x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Victorie românească în Parlamentul European, transportul animalelor vii nu va fi interzis

Victorie românească în Parlamentul European, transportul animalelor vii nu va fi interzis

de Adrian Stoica    |    24 Ian 2022   •   07:10
Victorie românească în Parlamentul European, transportul animalelor vii nu va fi interzis

Parlamentul European a renunțat la ideea interzicerii transportului de animale vii și a decis la sfârșitul săptămânii trecute să adopte un raport cu o serie de recomandări pentru respectarea bunăstării animalelor.

Eurodeputații solicită astfel țărilor UE să respecte anumite standarde în timpul transportului și să facă tranziția de la transportul animalelor vii la cel al cărnii. Interzicerea transportului a apărut pe agenda Bruxelles-ului după ce de Asociația „Animals International”, un ONG din Australia cu filiale în toată lumea, a realizat o investigație în urma căreia a acuzat faptul că animalele sunt transportate în condiții improprii, principala țară vizată fiind România. Carmen Avram și Daniel Buda au fost europarlamentarii cei mai activi care au susținut în ultimii doi ani că introducerea interdicției de a exporta animale vii nu este o soluție, ei pledând pentru asigurarea unor condiții mai bune de transport. Votul eurodeputaților este extrem de important, el marchează o victorie de etapă și transmite un mesaj foarte clar Comisiei Europene că interzicerea transportului animalelor vii nu este agreată. România trebuie să ia însă măsuri urgente pentru creșterea bunăstării animalelor deoarece suntem în urmă la acest capitol față de alte state UE, iar din acest an Bruxelles-ul va declanșa o serie de controale pe această temă.

Interzicerea exportului de animale vii ar fi fost o grea lovitură pentru crescătorii de animale din România, în special de ovine. Din țara noastră pleacă anual peste două milioane de capete de ovine spre țările arabe, noi fiind cel mai mare exportator de animale vii din UE către țări terțe. Conform datelor oficiale, în ultimii trei ani, România a exportat ovine în ţări precum Arabia Saudită, Regatul Haşemit al Iordaniei, Liban, Libia, Statul Kuwait, dar și Israel. De asemenea, ţara noastră a avut un comerţ intracomunitar ridicat, cu o medie anuală a exportului de peste un milion de capete de ovine în state precum Spania, Italia, Franţa sau Ungaria. Piețele din Orientul Mijlociu și Africa de Nord reprezintă zone de desfacere foarte importante, care nu ar fi trebui pierdute, în caz contrar, producători din alte părți ale lumii ar înlocui imediat oferta europeană, crescând producția lor și transportul de animale vii care nu respectă standardele europene înalte, a fost poziția permanent transmisă de reprezentanții Ministerului Agriculturii.  Una dintre marile câștigătoare ar fi fost Australia, în cazul impunerii în UE a transportului animalelor vii.

Comisar UE responsabil cu bunăstarea animalelor

Potrivit raportului adoptat săptămâna trecută cu 557 de voturi pentru, 55 împotrivă și 78 abțineri, eurodeputații invită Comisia Europeană și țările UE să își intensifice eforturile pentru a respecta bunăstarea animalelor în timpul transportului. Astfel, se va avea în vedere actualizarea normele UE și va fi numit un comisar european responsabil cu bunăstarea animalelor.

În 2019, peste 14.000 de oi destinate exportului s-au înecat când cargoul Queen Hind care le transporta s-a răsturnat în portul Midia. Anul trecut, peste 2.600 de viței exportați din Spania au murit după ce nava pe care erau încărcați au fost ținuți pe mare timp de trei luni, deoarece nicio țară nu a vrut să-i accepte din cauza unui focar suspect de boală.

Limitarea duratei călătoriei și un confort adecvat

Potrivit noilor recomandări, durata călătoriei animalelor domestice destinate sacrificării nu ar trebui să depășească opt ore, iar animalele gestante aflate în ultima treime a perioadei de gestație nu ar trebui transportate mai mult de patru ore. De asemenea, vițeii neînțărcați cu vârsta mai mică de patru săptămâni nu ar trebui transportați decât de către fermieri și pe o distanță mai mică de 50 km. Eurodeputații mai doresc camere CCTV pe vehiculele de transport, în special pentru încărcare și descărcare. Autoritățile naționale ar trebui să aprobe planurile de călătorie numai dacă se preconizează că temperatura va fi cuprinsă între 5°C și 30°C. Ar trebui înregistrate nivelurile de temperatură, umiditate și amoniac din vehicule, adaugă eurodeputații.

