x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Provocarea tic-tac, transformată într-o afacere de lux

Provocarea tic-tac, transformată într-o afacere de lux

de Luciana Cocoș    |    16 Mai 2019   •   12:58
Provocarea tic-tac, transformată într-o afacere de lux
Sursa foto: www.DragosConstantin.ro Tel:0723

Afacerile care pornesc dintr-un hobby au în spate povești impresionante. Așa cum este și cea a lui Iosif Harasemiuc şi Ruben Perju, doi tineri extrem de ambițioși și curajoși. Povestea ceasurilor de lemn Noah, nume dat după personajul biblic Noe, a cărui construcție, arca, a fost ceva unic, i-a inspirat pe cei doi să creeze produse speciale, livrate și apreciate azi în mai toate colțurile lumii.

Povestea brandului Noah Watch a început în anul 2012 , în seara de Crăciun. “Bine, bine, am terminat şcoala, acum ce facem?”, a fost întrebarea pe care și-au pus-o atunci Iosif și Ruben. “Eu am terminat inginerie, colegul meu încă era la facultate la Arhitectură. Ideea a venit de la Ruben, dar noi spunem că orice idee bună vine de la Dumnezeu. Am văzut un proiect asemanător şi ne-am gândit cum să facem. Ruben a încercat o variantă rudimentară şi ne-am zis, wow, ce bine ar arăta! Apoi am intervenit eu cu know-how-ul. Adică am început să studiez cum s-ar putea face. Ruben câştigase un proiect pe planul de afaceri, cu altă firmă, el voia să facă lămpi sau candelabre, dar tot din lemn. Am zis: hai să luăm 10 mii de lei, să facem ceva cu banii ăştia să vedem dacă merge”, povestește Iosif Harasemiuc. Zis și făcut, numai că începutul nu a fost chiar conform planului. “Am comandat un CNC (maşină cu comandă numerică) din SUA, tot de la un start-up, care din păcate ne-a dat enorme bătăi de cap. L-am asamblat după 24 de ore de muncă non-stop, dar am ţinut-o numai din probleme în probleme vreo şase luni de zile”, mai spune tânărul antreprenor.

 

Debut cu bani împrumutați

 

Ruben este pasionat de design, iar Iosif de tehnologie. Ideile și planurile lor au coincis perfect și, în ciuda eforturilor inițiale, au decis să meargă mai departe cu proiectul. Cei doi au început cu o investiţie de 30.000 de euro, bani proveniţi din propriile economii, din împrumuturi de la familie şi prieteni. “Totul a pornit ca un hobby, iar după vreo şase luni am zis: hai să facem! De ajutor a fost faptul că am dat unui operator CNC să facă piese după nişte schiţe de-ale noastre şi au ieşit foarte bine. Înseamnă că se poate, ne-am zis! Atunci am decis că e momentul să investim. Am împrumutat bani, în 2013, de la familie şi părinţi. Tot ce am făcut noi am învăţat singuri, neavând în familiile noastre pe cineva care să fi lucrat cu lemnul, sau un ceasornicar. Ne-am folosit de aptitudinile pe care le-am dobândit până atunci şi de atunci încolo.”

 

Primul ceas, vândut după doi ani

 

Au urmat doi ani de studii și cercetări, pentru că voiau ca produsul lor să fie impecabil. ”Prima vânzare am făcut-o în luna mai a anului 2015. Suntem perfecţionişti. Lansarea a venit la presiunea soţiilor noastre, pentru că toate resursele financiare pe care le aveam le cheltuiam în proiect. Devenise un disconfort pentru că nu aveam educaţia de business astfel încât să ştim cât alocăm proiectului şi cât familiei. Studiile iniţiale le-am făcut noi, iar când am început să asamblăm ceasuri pentru vânzare am apelat şi la un ceasornicar care ne ajusta cadranele şi monta mecanismele. Am furat meserie şi apoi am făcut noi.” Doar că cei doi și-au dat seama că un business nu este doar despre producție. Așa că au decis să învețe mai mult pentru a se putea dezvolta sănătos și s-au înscris la un curs pentru tineri antreprenori. “Noi eram încrezători în produs, dar voiam să vindem mai mult. Noi am mers acolo cu ideea să învățăm, puțin știam că la sfârșitul cursului va fi o prezentare de planuri de afaceri. Și pentru că nu am știu, am făcut planul de afaceri în noaptea de dinainte. Am prezentat planul în fața unor oameni de business din Cluj-Napoca, oameni care investesc de obicei în start-upuri. Am luat locul întâi cu planul nostru și ne-am întâlnit cu Cătălin Chiş şi Erik Barna, care au devenit ulterior investitori în business. Banii i-am investit într-o nouă linie de producție și am reușit astfel să ducem produsul la un nou nivel. Din punctul nostru de vedere diferențele sunt enorme, din punctul celorlalți de vedere, sunt notabile“, povestește Iosif.

