x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Pentru a depăşi viteza melcului, CFR SA are nevoie de 113 miliarde lei

0
Autor: Adrian Stoica 22 Feb 2019 - 14:10
Pentru a depăşi viteza melcului, CFR SA are nevoie de 113 miliarde lei


Trenurile de mare viteză vor rămâne un vis interzis românilor pentru multă vreme. Starea precară a infrastructurii feroviare şi ritmul lent în care se fac reparaţiile fac ca trenurile să circule astăzi mai prost ca în urmă cu 50-60 de ani. În timp ce în lume se bat recorduri de viteză care în urmă cu câţiva ani păreau de neatins, noi concurăm cu melcul. În România, trenurile au cea mai mică viteză medie din Europa şi înregistrează întârzieri-record. Pentru a păstra actuala viteză, CFR SA ar trebui să investească 1,69 miliarde de lei, iar pentru a atinge viteza de proiectare iniţială suma ar urca la 113 miliarde de lei.

În prezent, raportul dintre viteza maximă de circulaţie a trenurilor pe calea ferată (Ve) şi viteza de proiectare iniţială (Vpi) este subunitar, de 0,828, potrivit companiei CFR SA. Păstrarea actualului raport (Ve)/(Vpi) necesită investiţii cifrate la 1,69 miliarde de lei, în condiţiile în care, în urmă cu doi ani, pentru păstrarea acestui raport compania CFR SA trebuia să facă investiţii de 1,59 miliarde de lei. Din cei 1,69 miliarde de lei care ar trebui investiţi, 840 milioane de lei trebuie alocaţi pentru întreţinerea liniilor, 250 milioane de lei pentru întreţinerea instalaţiilor, iar pentru reparaţiile capitale ale liniilor şi instalaţiilor - 600 milioane de lei. Anul acesta, pentru întreţinerea infrastructurii publice feroviare s-a alocat un buget-record de 1,416 miliarde de lei, cu 500 milioane de lei mai mult decât în 2018.

Întoarcerea la locomotiva cu aburi costă

Pentru a putea atinge din nou viteza de proiectare (raportul Ve/Vpi să devină unitar), cea din urmă cu zeci de ani, avem mult timp de aşteptat. Valoarea investiţiilor pe care trebuie să le facă CFR SA este de 113,12 miliarde de lei. Suma este una astronomică, în condiţiile în care anul acesta pentru programul de dezvoltare şi modernizare a infrastructurii feroviare şi a staţiilor de cale ferată s-au alocat doar 13,5 miliarde de lei. Din cele 113 miliarde de lei, 94,37 miliarde de lei lei ar trebui alocaţi pentru reparaţiile capitale ale infrastructurii feroviare. Suma ar permite recuperarea restanţelor la acest capitol care înseamnau anul trecut 9.908 km de linie de cale ferată şi 9.181 km de terasament, lucru care ar permite ridicarea restricţiilor de viteză. De asemenea, 18,74 miliarde de lei ar trebui alocaţi pentru reabilitarea podurilor şi podeţelor, în condiţiile în care 65% dintre ele au durata de funcţionare expirată.

Având în vedere că în acest an Produsul Intern Brut al României este estimat să ajungă la circa 1.000 de miliarde de lei, investiţiile pentru creşterea vitezei de circulaţie a trenurilor ar trebui să ajungă la peste 11% din PIB.

Încă 2 mld. lei pentru a atinge normalitatea

În schimb, pentru creşterea raportului (Ve)/(Vpi), astfel încât trenurile să meargă cu viteza de 160 km/h, ar mai trebui investiţi suplimentar încă două miliarde de lei. Acum, rutele pe care trenurile de călători pot circula cu această viteză sunt doar câteva. Cea mai lungă rută, 225 km, este Bucureşti – Constanţa, a cărei reabilitare a costat circa un miliard de euro, a durat opt ani şi s-a lăsat anul trecut cu un dosar la DNA.

În 2018, viteza medie comercială a trenurilor a fost de 55,7 km/h pentru trenurile InterRegio şi de 39,2 km/h pentru cele Regio, iar întârzierile au totalizat în 2017 circa 5 milioane de minute, ceea ce înseamnă că am pierdut pe calea ferată 10 ani din viaţă.

Citeşte mai multe despre:   cfr,   113 miliarde lei,   viteza

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Comisia Europeană a aprobat condiționat preluarea Telekom Romania de către Orange

Comisia Europeană a aprobat condiționat preluarea Telekom Romania de către Orange
Comisia Europeană și-a dat acceptul pentru preluarea Telekom Romania (TKR) de către Orange SA, în bara Regulamentului UE privind concentrările economice. Organe preia astfel 30%...

