Autorităţile române inaugurează sâmbătă, cu mare tam-tam, 10 kilometri de autostradă, începuţi din 2011 şi un punct nou de control la frontieră, Nădlac-Nagylak.
E bine să ne bucurăm, căci nu se ştie când se vor mai da în folosinţă alţi noi kilometri de drumuri rapide. Master Planul de Transport, atât de discutat, prevede construcţia a 1.300 de kilometri de autostradă până în 2020. Însă documentul final nu s-a întors semnat de la Comisia Europeană.
În aşteptarea Master Pla nului, CNADNR a început ope raţiunea de refacere a stu di ilor de fezabilitate. România cheltuie aproape 40 de milioane de euro pentru revizuirea unor studii deja făcute. Fie că au expirat, fie că nu mai coincid cu noua gândire a ministerului, primele studii de prefezabilitate şi fezabilitate nu au fost altceva decât bani aruncați pe fereastră.
Doar pentru Autostrada Sibiu-Piteşti, CNADNR a atribuit anul acesta un contract în valoare de 7 milioane de euro pentru refacerea studiului de fezabilitate, asta după ce primul studiu făcut în 2008, cu 3 milioane de euro, a expirat.
Deşi vor fi refăcute de la zero, este posibil ca noile studii să nu poată fi folosite. De exemplu, unele dintre autostrăzile pentru care se refac studiile de fezabilitate nici măcar nu mai fac parte din Master Planul de Transport. Este cazul tronsonului Făgăraş-Sighişoara, pentru care CNADNR a scos la licitație un contract în valoare de 4 milioane de euro.
Tronsonul, parte din Autostrada Transilvania, abandonată de Bechtel, nu se mai află printre prioritățile ministerului, conform Master Planului aprobat de Comisia Europeană. Chiar şi aşa, contractul pentru studiul de fezabilitate ar putea fi atribuit, cu riscul ca documentul să fie făcut degeaba.
Să mai expire de vreo două ori
Tot degeaba ar putea fi refăcut şi studiul de fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureş - Ditrău, pentru care se plătesc circa 5 milioane de euro. Studiul riscă să mai fie făcut o dată, până în 2023, atunci când este planificată începerea lucrărilor la autostradă. Tronsonul este parte a autostrăzii care va lega Tg. Mureş de Iaşi, un tronson pentru care lucrările sunt planificate să înceapă în 2023.
Mai mult, în varianta finală a Master Planului este prevăzut ca studiul de fezabilitate să fie făcut între 2021 şi 2022, nicidecum în 2015. Pentru acest studiu de fezabilitate s-au mai plătit în 2009 alte 4 milioane de euro. Atunci a fost făcut un studiu de fezabilitate pentru toată autostrada care urma să lege Târgu Mureş de Iaşi şi de Ungheni.
În 2014 s-au deschis licitații pentru reactualizarea lor. Se plătesc 5 milioane de euro pentru Târgu Mureş-Ditrău, contract deja atribuit, alte 10 milioane de euro vor fi date pentru refacerea studiului pe tronsonul Ditrău-Târgu Neamț, şi alte 6 milioane pentru Târgu Neamț- Iaşi-Ungheni. În total peste 20 de milioane de euro vor fi date pentru noile studii de fezabilitate.
Centură doar pe hârtie
Conform e-licitaţie.ro, CNADNR reactualizează studiul de fezabilitate şi pentru Autostrada Sibiu-Făgăraş, în valoare de aproape 4 milioane de euro, dar şi pentru construcţia unui pod suspendat peste Dunăre, la Brăila, şi pentru un pod peste Tisa, la Sighetul Marmaţiei. Alte 3 milioane de euro vor fi date pentru refacerea studiului de fezabilitate pentru Autostrada de Centură Bucureşti Nord.
Pe autostradă, spre Ungaria și Uniunea Europeană
Tronsonul autostrăzii Nădlac-Arad, care va fi inaugurat sâmbătă, 11 iulie, va face joncţiunea cu autostrada M43 din Ungaria. Acesta are o lungime de 16 kilometri, însă şase au fost deschişi circulaţiei în luna decembrie 2014.
Astfel, CNADNR va da în folosinţă sâmbătă cei zece kilometri rămaşi, cuprinşi între DN 7 Pecica şi Arad. Valoarea lucrărilor pe acest tronson a fost de aproximativ 124,45 milioane de euro. Şi partea ungară va inaugura segmentul de autostradă din Ungaria, cuprins între frontieră şi Mako.