x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Vara recordurilor pe piața răcoritoarelor. Cine stinge setea românilor

0
31 Mai 2019 - 12:52
Vara recordurilor pe piața răcoritoarelor. Cine stinge setea românilor
Vezi galeria foto


Vara lui 2019 ar putea aduce un record istoric pentru piața băuturilor răcoritoare. Afacerile celor peste 800 de companii înregistrate în acest sector, producători de ape minerale, băuturi răcoritoare nealcoolice și sucuri naturale ar putea depăși nivelul de 6,5 miliarde de lei, o cifră cu aproape 40% mai mare față de acum 10 ani, arată o analiză Frames.

Se anunță o vară incendiară și producătorii de băuturi răcoritoare știu că, cu fiecare grad în plus în termometre, vânzările lor cresc semnificativ. Cum prognozele meteo indică o vară secetoasă, toți marii producători și distribuitori de sucuri și apă minerală se pregătesc de vârful de sezon cu campanii și produse noi, pentru a acoperi setea românilor.

Potrivit unei analize Frames, prezentată în cadrul celei de-a șaptea ediții a Train Your Business București, eveniment desfășurat la Hotel Intercontinental, pe fondul creșterii economice și diversificării obiceiurilor de consum, piața băuturilor răcoritoare  a marcat un avans semnificativ în ultimii ani, de la o cifră de afaceri de 4,41 mld.lei în 2010 la 5,83 mld.lei în 2017.

,,Datele preliminare din 2018 indică un avans peste nivelul de 6 mld.lei, iar în 2019, pe fondul majorărilor de prețuri, extinderii gamei de produse și creșterii apetitului pentru consum al românilor, prognozele indică depășirea graniței de 6,5 mld.lei’’, afirmă analiștii.

Potrivit analizei, numărul companiilor care îmbuteliază ape minerale, sucuri și băuturi naturale nealcoolice, înregistrate cu codurile CAEN 1107 și 1032, aproape s-a dublat față de 2010, de la 437 la peste 800 societăți în 2018 (date preliminarii). În 2017, raportau date financiare 767 de firme.

,,Investițiile semnificative din ultimii ani, optimizarea fluxurilor de producție și a logisticii s-au văzut poate cel mai bine în creșterea profitabilității companiilor. De la 273,2 milioane de lei în 2010, producătorii de băuturi răcoritoare nealcoolice au ajuns la un profit net de 550,7 milioane de lei în 2017 și, potrivit estimărilor, la peste 600 de milioane de lei în 2018’’, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.

Forța de muncă angajată în acest sector a rămas, în tot acest interval, la un nivel aproape constant, în jurul a 10.000 de angajați, semn că avansul semnificativ al business-ului s-a axat, în principal, pe dezvoltarea unei infrastructuri mecanizate.

COCA COLA vs. PEPSI

Cele două branduri, Coca-Cola și Pepsi, sunt, și în România ca de altfel la nivel internațional, cele mai populare băuturi răcoritoare. Așa se explică faptul că COCA-COLA HBC ROMANIA SRL și QUADRANT - AMROQ BEVERAGES SRL reprezintă cei mai importanți jucători din această piață.

Afacerile cumulate ale celor două companii au depășit 3 miliarde de lei în 2017, cea ce înseamnă aproape jumătate din piață. O cifră în creștere cu aproape 100 de milioane de lei față de anul precedent și cu peste 600 de milioane de lei raportat la 2010.

Și profiturile acestora au urmat aceeași tendință, avansând de la 192,4 milioane în 2010 la 345,9 milioane în 2017.

COCA-COLA HBC ROMANIA SRL, cu afaceri de 2,21 mld.lei în 2017, și QUADRANT - AMROQ BEVERAGES SRL, cu un business de 854,8 milioane de lei, sunt urmate în top 10 de ROMAQUA GROUP SA (725,1 mil. lei), MASPEX ROMANIA SRL (409 mil.lei), EUROPEAN DRINKS SA (264,6 mil.lei), LA FANTANA SRL (188,3 mil.lei), CARPATHIAN SPRINGS SA (186 mil.lei), PERLA HARGHITEI SA (101,6 mil.lei), ALCONOR COMPANY SRL (92,6 mil.lei) și RIENI DRINKS SA (60,6 mil.lei)

Împreună, primii 10 jucători din acest sector au raportat afaceri de 5,1 miliarde de lei și un profit net cumulat de 488,8 milioane lei.

