Prestigiul universității, dar mai ales prestigiul profesorilor care predau la o anumită universitate și criteriile economice sunt criteriile în funcție de care absolvenții de liceu din România și aleg facultatea.
Potrivit unui studiu realizat de D&D Research, lansat marți la iniţiativa Universităţii Româno – Americane, tinerii din România sunt mai puțin interesați de domeniul în care se pregătesc, atunci când își aleg facultatea, în cadrul unei universități. Contează foarte mult prestigiul brandului personal pe care-l reprezintă personalitățile care predau la facultatea aleasă, iar informarea se face cu precădere prin experiența personală a celor care au intrat în contact cu universitatea.
Criteriile economice sunt la fel de importante și se împart în mai multe categorii. Cei mai mulți candidați caută facilitățile reprezentate de bursele de studiu, dar și oportunitatea unor internshipuri, mai ales în străinătate.
Contează foarte mult și centrul universitar, iar Bucureștiul se situează în continuare pe primul loc în topul preferințelor candidaților, pentru că în Capitală există cele mai multe posibilități de angajare în timpul studiilor și imediat după absolvire. Foarte importantă este și distanța de casă pentru mulți dintre candidați, pentru că se urmărește reducerea costurilor de întreținere.
Potrivit studiului, 51,2% dintre tinerii cu vârste între 16 şi 23 de ani şi părinţii care au copii cu vârste ntre 16 şi 23 de ani din România aleg universitatea în funcţie de şansele mari de angajare imediat după absolvire.
În privința resurselor umane, în alegerea unei universităţi primează ca instituţia de învăţământ superior "să aibă profesori renumiţi pe domeniile lor de cunoaştere - 65%". Dintre criteriile personale, pe primul loc se situează amplasarea universităţii într-un oraş care are potenţial profesional.
ホn alegerea unei universităţi, primele două cele mai importante surse de informare pentru tinerii şi părinţii din România vin direct din instituţia de învăţământ: profesorii (35%) şi studenţii (29%). Pe locul al treilea se află prietenii apropiaţi şi familia (26%). La numai un procent distanţă se află internetul.
Conform aceleiași cercetări, decizia finală cu privire la facultatea aleasă este a tânărului şi numai în 5% din cazuri a părinţilor. În această decizie facultatea (specializarea) contează mai mult ca Universitatea - în 85% din cazuri.
În ceea ce priveşte intenţia de continuare a studiilor, numai 38% din participanţi nu au încă în planuri studii post-universitare clar conturate, iar aproximativ 56% sunt deja decişi pentru un master.
Studiul a fost realizat în luna mai 2015 şi este reprezentativ la nivel naţional pentru oraşe cu peste 50.000 de locuitori. Ancheta sociologică a fost efectuată telefonic pe 673 de persoane, tineri cu vârsta cuprinsă între 16 şi 23 ani (50%) şi părinţi cu copii cu vârsta cuprinsă între 16 şi 23 ani (50%).