x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Pentru a depăşi viteza melcului, CFR SA are nevoie de 113 miliarde lei

0
Autor: Adrian Stoica1 22 Feb 2019 - 14:10
Pentru a depăşi viteza melcului, CFR SA are nevoie de 113 miliarde lei


Trenurile de mare viteză vor rămâne un vis interzis românilor pentru multă vreme. Starea precară a infrastructurii feroviare şi ritmul lent în care se fac reparaţiile fac ca trenurile să circule astăzi mai prost ca în urmă cu 50-60 de ani. În timp ce în lume se bat recorduri de viteză care în urmă cu câţiva ani păreau de neatins, noi concurăm cu melcul. În România, trenurile au cea mai mică viteză medie din Europa şi înregistrează întârzieri-record. Pentru a păstra actuala viteză, CFR SA ar trebui să investească 1,69 miliarde de lei, iar pentru a atinge viteza de proiectare iniţială suma ar urca la 113 miliarde de lei.

În prezent, raportul dintre viteza maximă de circulaţie a trenurilor pe calea ferată (Ve) şi viteza de proiectare iniţială (Vpi) este subunitar, de 0,828, potrivit companiei CFR SA. Păstrarea actualului raport (Ve)/(Vpi) necesită investiţii cifrate la 1,69 miliarde de lei, în condiţiile în care, în urmă cu doi ani, pentru păstrarea acestui raport compania CFR SA trebuia să facă investiţii de 1,59 miliarde de lei. Din cei 1,69 miliarde de lei care ar trebui investiţi, 840 milioane de lei trebuie alocaţi pentru întreţinerea liniilor, 250 milioane de lei pentru întreţinerea instalaţiilor, iar pentru reparaţiile capitale ale liniilor şi instalaţiilor - 600 milioane de lei. Anul acesta, pentru întreţinerea infrastructurii publice feroviare s-a alocat un buget-record de 1,416 miliarde de lei, cu 500 milioane de lei mai mult decât în 2018.

Întoarcerea la locomotiva cu aburi costă

Pentru a putea atinge din nou viteza de proiectare (raportul Ve/Vpi să devină unitar), cea din urmă cu zeci de ani, avem mult timp de aşteptat. Valoarea investiţiilor pe care trebuie să le facă CFR SA este de 113,12 miliarde de lei. Suma este una astronomică, în condiţiile în care anul acesta pentru programul de dezvoltare şi modernizare a infrastructurii feroviare şi a staţiilor de cale ferată s-au alocat doar 13,5 miliarde de lei. Din cele 113 miliarde de lei, 94,37 miliarde de lei lei ar trebui alocaţi pentru reparaţiile capitale ale infrastructurii feroviare. Suma ar permite recuperarea restanţelor la acest capitol care înseamnau anul trecut 9.908 km de linie de cale ferată şi 9.181 km de terasament, lucru care ar permite ridicarea restricţiilor de viteză. De asemenea, 18,74 miliarde de lei ar trebui alocaţi pentru reabilitarea podurilor şi podeţelor, în condiţiile în care 65% dintre ele au durata de funcţionare expirată.

Având în vedere că în acest an Produsul Intern Brut al României este estimat să ajungă la circa 1.000 de miliarde de lei, investiţiile pentru creşterea vitezei de circulaţie a trenurilor ar trebui să ajungă la peste 11% din PIB.

Încă 2 mld. lei pentru a atinge normalitatea

În schimb, pentru creşterea raportului (Ve)/(Vpi), astfel încât trenurile să meargă cu viteza de 160 km/h, ar mai trebui investiţi suplimentar încă două miliarde de lei. Acum, rutele pe care trenurile de călători pot circula cu această viteză sunt doar câteva. Cea mai lungă rută, 225 km, este Bucureşti – Constanţa, a cărei reabilitare a costat circa un miliard de euro, a durat opt ani şi s-a lăsat anul trecut cu un dosar la DNA.

În 2018, viteza medie comercială a trenurilor a fost de 55,7 km/h pentru trenurile InterRegio şi de 39,2 km/h pentru cele Regio, iar întârzierile au totalizat în 2017 circa 5 milioane de minute, ceea ce înseamnă că am pierdut pe calea ferată 10 ani din viaţă.

Citeşte mai multe despre:   cfr,   113 miliarde lei,   viteza

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

FT: UE pregăteşte acţiuni stricte de reglementare a activităţilor companiilor din domeniul online

FT: UE pregăteşte acţiuni stricte de reglementare a activităţilor companiilor din domeniul online
Uniunea Europeană intenţionează să se doteze cu noi prerogative pentru a putea interveni asupra activităţilor marilor companii din domeniul tehnologiei informaţionale, inclusiv pentru a le destructura în cazul...