,,Evoluția celor mai importanți jucători din piață trebuie pusă în concordanță cu investițiile masive pe care acestea le realizează și cu paleta largă de branduri pe care le gestionează.  Coca‑Cola deține, pe lângă brandul consacrat, mărci precum Fanta, Sprite, Schweppes dar și sucuri precum Cappy Pulpy, ape minerale naturale (Dorna, Dorna Izvorul Alb si Poiana Negri) sau băuturi energizante (Burn si Monster Energy). QUADRANT - AMROQ BEVERAGES SRL are în portofoliu, printre altele, mărcile Pepsi, Prigat, 7Up,Mirinda, Mountain Dew, Gatorade, Evervess, Rockstar energy și  apa minerală Perla’’, afirmă Adrian Negrescu.

Studiul Frames arată că, din punct de vedere geografic, cele mai multe firme producătoare de băuturi răcoritoare și sucuri naturale se află în București-Ilfov (67), urmat de județele Cluj (49), Argeș (34), Galați și Bihor (câte 29) și Iași (27).

,,Piața băuturilor răcoritoare este puternic polarizată. Sunt numai 19 firme mari, care generează mai mult de 60% din vânzări, alături de care mai activează 45 de firme mici și peste 700 de microîntreprinderi cu putere financiară redusă. Astfel se explică faptul că, pe ansamblu, cifra de afaceri medie în acest sector nu depășește 7,6 milioane de lei, iar profitul mediu se cifrează în jurul a 700.000 lei. De altfel, cele mai multe companii (696), au între 1-10 angajați’’, arată analiza.

Cert este că, pe fondul creșterii consumului, firmele și-au îmbunătățit semnificativ situațiile financiare, media datoriilor nete scăzând de la 7,7 mil.lei în 2010 la 5,9 mil. lei în 2017, iar pierderile s-au redus drastic, de la o medie de 603.484 lei în 2011 la 93.331 lei în 2017.

Cu toate acestea, peste 50% dintre firme prezintă un risc foarte mare de business, și numai 14% au un risc scăzut.

,,Multe dintre firmele mici sunt prinse în hățișul blocajului financiar, creditul furnizor fiind prezent în toate segmentele acestui sector. În condițiile în care clienții nu plătesc la timp facturile, există riscul ca multe dintre aceste firme să intre în blocaj. 26 de firme se aflau, de exemplu, în procedură de insolvență în 2017. Astfel că cei care vor să investească în acest sector trebuie să ia în calcul și problemele specifice, dincolo de potențialul de profitabilitate’’, afirmă analiștii de la Frames.

BĂUTURILE FĂRĂ ZAHĂR PRIND TOT MAI MULT TEREN

Dincolo de analiza financiară a sectorului, piața băuturilor răcoritoare se află în plin proces de restructurare a gamei de produse. Pe fondul înăspririi legislației în materie, tot mai multe companii au început să lanseze branduri și băuturi ,,fără zahăr’’, considerate mult mai sănătoase.

Coca Cola afirmă, pe site-ul propriu, că ,,categoria de băuturi carbonatate se extinde continuu cu rețete inovatoare, pentru a se adapta gusturilor și stilurilor de viață mereu în schimbare ale consumatorilor. In prezent, categoria este completată cu băuturi răcoritoare făra zahăr și calorii, ala cum este Coca‑Cola Zero Zahăr, dar și cu inovatii locale, precum Coca‑Cola Lime’’, iar îmbuteliatorul Pepsi Cola susține că ,,prin noile obiective atribuite pilonului de produse, vom continua să rafinăm varietățile noastre de produse alimentare și băuturi pentru a întâmpina nevoile consumatorilor noștri prin reducerea zahărului adăugat, a grăsimilor saturate și a cantității de sare, dar și prin dezvoltarea unui portofoliu mai vast de produse pentru a ajunge la consumatori și comunități mai puțin valorificate’’.

