiova a înregistrat o întârziere de trei ore din cauza defectării locomotivei. Într-un final, aceasta a fost schimbată, dar pasagerii au fost lăsați să îndure o temperatură de peste 30 de grade, timp în care nu au primit nici măcar apă. Singurul lucru primit de la proprietarul trenului, compania CFR Călători, au fost niște scuze.

 

Gara de Nord, lider detașat

 

Fiind cel mai mare nod feroviar al țării, în Gara de Nord din București trenurile au acumulat, în intervalul 1 august 2020-19 iulie 2021, 65.058 de minute (45 de zile) de întârziere. Media zilnică a întârzierilor în Gara de Nord a fost de 185 de minute, iar ziua cu cele mai mari întârzieri a fost cea de 24 august 2020, când s-a înregistrat un total de 1.789 de minute de întârziere. Următoare clasată a fost gara din Simeria, unde trenurile au acumulat un total de 58.463 de minute (41 zile) de întârziere, iar a treia poziție a fost ocupată de gara Roșiori Nord, cu un total de 48.218 minute (33 de  zile) de întârziere.

 

Ce spune legislația UE

 

Conform legislației UE, pasagerii ale căror trenuri au avut întârzieri mai mari de o oră, au dreptul la o compensație financiară. Astfel, în cazul unei întârzieri mai mari de 60 de minute a sosirii la destinația finală, călătorii au dreptul la rambursarea întregului cost al legitimației de transport pentru partea de călătorie care nu a fost efectuată. De asemenea, se poate opta pentru continuare sau redirecționare călătoriei, în condiții de transport comparabile, în cel mai scurt timp posibil sau la o dată ulterioară, la alegerea călătorului. În cazul în care călătorii nu optează pentru rambursare, ci pentru continuarea călătoriei, aceștia pot solicita o despăgubire minimă echivalentă cu:

  • 25% din prețul legitimației de transport pentru o întârziere între 60 și 119 minute;

  • 50% din prețul legitimației de transport pentru o întârziere de 120 de minute sau mai mult.

În caz de întârziere mai mare de 60 de minute la sosire sau la plecare, călătorii au dreptul la:

  • informare cu privire la situație și la ora de plecare și de sosire estimată;

  • mese și băuturi răcoritoare în limite rezonabile;

  • cazare în cazul în care se impune o ședere de una sau mai multe nopți;

  • transport până la gară, până la un alt punct de plecare sau până la destinația finală, dacă trenul este blocat pe calea ferată.

 De asemenea, dacă trenul este blocat pe traseu, compania trebuie să asigure transportul de la tren până la gară, până la un alt punct alternativ de plecare sau până la destinația finală, acolo unde și atunci când acest lucru este posibil din punct de vedere fizic.

 

 

 

Incidenţa accidentelor feroviare ne plasează pe primul loc în Uniunea Europeană, unde, alături de Bulgaria, avem cele mai proaste servicii feroviare.

 

 

 

Din tot ce prevede legislația UE în domeniul drepturilor pasagerilor pe calea ferată, România nu aplică deocamdată nimic. Lipsa de punctualitate a trenurilor româneşti trebuia penalizată din 2007, odată cu intrarea în vigoare a dispoziţiilor Regulamentului (CE) nr. 1371 privind acordarea compensaţiilor pentru pasageri în cazul întârzierilor. Regulamentul prevedea însă că statele membre UE pot obţine maximum trei derogări de la aceste dispoziţii, de câte cinci ani fiecare. În 2019, Guvernul a uzitat de cea de-a treia derogare pentru a salva compania CFR Călători, dar din 2024 acordarea lor nu mai poate fi evitată, iar acest lucru ar putea însemna falimentul companiei.

 

Angajații CFR Călători - look nou, vagoane vechi

 

În timp ce Autoritatea pentru Reformă Feroviară nu reușește să finalizeze licitațiile pentru achiziționarea de trenuri noi, la CFR Călători s-a investit în schimbarea uniformelor angajaților. De noile uniforme beneficiază aproximativ 4.000 de angajați care intră în relație directă cu publicul: personalul de tren (șef de tren, conductor, însoțitor de vagon de dormit), casieri, personalul de la informații, șefii de tură comercial, instructorii și șefii de stație etc. Lovitura de imagine pe care CFR Călători a încercat să o dea anul acesta prin schimbarea uniformelor angajaților, este însă demolată de confortul oferit pasagerilor. 


 

Gările unde au fost înregistrate cele mai mari întârzieri în perioada 1 august 2020-19 iulie 2021 (minute)

 

  1. Gara de Nord București 65.058

  2. Simeria 58.463

  3. Roșiori Nord 48.218

  4. Timișoara Nord 43.253

 

  1. Arad 40.981

 

  1. Buzău 26.325

 

  1. Caransebeș 26.261

 

  1. Brașov 25.353

 

  1. Ploiești Sud 23.633

 

  1. Cluj-Napoca 21.468







 

 

Citeşte mai multe despre:   intarzieri trenuri

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Companiile estimează creșteri salariale. Cu cât vor crește veniturile românilor

Companiile estimează creșteri salariale. Cu cât vor crește veniturile românilor
Companiile anticipează creşteri salariale de 5% pentru acest an şi 2022, cel mai mare avans fiind aşteptat în retail şi industria producătoare auto, angajatorii orientîndu-se către asigurări de...