Alertă la Cernavodă. Unitatea 2 s-a deconectat de la sistemul energetic, în urma unei avarii

Alertă la Cernavodă. Unitatea 2 s-a deconectat de la sistemul energetic, în urma unei avarii
Unitatea 2 a CNE Cernavodă s-a deconectat automat de la Sistemul Energetic National miercuri seara, ca urmare a unei avarii în sistemul energetic care a afectat partea clasică, fătă a fi afectate funcțiile de...

Mâncarea falsă care ne invadează frigiderul

Mâncarea falsă care ne invadează frigiderul
Galerie Foto Foarte mulți români își doresc să mănânce sănătos, iar acest trend al ultimilor ani a fost exploatat de falsificatorii de produse Bio, Eco, naturale și tradiționale care au invadat piața românească,...

Sistemele de irigații așteaptă încă banii promiși

Sistemele de irigații așteaptă încă banii promiși
Strategia națională pentru irigații prevedea investiții de de un miliard de euro în perioada 2016-2020. În purul stil românesc, strategia a rămas pe hârtie, iar investițiile nu au depășit 25% din această...

De ce nu vor românii 2 milioane de euro pentru a se asocia

De ce nu vor românii 2 milioane de euro pentru a se asocia
Galerie Foto Multe dintre problemele agriculturii din România își au rădăcinile în perioada regimului comunist dictatorial, când oamenilor li s-au confiscat terenurile, pentru a se înființa cooperative. Deși Uniunea...

Culturile-vedetă care aduc profit

Culturile-vedetă care aduc profit
Galerie Foto Culturile de plante aromatice și exotice sunt cele mai profitabile din punct de vedere al productivității și al cererii pe piața internă și internațională, dar și din cel al posibilităților de finanțare din...

Locavor de Ciurila: hartă interactivă pentru clujeni

Locavor de Ciurila: hartă interactivă pentru clujeni
Galerie Foto Mișcarea locavor a început să aibă adepți și în România, chiar dacă e la început. S-au făcut primii pași în direcția bună: circa 30 de producători din comuna Ciurila, aflată nu departe de Cluj-Napoca, au...

De ce ne-ar falimenta interzicerea exportului de animale vii

De ce ne-ar falimenta interzicerea exportului de animale vii
Galerie Foto România ocupă locul III în Uniunea Europeană în topul crescătorilor de ovine și caprine și se plasează pe primul loc în lume la exportul acestor animale vii, cu o valoare de aproximativ 180 de milioane de euro...

Conceptul ecologic „De la fermă la furculiță” și costurile lui

Conceptul ecologic „De la fermă la furculiță” și costurile lui
Galerie Foto Mâncarea a devenit subiect de importanță strategică pentru Uniunea Europeană, producerea hranei fiind inclusă în Pactul Verde/Ecologic European (Green Deal), prin Strategia „De la ferma la furculiță” (Farm...

Echipamentele Hi-Tech au preluat controlul în fermele de pui

Echipamentele Hi-Tech au preluat controlul în fermele de pui
Galerie Foto Anul trecut, România a avut un efectiv de peste 70 de milioane de păsări, fapt ce i-a permis să-și asigure consumul de carne de pasăre din producția internă și chiar să exporte. Această performanță a fost...

(P) FGCR garantează succesul afacerilor din domeniul agricol

(P) FGCR garantează succesul afacerilor din domeniul agricol
Galerie Foto Fondului de Garantare a Creditului Rural (FGCR) reprezintă un sprijin real pentru fermierii din România și pentru foarte multe tipuri de proiecte care au nevoie de finanțare, în agricultură. FGCR este primul fond...

(P) Magiunul de Topoloveni, echivalentul vinurilor „terroir”

(P) Magiunul de Topoloveni, echivalentul vinurilor „terroir”
Galerie Foto Terroir este un termen preluat din limba franceză (terre = pământ), derivat din latinescul „terratorium”, cu aceeași semnificație. Este un concept istoric și cultural, iar vinul astfel definit este profund...

Semințe cu suflet: adună, seamănă și dă mai departe

Semințe cu suflet: adună, seamănă și dă mai departe
Galerie Foto Când voluntarii de la „Semințe cu suflet” descind în vreo localitate, cu pungi doldora de bobițe care aduc promisiunea leușteanului aromat, a fasolei pestrițe și a roșiilor zemoase, oameni de la sute de...

(P) „OZN-urile” albastre de pe câmp: tractoare inteligente care lucrează împreună cu fermierii

(P) „OZN-urile” albastre de pe câmp: tractoare inteligente care lucrează împreună cu fermierii
Galerie Foto Tehnologia a evoluat atât de mult, încât tractoarele au devenit partenerii de afaceri ai agricultorilor. Inteligența Artificială face minuni acum și pe câmp, unde noile tractoare sunt un fel de „OZN-uri” la ca...
Serviciul de email marketing furnizat de