,,Băuturile fără zahăr, sucurile naturale sunt asociate unui stil de viață mai sănătos, jucătorii din acest sector încercând să contribuie la modificarea obiceiurilor de consum, pentru a preveni în primul rând obezitatea și bolile asociate. Un trend salutar într-o țară în care educația alimentară este deficitară, în care consumul de alimente și băuturi înclină balanța spre preț și mai puțin spre calitate’’, afirmă Alexandru Bălțat, managerul Train Your Brain.

,,Este de așteptat ca acest trend să se extindă și să vedem, pe rafturile magazinelor, tot mai multe sortimente de ape îmbuteliate (plate și carbogazoase) și băuturi light, din ingridiente naturale și fără adaos excesiv de coloranți. Un rol semnificativ în această evoluție îl are și statul care trebuie să ofere cadrul legislativ necesar menit să elimine de pe piață, treptat, băuturile cu mult zahăr, considerate adevărate bombe calorice’’, afirmă analiștii.

Este de semnalat și evoluția semnificativă a segmentului de băuturi energizante, cu plusurile și minusurile sale, semnalate de producători.

Potrivit datelor Euromonitor, din punct de vedere regional, consumul de apă îmbuteliată pe cap de locuitor în România în 2017 a fost  de 4,7 litri, cu 35% mai mare decât media Europei de Est și cu 60% mai mic decât media Europei de Vest.

Conform analizei Euromonitor Internațional, vânzările de apă îmbuteliată în volum sunt așteptate să aibă o rată de creștere medie anuală compusă de 7,2%, până în anul 2022, România atingând un consum mediu pe cap de locuitor de 132 de litri.

Cea mai mare contribuție la această creștere vine de pe segmentul de apă plată. Comportamentul consumatorilor a cunoscut numeroase schimbări în ultimii 5 ani. Dacă în 2012, 6 din 10 cumpărători de apă alegeau apa carbogazoasă, începând cu anul 2017, mai mult de 5 din 10 pun în coșul de cumpărături apă plată.

 

 

 

 

 

 

 

  


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Studiu: Mai mult de jumătate dintre români au avut certuri în cuplu din cauza banilor

Studiu: Mai mult de jumătate dintre români au avut certuri în cuplu din cauza banilor
Printre subiectele cele mai frecvente de ceartă în cuplu se numără obiceiurile financiare – cheltuieli prea mari, zgârcenie, cheltuieli uzuale, plan  de economii și decizii  majore de achiziții,...

Majoritatea companiilor estimează creșterea salariilor. Cu cât vor crește veniturile angajaților

Majoritatea companiilor estimează creșterea salariilor. Cu cât vor crește veniturile angajaților
Majoritatea societăților din România, respectiv 71% dintre companii, vor să crească salariile angajaților în acest an, potrivit unui studiu realizat de hipo.ro. Deși vestea pare îmbucurătoare la prima vedere,...

ANAF a prelungit termenul de depunere a declarației unice

ANAF a prelungit termenul de depunere a declarației unice
Termenul pentru depunerea declarației unice la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) de către persoanele fizice s-a prelungit până la 25 mai 2020. Formularul se completează pentru declararea...

Ajutor de stat pentru Tarom din partea Comisiei Europene

Ajutor de stat pentru Tarom din partea Comisiei Europene
Comisia Europeană a aprobat un împrumut companiei Tarom, în valoare de 36,7 milioane de euro, pe o perioadă de maximum șase luni. În acest timp, operatorul aerian român trebuie să pună la punct...

Curs valutar. Leul situat aproape de cotația maximă. Aurul continuă să crească

Curs valutar. Leul situat aproape de cotația maximă. Aurul continuă să crească
Leul a ajuns astăzi la 4,8024 lei/euro, situându-se în jurul cotației maxime, după ce a ajuns săptămând trecută la un maxim istoric, depășind pragul de 4,8 lei/euro.  Deprecierea monedei naționale va...