Curs valutar, vineri, 18 septembrie 2020: Ce se întâmplă cu leul la sfârșit de săptămână

Curs valutar, vineri, 18 septembrie 2020: Ce se întâmplă cu leul la sfârșit de săptămână
După ședința de astăzi, BNR a anunțat noul curs valutar. Iată cotațiile valutare pentru principalele monede: euro: 4,8582 lei dolarul american: 4,0972 lei francul elvețian: 4,5132 lei lira sterlină:...

Muncesc mai mult decât angajații. Mii de patroni sunt rupți de foame și au restanțe la facturi

Muncesc mai mult decât angajații. Mii de patroni sunt rupți de foame și au restanțe la facturi
Mai mult de 11% din întreprinzători şi patroni afirmă că nu-şi pot asigura o masă consistentă și aproape 26% nu-şi permit acoperirea cheltuielilor curente, jumătate sunt restanţieri la facturile de...

Aerul curat ne costă 2.000 mld. dolari pe an

Aerul curat ne costă 2.000 mld. dolari pe an
Tranziția către decarbonizarea economiei până în anul 2050 ar necesita o investiție cuprinsă între 1.000 de miliarde şi 2.000 de miliarde de dolari (842 miliarde euro - 1.680 miliarde de euro) pe an, ceea ce ar...

FP vinde acțiuni OMV Petrom

FP vinde acțiuni OMV Petrom
Fondul Proprietatea (FP) vinde 1,7 miliarde de acțiuni OMV Petrom, „printr-o ofertă de plasament privat accelerat”, informează un raport transmis Bursei de Valori Bucureşti (BVB). Veniturile...

România, locul 4 în topul scumpirilor din UE

România, locul 4 în topul scumpirilor din UE
Media generală a scumpirilor - rata anuală a inflației - din România a fost, în august, de 2,5%, cifră care plasează țara noastră pe locul 4 în clasamentul Uniunii Europene. Potrivit Eurostat (biroul de...

Platforma online cu finanțări UE a fost activată

Platforma online cu finanțări UE a fost activată
Ministerul Economiei a activat, ieri, platforma online https://granturi.imm.gov.ro/ (fără www), prin care IMM-urile, PFA-urile, ONG-urile și cabinetele medicale individuale vor putea accesa fonduri europene de 2.000 p...

Două camere pe un an, vedeta pieței chiriilor

Două camere pe un an, vedeta pieței chiriilor
Cele mai populare opțiuni pe piața chiriilor sunt, mai nou, apartamentele cu două camere (50%), garsonierele sau studiourile (31%) și casele (20%), arată un studiu publicat ieri de administratorii portalului...

Euro ajunge la un nou maxim istoric: Care este cursul afişat de BNR

Euro ajunge la un nou maxim istoric: Care este cursul afişat de BNR
Leu a continuat să se deprecieze, iar euro a atins un nou maxim istoric pe piața valutară din România. Cursul afişat joi de Banca Naţională a României (BNR) este de 4,8595 lei/euro. Dolarul...

IMM Leasing: Firmele cumpără, statul garantează

IMM Leasing: Firmele cumpără, statul garantează
Întreprinderile mici și mijlocii (IMM), persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II), dar și societățile și asociațiile agricole, își pot cumpăra în rate - regim leasing financiar - o ...

Un român vinde aer din Munții Carpați în China și în India

Un român vinde aer din Munții Carpați în China și în India
Galerie Foto Poluarea aerului din marile centre urbane are efecte semnificative asupra sănătăţii oamenilor. Alergii, bronşite, astm, afecțiuni pulmonare şi ale căilor respiratorii sunt câteva dintre consecințele pe care...

Demența birocratică din timpul „ritualului” de pensionare. Dosarul, mai scump ca prima pensie

Demența birocratică din timpul „ritualului” de pensionare. Dosarul, mai scump ca prima pensie
Pentru cei care se pregătesc să iasă la pensie, constituirea dosarului de pensionare poate fi o sarcină complicată şi costisitoare, mai ales dacă au lucrat la firme care între timp s-au desfiinţat. Documentele...

Majorarea pensiilor, la loc comanda! Punctul crește cu 40%

Majorarea pensiilor, la loc comanda! Punctul crește cu 40%
Parlamentarii au adoptat ieri, în ședința comună a Comisiilor de buget-finanțe din cele două Camere, amendamentul la rectificarea bugetară propus de PSD, potrivit căruia punctul de pensie va crește cu 40%, nu cu...

Lista luminii. Primele 27 de finanțări de la Mediu

Lista luminii. Primele 27 de finanțări de la Mediu
Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) a publicat, pe site-ul propriu, lista cu primele 27 de unități administrativ-teritoriale cărora le-au fost aprobate dosarele în cadrul Programului Iluminat...

Leul românesc împlinește 185 de ani

Leul românesc împlinește 185 de ani
Astăzi se împlinesc 185 de ani de când leul a fost instituit ca monedă oficială a românilor, de către domnul Ţării Româneşti, Alexandru Ghica, la 16 septemrie 1835. Leul, unitate teoretică de cont, era...
Serviciul de email marketing furnizat de