Întreruperea exportului de animale vii

Nu există un sistem de control, mai avertizează eurodeputații, care să verifice transportul animalelor către țări din afara UE. Aceștia solicită ca statele membre să inspecteze toate transporturile către țări din afara UE, pentru a se asigura că animalele sunt hrănite și hidratate, că dispozitivele de adăpare funcționează în mod corespunzător și că au suficient loc și spațiu superior, iar exportul de animale vii ar trebui să fie autorizat numai dacă respectă standardele europene în materie de bunăstare a animalelor.

Transportul cărnii în locul animalelor vii

Eurodeputații pledează pentru o tranziție către un sistem mai eficient și etic, care să favorizeze transportul de material seminal sau de embrioni în locul animalelor de reproducție, precum și al carcaselor și cărnii în locul animalelor transportate în vederea sacrificării. Aceștia solicită Comisiei să prezinte de urgență, până cel târziu în 2023, un plan de acțiune pentru a sprijini această tranziție, inclusiv o propunere privind un fond specific pentru a reduce la minimum impactul socio-economic al modificărilor care trebuie efectuate.

Fonduri europene pentru realizarea tranziției

Varianta votată de eurodeputați aduce o îmbunătățire clară a condițiilor de transport, lăsând totodată deschisă și posibilitatea fermierilor de a-și desfășura pe mai departe activitatea. Pe de altă parte, susține europarlamentarul Carmen Avram, un lucru foarte important este sprijinul financiar care se va acorda fermierilor pentru a realiza tranzacția de la transportul animalelor vii la transportul carcaselor. “Pentru România asta înseamnă fonduri destinate înființării de abatoare și noi locuri de muncă”, spune Carmen Avram.

 

“Votul este o victorie cu atât mai mult cu cât la început părea că nu ne vom înțelege absolut deloc pentru că exista un grup foarte puternic care cerea interzicerea transportului animalelor vii. Acum problema este la Comisia Europeană, dar votul constituie un puternic mesaj către aceasta, mai ales că 557 de europarlamentari au votat pentru respingerea interdicției de a transporta animale vii. Acum însă vor trebui luate o serie de măsuri în materie de siguranța animalelor pentru că altfel ar putea fi introduse restricții care, cel puțin din punctul de vedere al României, ar fi un dezastru”.

Carmen Avram, membră a Comisiei pentru agricultură și dezvoltare rurală din Parlamentul European

„Bunăstarea animalelor în timpul transportului nu este negociabilă și trebuie respectată până când animalele ajung la destinația finală. Transportul animalelor vii trebuie să continue, atât în statele membre, cât și în țările terțe, respectând în același mod cele mai înalte standarde de bunăstare a animalelor. Aceste aspecte sunt importante pentru economia UE și pentru supraviețuirea financiară a fermierilor noștri.”

Daniel Buda, vicepreședinte al Comisiei pentru agricultură și dezvoltare rurală din Parlamentul European

 

Lipsa spațiului, a apei și hranei, nereguli frecvente în timpul transportului

În iunie 2020, Parlamentul European a instituit o comisie de anchetă (ANIT) pentru a investiga presupusele încălcări ale normelor UE în timpul transportului animalelor, iar concluziile au fost că dispozițiile în acest domeniu nu sunt întotdeauna respectate și nu iau pe deplin în considerare diferitele nevoi ale animalelor. Printre cele mai evidente încălcări se numără lipsa spațiului superior, a apei sau a aprovizionării cu alimente pentru animalele transportate, faptul că animalele sunt transportate atunci când nu sunt apte pentru transport și supraaglomerarea. De asemenea, de multe ori sunt utilizate vehicule necorespunzătoare, iar transportul are loc uneori la temperaturi extreme și pe durate de călătorie prelungite.

×