x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Topul celor mai controversate proiecte de infrastructură

0
Autor: Diana Scarlat 27 Aug 2015 - 09:45
Topul celor mai controversate proiecte de infrastructură Karina Knapek/Intact Images


Unele drumuri par a nu se termina niciodată în România, după 25 de ani în care s-au schimbat 22 de miniştri la Transporturi. De la problemele legislative, care au făcut posibile contestaţii şi procese interminabile pentru licitaţii, până la răzgândiri, anulări ale finanţărilor şi schimbări de proiecte, toate au dus la un rezultat dezastruos: România fără drumuri.

Locul 1 - Bechtel
Cel mai costisitor kilometru din lume

După aproape 12 ani, cea mai scumpă autostradă din lume a-nghiţit 1,8 miliarde de euro pentru 52 km finalizaţi. La finalul primului deceniu de la semnarea contractului, statul român plătise 1,4 miliarde de euro către Bechtel pentru 52 de kilometri de autostradă finalizaţi şi alţi 64 de kilometri în lucru. Deja celebra autostradă Bechtel, cea mai scumpă din lume, a schimbat trei premieri, doi preşedinţi de stat şi cinci miniştri ai Transporturilor. Demarată în 2004, ar fi trebuit să fie gata în 2011, să aibă 415 kilometri şi să coste 2,2 miliarde de dolari, dar s-a ajuns la costuri de 2,52 miliarde de dolari (1,8 miliarde de euro) pentru doar 116 kilometri. Costul iniţial al kilometrului de autostradă era de 3,78 milioane de euro, dar a crescut la 15,5 milioane de euro, cu 400% mai mult.

„Bechtel a venit în România mai mult prin intervenţii politice şi senzaţia noastră, a constructorilor, a fost că a venit crezând că va putea obţine foarte mulţi bani. Curios este faptul că Bechtel a făcut lucrări foarte bune în alte ţări, dar în România a avut în zonele de construcţie numai indieni, pachistanezi, turci, oameni de slabă factură profesională, care au avut doar scopul de a câştiga bani, indiferent de situaţie. S-au propus soluţiile cele mai ieftine, cu materialele cele mai ieftine. A fost cea mai costisitoare lucrare pentru că au dat statul român în judecată de mai multe ori şi, uneori, au obţinut bani fără a mai face lucrarea. Ei făceau lucrări supradimensionate care nu-şi aveau rostul, creşteau lungimea, diametrul, deci şi preţul, absolut nejustificat”, a explicat, pentru Jurnalul Naţional, Nicolae Boţu, profesor la Facultatea de Construcţii şi Instalaţii, Universitatea Tehnică Gheorghe Asachi din Iaşi.

Locul 2 - Drumul European 79 Deva-Oradea
Cel mai lent drum național din țară

Și-a căpătat supranumele de cel mai lent drum, din cauza lucrărilor de reabilitare care lau transformat în şantier, în ultimii şapte ani. Valoarea totală a proiectului este de 932.977.318 lei. Pentru DN 76 Oradea-Deva şi pentru sectorul Oradea-Beiuş, prima licitaţie de reabilitare sa făcut în 2008, dar firma câştigătoare a intrat în insolvenţă şi au fost organizate noi atribuiri de lucrări în 20122013. În 2014, pe tronsonul Oradea-Deva au lucrat patru firme, în stadii diferite ale lucrării. Conform noilor contracte, drumul ar fi trebuit să fie circulabil în 2015, dar este încă departe de a fi finalizat. De fapt, este un adevărat coşmar.

Locul 3 - Tronsonul Comarnic- Brașov
Cea mai așteptată investiție

A intrat în istoria celor mai controversate proiecte de reabilitare cu cel mai scump kilometru de autostradă din Master Planul de Transporturi de până la 21 de milioane de euro, pe segmentele Posada-Azuga şi Azuga-Surduc. Pentru A3 Comarnic-Braşov – tronson de 53 km – concesiunea a fost demarată în decembrie 2012. Anul acesta, pe 18 iunie, CNADNR a anunţat, anularea procedurii pentru atribuirea contractului de concesiune privind construcţia tronsonului de autostradă Comarnic-Braşov, din cauza problemelor cu finanţarea, scoţând la licitaţie 10 km de pe acest tronson cu bani de la buget. Tronsonul ComarnicBraşov reprezintă eşecul a zece miniştri schimbaţi la Transporturi, de la Miron Mitrea la Ioan Rus.

