Ioan Rus, ministrul transporturilor, are ţinte ambiţioase pentru anul viitor, acesta dorind ca în 2015 rata de absorbţie pe Programul Operaţional Sectorial Transport să ajungă la peste 90%. Oficialul speră că se poate ajunge la aceste rezultate având în vedere creşterea ratei de absorbţie realizată acest an. POS-T a ajuns ieri la o rată de absorbţie de 51,38% din totalul bugetului pe 2007 - 2013 şi va încheia anul cu 56,07% rată de absorbţie, respectiv 1,022 miliarde de euro, a anunţat Ioan Rus, ministrul Transporturilor.
“La 25 noiembrie 2014, Programul Operaţional Sectorial Transport a înregistrat o rată de absorbţie a fondurilor europene de 51,38% din totalul bugetului pe 2007 - 2013. Asta este o realizare, pentru că ştiţi că s-a plecat de la procente foarte mici de absorbţie şi s-a ajuns aici. (…) anul viitor cred că vom reuşi să absorbim cu un efort mare investiţional şi de lucrări efectuate 90% din ceea ce avem alocat. Poate chiar vom depăşi 90%. Asta va fi o provocare pentru 2015", a spus Rus. Rata de absorbţie a fondurilor structurale a evoluat de la 10,7% în anul 2012 la 32,24% în 2013. Pentru 2014, rata estimată de absorbţie a fondurilor europene este de 56,07%.
Proiecte pentru 2015
Pentru 2015, ţinta de absorbţie stabilită este de circa 1,5 miliarde de euro şi o valoare autorizată a cheltuielilor de aproape 3,9 miliarde de euro. În acest sens, pentru 2015, Ministerul Transporturilor va implementa o serie de măsuri, precum includerea la finanţare a unor proiecte noi de infrastructură, în categoria aceasta încadrându-se Autostrada Suplacu de Barcău - Borş şi tronsonul de autostradă Nădăşelu - Gilău, includerea la finanţare a tronsoanelor de magistrală de metrou M1 şi M3 şi continuarea procesului de achiziţionare de utilaje de deszăpezire destinate înlăturării blocajelor în traficul rutier, ca urmare a zăpezilor abundente în anumite perioade ale anului. De asemenea, se are în vedere începerea implementării unor proiecte noi de infrastructură de transport, în categoria acestora fiind incluse Autostrada Lugoj-Deva, lot 2, 3 şi 4, Autostrada Câmpia -Turzii - Ogra - Târgu Mureş, Autostrada Sebeş-Turda şi reabilitarea liniei de cale ferată Radna - Gurasada - Simeria, pregătirea portofoliului de proiecte pentru perioada de programare 2014-2020 pentru a continua strategia de dezvoltare a infrastructurii de transport, condiţie de bază pentru o dezvoltare sustenabilă a României.