x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Vânzările au crescut de cinci ori

Vânzările au crescut de cinci ori

de Irina Crudu    |    04 Noi 2009   •   00:00
Vânzările au crescut de cinci ori
Sursa foto: /Jurnalul Naţional

Vânzările de produse incluse în segmentul de bunăstare şi sănătate, precum ceaiurile naturale, uleiul de măsline şi vitaminele, plasează România în topul ţărilor cu cea mai rapidă creştere din ultimii cinci ani. Ca valoare însă, trebuie să recuperăm decalajul faţă de ţările din Europa de Vest, potrivit unui studiu al Euromonitor.



Numărul mare de locuitori din mediul rural şi criza financiară sunt două dintre motivele pentru care România, în ciuda vânzărilor în creştere de 5-6 ori faţă de anii trecuţi şi a modernizării pieţei de retail, mai are până să se alinieze la nivelul ţărilor dezvoltate în ceea ce priveşte obiceiurile de consum. "Un obstacol important în dezvoltarea segmentului de sănătate şi bunăstare îl constituie diferenţa foarte mare dintre consumatorii din mediul urban şi cei din mediul rural. În 2007, 46% din populaţia României locuia în mediul rural, populaţie formată mai ales din persoane care nu au acces şi nu-şi pot permite acest tip de produse", a declarat Ewa Hudson, şefa diviziei de cercetare a segmentului de Health and Wellness din cadrul Euromonitor International.

Alimente
Vânzările la iaurturile funcţionale au crescut de cinci ori ca valoare în perioada 2004-2009, urmând să ajungă la 39 milioane de euro până la sfârşitul acestui an. În 2000, categoria iaurturilor funcţionale reprezenta mai puţin de 4% din categoria iaurturilor, iar în 2009 a crescut la aproape 20%. Până în 2014, Euromonitor estimează că iaurturile funcţionale (atât cele clasice, cât şi cele de băut) vor totaliza vânzări de 71 milioane de euro, dublu decât anul acesta.

Vânzările de lapte de soia au crescut cu 133% în perioada 2004-2009, ajungând la 3 milioane de lei (700.000 de euro) anul acesta. La fel ca majoritatea alimentelor din categoria produselor de sănătate şi bunăstare, vânzările sunt concentrate în Bucureşti şi în restul oraşelor mari, unde consumatorii sunt conştienţi de faptul că trebuie să mănânce sănătos şi îşi şi permit achiziţia acestui tip de produse.

Vânzările de uleiuri şi grăsimi sănătoase au crescut şi ele aproape de şase ori în perioada 2004-2009. "Sunt încă la început, însă trebuie să ţinem minte că aceste produse au un preţ premium. Vânzările de ulei de măsline au crescut de la doar 2 milioane de euro în 2004 la 18 milioane de euro în 2009, în condiţiile în care nu este folosit în mod tradiţional pentru gătit", explică Ewa Hudson.

Ceaiurile, pe un trend ascendent
Ceaiurile naturale au început să facă parte din rutina zilnică a românilor, deşi România este, înainte de toate, o naţie băutoare de cafea. În 2008, vânzările de cafea erau de 23 de ori mai mari decât cele de ceai. Totuşi, în ultimul timp, românii şi-au dezvoltat o afinitate pentru ceai şi au renunţat să-l perceapă ca pe un produs medicinal, băut la răceală sau în cazul altor boli, utilizându-l acum ca pe o băutură caldă savuroasă la micul dejun. Ceaiurile naturale de fructe au reprezentat 78% din valoarea totală a vânzărilor de ceai în 2008. De la 9 milioane de lei (2 milioane de euro) în 2003, vânzările au ajuns la 46 milioane de lei (10 milioane de euro) în 2008, astfel că, în doar cinci ani, vânzările de ceai au crescut de peste cinci ori. Ceaiul verde, cunoscut pentru proprietăţile lui antioxidante, a înregistrat vânzări mai mari cu 50% în perioada 2003-2008, culminând cu vânzări de 700.000 de euro în 2008. Vânzările de vitamine şi suplimente alimentare au crescut cu peste 10% pe an începând cu 2003 până în 2008. Însă, anul trecut, 88% din aceste produse au fost vândute în urma sfaturilor farmaciştilor. Consumatorii români continuă să se bazeze pe recomandarea medicilor şi a farmaciştilor în achiziţia acestor produse, de aceea, suplimentele minerale şi calciul au avut o evoluţie relativ înceată. Cel mai mult au crescut însă, în perioada mai sus-menţionată, suplimentele naturiste, cu peste 160%. Cu vânzări de 31 milioane de euro, suplimentele naturiste au reprezentat 43% din totalul vânzărilor de vitamine şi suplimente alimentare. "Acest lucru s-a întâmplat datorită faptului că românii le consideră naturale, pure şi cu mai puţine efecte adverse", a precizat reprezentanta Euromonitor. Categoria multivitaminelor a beneficiat şi ea foarte mult datorită acestui lucru, crescând cu 150% la 26 milioane de euro în 2008.

39 milioane de euro
Valoarea pieţei iaurturilor funcţionale

×
Subiecte în articol: economic