Locul 4 - Centura Capitalei
Singura capitală europeană cu o centură de coșmar

Alt proiect de reabilitare ratat în ultimii ani a fost modernizarea Şoselei de Centură Sud a Capitalei - 32 km. La începutul anului 2012, după patru ani de chin birocratic, CNADNR a reuşit să semneze mai multe contracte pentru modernizare şi lărgirea pe patru benzi, cu o valoare toală de circa 94 milioane de euro, cu TVA. Termenul de finalizare era de doi ani, dar după ce s-a schimbat guvernarea, finanţarea proiectului a fost tăiată în proporţie de 81%, în urma rectificării bugetare. Lucrările au fost aproape îngheţate, iar în 2014, Guvernul a reziliat contractele.

Locul 5 - Autostrada Pitești-Sibiu
Cel mai promis drum

Este unul dintre cele mai controversate proiecte de infrastructură, din cauza căruia fabrica Dacia pierde, în medie, 30 de euro la fiecare automobil. Pe 15 iunie, CNADNR a semnat cu asocierea Spea Ingegneria Europea (Italia) - Tecnic Consulting Engineering România con tractul pentru actualizarea studiului de fezabilitate pentru autostrada Si biu-Piteşti, cu o valoare de 29 milioane lei, fără TVA.

„Am solicitat prestatorului să înceapă cu sectoarele mai puţin dificile, loturile 1 şi 5 (Sibiu-Boiţa şi Curtea de Argeş-Piteşti - n.r.), astfel încât implementarea proiectului să se realizeze cât mai repede. În aceste condiţii, lucrările efective la autostrada Sibiu-Piteşti ar putea începe în 2016. Acest proiect a fost identificat în Master Planul General de Transport ca fiind prioritate zero, astfel închizându-se Coridorul IV Pan Eu ropean, Nădlac-Constanţa”, a declarat directorul CNADNR, Narcis Ştefan Neaga.

„E foarte curios faptul că firme atât de serioase care lucrează în România de mulţi ani, care au venit cu specialişti din Austria, nu au reuşit să obţină finanţarea pentru tronsonul Comarnic-Braşov. Probabil că preţurile sunt foarte mari în comparaţie cu posibilitatea returnării lor în 30 de ani” - Nicolae Boţu, profesor universitar la Facultatea de Construcţii Iaşi.

Miniștri ai Transporturilor 1990-2015

Corneliu Burada (FSN)
Doru Pană (FSN)
Traian Băsescu (Independent)
Paul Teodoru (PDSR)
Aurel Novac (PUNR)
Traian Băsescu (PD)
Anton Ionescu (PNL)
Traian Băsescu (PD)
Anca Boagiu (PD)
Miron Mitrea (PSD)
Gheorghe Dobre (PDL)
Radu Berceanu (PDL)
Ludovic Orban (PNL)
Radu Berceanu (PDL)
Anca Boagiu (PDL)
Alexandru Nazare (PDL)
Ovidiu Silaghi (PNL)
Relu Fenechiu (PNL)
Ramona Mănescu (PNL)
Dan Şova (PSD)
Ioan Rus (PSD)
Iulian Matache (PSD)

Bani mulți

- 6,1 mil. euro a costat, în medie, km de autostradă construit după 1990

- 14 mld. de lei au costat cei 570 km construiţi de la Revoluţie

- 695,4 km de autostradă sunt în ţara noastră

- 5 mld. lei au fost alocaţi în medie, anual, pentru drumurile din România
 

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Femeile, grav afectate de munca de acasă. 25% au vrut să renunțe la job

Femeile, grav afectate de munca de acasă. 25% au vrut să renunțe la job
Pentru 41% dintre femei echilibrul dintre viața profesională și cea personală s-a înrăutățit după începutul pandemiei de COVD-19 deoarece au trebuit să muncească peste program, iar activitățile casnice...

Nuclearelectrica solicită statului român să ajute la construcția reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă

Nuclearelectrica solicită statului român să ajute la construcția reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă
Nuclearelectrica (SNN) vrea să încheie un acord cu statul român pentru construcția reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă. Prin acesta ar trebui să se stabilească modul de finanțare și mecanismele de sprijin...

A fost desemnat constructorul secțiunii 4 a Autostrăzii Sibiu - Pitești

A fost desemnat constructorul secțiunii 4 a Autostrăzii Sibiu - Pitești
Secţiunea 4 a Autostrăzii Sibiu - Piteşti, segmentul Tigveni - Curtea de Argeş, va fi proiectat și executat de societatea Porr Construct, în urma câștigării licitației, transmite Compania Naţională de...