CNAIR a semnat contractul pentru construcția drumului expres Buzău-Brăila

CNAIR a semnat contractul pentru construcția drumului expres Buzău-Brăila
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) va semna contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate și proiectul tehnic de execuție pentru drumul expres Buzău-Brăila. Acesta se va...

Comarnic-Braşov, 15 ani de promisiune deşarte

Comarnic-Braşov, 15 ani de promisiune deşarte
La mijlocul acestei luni s-au împlinit 15 ani de la primele încercări de traversare cu o autostradă a Carpaţilor. Dacă proiectul „Autostrada Zăpezii” (Comarnic-Braşov), lansat în 2005, avea 58 de kilometri...

Directorul CFR Călători, cu căciula în mână la guvern

Directorul CFR Călători, cu căciula în mână la guvern
Galerie Foto Numit la începutul lunii ianuarie în funcţia de director general al companiei CFR Călători, Dan Costescu, anunţa în urmă cu câteva zile un plan ambiţios pentru modernizarea a materialului rulant. Este vorba...

Indicele ROBOR la 3 luni continuă să scadă

Indicele ROBOR la 3 luni continuă să scadă
Indicele Robor la trei luni continuă să scadă, ajungând la 2,98%, înregistrând astfel cea mai mică valoare din noiembrie 2019, potrivit BNR. Robor la șase luni a scăzut, de asemenea, situându-se la...

Tranzacție importantă pe piața imobiliară. AFI Europe va prelua clădirile de birouri ale NEPI Rockcastle

Tranzacție importantă pe piața imobiliară. AFI Europe va prelua clădirile de birouri ale NEPI Rockcastle
Consiliul Concurenței a autorizat achiziția clădirilor de birouri ale companiei NEPI Rockcastle de către AFI Europe. Valoarea tranzacției se ridică la circa 300 milioane de euro.   AFI Europe a...

Traficul cu deşeuri, scăpat de sub control. Pentru 17 euro/tonă devenim tomberonul Europei

Traficul cu deşeuri, scăpat de sub control. Pentru 17 euro/tonă devenim tomberonul Europei
Galerie Foto Cele 16 containere cu deşeuri ajunse joi în Portul Constanţa Sud Agigea au fost reîncărcate vineri pe nava sub pavilion olandez care le aduse şi retrimise în ţara de origine, Anglia. Potrivit procurorul Teodor...

Tabloul de bord al economiei, dominat de cifra 4

Tabloul de bord al economiei, dominat de cifra 4
Media generală a scumpirilor - inflaţia - din 2019 a fost de 4%, economia a crescut cu 4,1%, deficitul bugetar a fost de 4,6% din Produsul Intern Brut (PIB), iar şomajul a coborât în decembrie la 3,9%, după ce...

Vești bune pentru persoanele care au credite în lei. Indicele ROBOR a scăzut sub 3%

Vești bune pentru persoanele care au credite în lei. Indicele ROBOR a scăzut sub 3%
Indicele Robor la 3 luni a scăzut la 2,99%, cel mai mic nivel din ultimele două luni, potrivit datelor Băncii Naționale a României (BNR). Și Robor la 6 luni s-a micșorat la 3,11%. Robor este indicele...

Faliment pe piața asigurărilor. ASF a retras autorizația unei mari companii

Faliment pe piața asigurărilor. ASF a retras autorizația unei mari companii
Consiliul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) a retras autorizația de funcționare a societății de asigurare Certasig, ca urmare a constatării stării de insolvență a societății și urmează să...

Iancu Guda, despre deprecierea monedei naționale: „România înregistrează cele mai mari deficite gemene raportate la PIB din UE...”

Iancu Guda, despre deprecierea monedei naționale: „România înregistrează cele mai mari deficite gemene raportate la PIB din UE...”
Analistul economic Iancu Guda, services director al Coface, a explicat într-o postare pe Facebook care sunt adevăratele cauze ale deprecierii monedei naționale și aprecierii aurului.   ”Adâncirea...
Serviciul de email marketing furnizat de