x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie UE supraveghează rambursarea taxei

UE supraveghează rambursarea taxei

de Elena Stan    |    24 Apr 2008   •   00:00
UE supraveghează rambursarea taxei
Sursa foto: Jurnalul foto/

După un an şi cîteva luni de aşteptare, comi­sarii europeni au decis să nu trimită cazul României la Curtea Europeană de Justiţie pentru introducerea taxei de primă înmatriculare.

După un an şi cîteva luni de aşteptare, comi­sarii europeni au decis să nu trimită cazul României la Curtea Europeană de Justiţie pentru introducerea taxei de primă înmatriculare.

 

Datorită aprobării Ordonanţei de Urgenţă cu pri­vire la taxa de poluare auto, România nu va ajun­ge la Curtea Europeană de Justiţie cu privire la introducerea taxei de primă înmatriculare la data de 1 ia­nuarie 2007. Însă, în continuare, comisarii europeni vor fi cu ochii pe autorităţile române cu privire la modalitatea de rambursare a dife­renţei dintre taxa de primă înmatri­culare şi taxa de poluare auto. “Co­misia Europeană nu va trimite România la Curtea Europeană de Justiţie, după ce Gu­vernul a adoptat noua lege pri­vind taxa auto, dar ar putea lua măsuri împotriva Bucu­reştiului dacă politica de rambursare a ve­chii taxe este excesiv de greoaie. Cu toate acestea, procedura de infringement poate fi închisă în mod oficial doar cînd noua legislaţie este implementată”, a spus Emer Traynor, ofiţerul de presă al comisa­rului pentru Taxe şi Uniu­ne Va­ma­lă, Laszlo Kovacs.

 

LEGE. Executivul a transmis marţi Comisiei Europene textul ordonanţei de urgenţă care introduce taxa de poluare auto, în for­ma aprobată la începutul acestei săp­tămîni, inclusiv anexele care stabilesc noua formulă de calcul a taxei. Astfel, taxa de poluare auto va fi calculată în funcţie de datele teh­nice ale fiecărei maşini în par­te, pe baza emisiilor de dioxid de carbon şi de noxe. Noua modalitate de calcul va intra în vigoare la data de 1 iulie 2008 şi va înlocui  ac­tuala taxă de primă înmatriculare. Nivelul taxei creşte pentru maşinile noi vîndute în România şi scade cu 50% pentru autovehi­culele Euro 1 şi Euro 2, cu motoa­re de pînă în 2.000 de centimentri cubi. Valoarea taxei de poluare auto rămîne totuşi mai mare pentru automobilele vechi de import.

 

RESTITUIRE. Autorităţile au decis că statul trebuie să dea înapoi oamenilor diferenţa de bani dintre taxa de primă înmatriculare şi taxa de poluare auto. Avînd în vedere că măsura a fost aprobată recent, nu se cunoaşte suma ce trebuie restituită din totalul în­casărilor din taxa de primă în­matriculare de pînă acum. Numai anul trecut au fost încasate peste 325 de milioane de euro din taxa de primă înmatriculare, iar înmatriculările de anul acesta au crescut cu circa 35% în primul tri­mestru. De asemenea, nu se cunoaşte, în prezent, modalitatea de restituire a diferenţei de bani, însă autorităţile române vor stabili acest lucru în perioada imediat următoare. În ce priveşte rambursarea vechii taxe auto către ce­tăţenii care au plătit-o deja, Traynor a precizat că “nu există legislaţie UE în acest sens, taxele excesive trebuie rambursate în baza legislaţiei naţionale”.

 

Infringement

CE a declan­şat în martie 2007 procedeul de infringement, din cauza introducerii taxei de primă înmatriculare, pe care o considera discriminatorie. La fi­nele lunii noiembrie 2007, a trecut la a doua etapă infringementul îm­potriva Româ­niei şi a ce­rut Gu­vernului să mo­difice taxa auto în maximum do­uă luni. Cu puţin timp înainte de trecerea la cea de-a treia etapă, şi ultima, res­pec­tiv un proces la Curtea Europeană de Justiţie, autorită­ţile române au căzut de acord cu comisarii europeni asupra modalităţii de calcul a taxei.

 

elena.stan@jurnalul.ro

×
Subiecte în articol: economic auto primă taxa taxei