După un an şi cîteva luni de aşteptare, comisarii europeni au decis să nu trimită cazul României la Curtea Europeană de Justiţie pentru introducerea taxei de primă înmatriculare.
După un an şi cîteva luni de aşteptare, comisarii europeni au decis să nu trimită cazul României la Curtea Europeană de Justiţie pentru introducerea taxei de primă înmatriculare.
Datorită aprobării Ordonanţei de Urgenţă cu privire la taxa de poluare auto, România nu va ajunge la Curtea Europeană de Justiţie cu privire la introducerea taxei de primă înmatriculare la data de 1 ianuarie 2007. Însă, în continuare, comisarii europeni vor fi cu ochii pe autorităţile române cu privire la modalitatea de rambursare a diferenţei dintre taxa de primă înmatriculare şi taxa de poluare auto. “Comisia Europeană nu va trimite România la Curtea Europeană de Justiţie, după ce Guvernul a adoptat noua lege privind taxa auto, dar ar putea lua măsuri împotriva Bucureştiului dacă politica de rambursare a vechii taxe este excesiv de greoaie. Cu toate acestea, procedura de infringement poate fi închisă în mod oficial doar cînd noua legislaţie este implementată”, a spus Emer Traynor, ofiţerul de presă al comisarului pentru Taxe şi Uniune Vamală, Laszlo Kovacs.
LEGE. Executivul a transmis marţi Comisiei Europene textul ordonanţei de urgenţă care introduce taxa de poluare auto, în forma aprobată la începutul acestei săptămîni, inclusiv anexele care stabilesc noua formulă de calcul a taxei. Astfel, taxa de poluare auto va fi calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon şi de noxe. Noua modalitate de calcul va intra în vigoare la data de 1 iulie 2008 şi va înlocui actuala taxă de primă înmatriculare. Nivelul taxei creşte pentru maşinile noi vîndute în România şi scade cu 50% pentru autovehiculele Euro 1 şi Euro 2, cu motoare de pînă în 2.000 de centimentri cubi. Valoarea taxei de poluare auto rămîne totuşi mai mare pentru automobilele vechi de import.
RESTITUIRE. Autorităţile au decis că statul trebuie să dea înapoi oamenilor diferenţa de bani dintre taxa de primă înmatriculare şi taxa de poluare auto. Avînd în vedere că măsura a fost aprobată recent, nu se cunoaşte suma ce trebuie restituită din totalul încasărilor din taxa de primă înmatriculare de pînă acum. Numai anul trecut au fost încasate peste 325 de milioane de euro din taxa de primă înmatriculare, iar înmatriculările de anul acesta au crescut cu circa 35% în primul trimestru. De asemenea, nu se cunoaşte, în prezent, modalitatea de restituire a diferenţei de bani, însă autorităţile române vor stabili acest lucru în perioada imediat următoare. În ce priveşte rambursarea vechii taxe auto către cetăţenii care au plătit-o deja, Traynor a precizat că “nu există legislaţie UE în acest sens, taxele excesive trebuie rambursate în baza legislaţiei naţionale”.
Infringement
CE a declanşat în martie 2007 procedeul de infringement, din cauza introducerii taxei de primă înmatriculare, pe care o considera discriminatorie. La finele lunii noiembrie 2007, a trecut la a doua etapă infringementul împotriva României şi a cerut Guvernului să modifice taxa auto în maximum două luni. Cu puţin timp înainte de trecerea la cea de-a treia etapă, şi ultima, respectiv un proces la Curtea Europeană de Justiţie, autorităţile române au căzut de acord cu comisarii europeni asupra modalităţii de calcul a taxei.
elena.stan@jurnalul.ro