Curățenia în spațiile de birouri și igiena personală au fost introduse în planurile de business

Curățenia în spațiile de birouri și igiena personală au fost introduse în planurile de business
Anul 2020 ne-a forțat o perspectiva nouă din care să privim sănătatea individuală și colectivă, subliniindu-i importanța atât pentru asigurarea predictibilității, productivității și competitivității la...

Tartorii McKinsey: compania-sectă din buricul economiei mondiale

Tartorii McKinsey: compania-sectă din buricul economiei mondiale
Galerie Foto Firma McKinsey „consiliază” 90 din cele 100 cele mai mari companii de pe lista revistei Fortune și zeci de guverne din varii locuri de pe mapamond. Noi recruți sunt selectați din rândurile bursierilor Rhodes...

Care sunt cele mai populare jocuri de noroc

Care sunt cele mai populare jocuri de noroc
Cazinourile fizice și online se bucură de un succes imens, iar industria jocurilor de noroc la nivel global are un avânt fără precedent. Oameni din toată lumea, cu ocupații diferite, din diverse straturi sociale...

Cazul City Insurance. Ce se va întâmpla cu cele 160.000 de dosare de daună

Cazul City Insurance. Ce se va întâmpla cu cele 160.000 de dosare de daună
Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA) este în proces de preluare a celor 160.000 de dosare de daună ale City Insurance, spune Valentin Ionescu, director la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF),...

Preferințele Generației Z. Cât de importanți sunt banii pentru tinerii români

Preferințele Generației Z. Cât de importanți sunt banii pentru tinerii români
Generația Z face achiziții echilibrate, în online și offline, deoarece aproximativ 51% dintre tineri și-au propus să economisească iar 48% vor să câștige mai mulți bani în acest an, arată studiul...

Dezvoltarea sustenabilă: ce înseamnă și cum o putem integra în aspectele importante ale vieții

Dezvoltarea sustenabilă: ce înseamnă și cum o putem integra în aspectele importante ale vieții
Dacă ar fi să găsim o definiție a ceea ce înseamnă „dezvoltare sustenabilă”, unul dintre punctele de reper pe care ni le putem lua este raportul Brundtland din 1987 al Comisiei mondiale pentru mediu și...

Investigație de amploare pe piața de carte. Posibile ilegalități ale unor edituri cunoscute

Investigație de amploare pe piața de carte. Posibile ilegalități ale unor edituri cunoscute
Consiliul Concurenţei investighează un posibil comportament anticoncurenţial al unor societăți de pe piaţa furnizării de carte din România, scrie Ziarul Financiar. Companiile investigate sunt Editura...

Ce este procesul de overselling si cum il practica firmele de web hosting?

Ce este procesul de overselling si cum il practica firmele de web hosting?
Practica de overselling este utilizata frecvent de companiile de web hosting si presupune vanzarea de resurse care nu sunt disponibile pe server. Furnizorul de hosting se bazeaza pe faptul ca majoritatea site-urilor nu...

Creditul neguvernamental a crescut cu 1% în august 2021

Creditul neguvernamental a crescut cu 1% în august 2021
Creditul neguvernamental a crescut  cu 1% în august 2021,  faţă de iulie 2021, respectiv 0,8% în termeni reali, ajungând la 309,7 miliarde de lei, arată BNR. Creditul în lei...

Valoarea economică a industriei de jocuri din Macau scade ca urmare a coronavirusului

Valoarea economică a industriei de jocuri din Macau scade ca urmare a coronavirusului
Potrivit raportului al Inside Asian Gaming care citează infοrmații oficiale al Biroului de recensământ și statistici al enclavei, surplusul brut deținut de cele nouă entități licențiate să opereze o Fοrmă...

O regiune din România se află în topul lucrătorilor în transporturi din UE

O regiune din România se află în topul lucrătorilor în transporturi din UE
Regiunea Sud-Muntenia din România se află pe primul loc în UE la numărul de lucrători în transporturi, cu 65 de persoane la mia de locuitori. În blocul comunitar, erau 10,8 milioane de angajați în transporturi,...

„Șervețelul lui Laffer”: ban la ban trage și păduche la păduche

„Șervețelul lui Laffer”: ban la ban trage și păduche la păduche
Galerie Foto În 1979 a avut loc o revoluție financiară în fruntea căreia s-au aflat doi dintre cei mai puternici lideri ai lumii libere: Margaret Thatcher și Ronald Reagan. Ce-au hotărât ei atunci? Au rupt lanțurile legislat...
Serviciul de email marketing furnizat de