Exporturile către Japonia au crescut cu 62% datorită Acordului EPA

Exporturile către Japonia au crescut cu 62% datorită Acordului EPA
România a exportat cu 62% mai multe produse în Japonia, în luna noiembre 2020, față de aceeași perioadă din anul anterior. Acest lucru este efectul Acordului de Parteneriat Economic Uniunea Europeană -...

Costul orar al forţei de muncă, în creştere cu peste 8,69% în trimestrul IV din 2020

Costul orar al forţei de muncă, în creştere cu peste 8,69% în trimestrul IV din 2020
Costul orar al forţei de muncă în formă ajustată (după numărul zilelor lucrătoare) a înregistrat în trimestrul IV 2020 o rată de creştere de 2,61% faţă de trimestrul precedent şi o rată de creştere de...

CFR alocă peste 22 de milioane de lei pentru reparații feroviare

CFR alocă peste 22 de milioane de lei pentru reparații feroviare
CFR investeste 22,1 milioane de lei pentru reparaţii la trei poduri şi podeţe din judeţele Sibiu şi Harghita, dar și la platforma staţiei Sibiu, prin înlocuirea aparatelor de cale...

Alungarea pensionarilor, ultima lovitură dată cercetării din România

Alungarea pensionarilor, ultima lovitură dată cercetării din România
Galerie Foto Guvernul a anunțat noua lege a interzicerii cumulului pensiei cu salariul ca pe o binefacere pentru România. Au mai încercat și alte guverne să impună o astfel de lege, dar s-au lovit de realitatea cruntă: în...

Gheorghe Flutur dă 45.000 €, ca să marcheze intrarea în polul sărăciei

Gheorghe Flutur dă 45.000 €, ca să marcheze intrarea în polul sărăciei
În timp ce premierul Cîţu este în război deschis cu bugetarii, cu sindicatele şi, în general, cu toţi cei care îi cer bani, pentru oamenii noii puteri austeritatea nu există. Oricând se mai găsesc nişte...

Cătălin Drulă: Raportul Corpului de Control spune că nivelul crescut al salariilor nu poate fi menținut decât dacă Metrorex își reduce personalul

Cătălin Drulă: Raportul Corpului de Control spune că nivelul crescut al salariilor nu poate fi menținut decât dacă Metrorex își reduce personalul
Ministrul Transporturilor Cătălin Drulă a anunțat că a fost finalizat Raportul Metrorex realizat de Corpul de Control. Liderul USR acuză că au fost manipulări ale cifrelor pentru a se obține majorarea...

Primele elicoptere H135 au fost livrate statului român

Primele elicoptere H135 au fost livrate statului român
Primele trei dintre cele şase elicoptere de tip H135 produse de Airbus Helicopters România au fost livrate către Inspectoratul General de Aviaţie. Următoarele sunt programate să fie gata...

Șase porţi biometrice, montate la Aeroportul Otopeni. Cum funcționează aceste scannere automate

Șase porţi biometrice, montate la Aeroportul Otopeni. Cum funcționează aceste scannere automate
Galerie Foto Șase porţi de control automat al paşapoartelor - Automatic Border Control (ABC) - care permit pasagerilor cu paşapoarte biometrice să treacă fără să mai stea faţă în faţă cu un poliţist de frontieră au fo...

Euro explodează. Un nou maxim istoric: 4,8784 lei

Euro explodează. Un nou maxim istoric: 4,8784 lei
Euro a atins joi al doilea maxim istoric pe piața din România, la 4,8784 lei, de la precedenta valoare de top - 4,8768 lei/euro, de miercuri. Anterior, euro atinsese maximul de 4,8750 lei pe 25 septembrie...

Românii vor energie electrică din resurse regenerabile

Românii vor energie electrică din resurse regenerabile
Circa 65% dintre români consideră că țara are suficiente resurse energetice regenerabiile, arată un studiu realizat de "România Durabilă". Este vorba despre Obiectivul de Dezvoltare Durabilă ODD 7 "Energie...

Undă verde pentru regele mall-urilor la Romexpo

Undă verde pentru regele mall-urilor la Romexpo
Curtea Constituțională a respins ieri, ca neîntemeiată, sesizarea depusă de USR şi UDMR asupra legii prin care o suprafaţă de teren de 46 de hectare de la Romexpo Bucureşti trece din proprietatea...
Serviciul de email marketing furnizat de