 

Calitate înainte de cantitate

 

Iosif și Ruben au lucrat foarte mult la calitatea ceasurilor și nu s-au gândit neapărat la cantitatea de produse. “Am început să gâdim “sales” abia în anul 2017”, spune Iosif. An în care Noah Watch a ajuns la o cifră de afaceri de peste 250 de mii de euro. În 2018 aceasta a fost mai mare cu 30%, deși, mărturisește Iosif, se așteptau la o creștere mult mai mare. “Anul trecut am cam sărit calul cu investițiile. Nu am mai mers pe producție, ci pe marketing și deschidere de locații. Acum avem deschis un magazin în Iulius Mall din Cluj-Napoca și suntem în discuții pentru o locație și în Băneasa Mall. Am început să angajăm oameni, costurile au devenit din ce în ce mai mari, și am început să optimizăm afacerea. Acum avem 10 angajați. Nu sunt mulți, dar cu ei ne facem treaba și putem ajunge la o cifră de afaceri de un milion de euro liniștiți. Anul trecut a fost un an de test pentru noi. Am învățat multe. Pentru prima dată am angajat o echipă de marketing externă, am creat un nou site și nu a fost o investiție mică. Însă, azi putem spune că nimic nu este la fel de controlabil ca o echipă internă, sau ca oamenii care sunt lângă tine, cresc, învață și lucrează pentru tine”, ne povesteşte Iosif.

 

Răspândit pe toate continentele

 

Ceasurile produse de cei doi tineri au ajuns aproape peste tot în lume, în special acolo unde se află comunități importante de români. E de ajuns ca unul să aibă un ceas Noah, apoi comenzile încep să vină. Grosul însă, este tot din România. “Am avut și comenzi de ordinul sutelor, dar și de ordinul zecilor. Astfel de comenzi vin destul de des și mai ales în preajma sărbătorilor. Am lucrat cu majoritatea băncilor din țară. Cred că avem o listă de peste 50 de companii cu care am lucrat. Primele comenzi au fost foarte importante pentru noi, chiar critice, aș putea spune. Ne-am dat seama că acel început ne-a dat curaj să mergem mai departe”, mai povestește Iosif Harasemiuc.

Lemnul folosit pentru crearea ceasurilor este colectat din toate colţurile lumii: Brazilia, America de Sud, Africa, Madagascar, Israel, Grecia. Pe lângă rezistenţa naturală, lemnul trece printr-un proces complex de stabilizare şi uscare, proces care-i conferă o duritate cu până la 25% mai mare. Datorită acestui proces, lemnul se comportă foarte bine în timp şi, dacă ceasul este utilizat corespunzător, durata de viaţă este tot mai mare. “Oferim trei variante de personalizare. În privința ceasului, sunt trei variante de mărime. Apoi alegi esențele lemnoase, ace, secundar, curea. Toate elementele pot fi schimbate.  De asemenea, oferim două tipuri de gravuri, una pe spatele ceasului, și pe cutie”, potrivit lui Iosif.

 

Mecanismele quartz folosite sunt premium, elveţiene, iar sticla cadranului este cristal safir. Ceasurile Noah au fost testate timp de patru ani şi nu prezintă semne de uzură sau de deteriorare majoră.

 

Cel mai scumpNoah, pe mâna lui Ion Țiriac

 

“Cel mai scump ceas pe care l-am făcut a fost undeva în jur de 3.000 de lei și a ajuns la domnul Ion Țiriac”, își amintește Iosif. O firmă din Cluj-Napoca s-a gândit să-i ofere omului de afaceri un cadou inedit de ziua sa. Așa că cei doi tineri au avut o misiune nu tocmai ușoară, să asorteze cumva ceasul cu o mașină foarte dragă lui Țiriac, un Rolls Royce Phantom IV, de prin anii ’50. “A trebuit să investigăm, să aflăm ce piele se află în mașină, ce lemn. Am făcut niște combinații rare de esențe lemnoase, ceea ce nu facem în mod normal, dar am reușit să găsim acel lemn și am creat ceasul respectiv. Feedback-ul pe care l-am primit a fost unul foarte interesant”, mai spune tânărul.

 

Următorul pas, primul ceas automatic românesc

 

“Anul ăsta vrem să facem ceva deosebit. Am lansat deja gama Aspire, acum suntem în zona de precomenzi. Ne-am zis: haide să facem o gamă care să arate foarte bine dar să fie accesibilă din punct de vedere al service-ului. Ceasuri care să nu trebuiască să fie trimise în țară pentru chestii foarte simple, cum ar fi schimbarea bateriei. Acum începem să-l producem.”Prima ediție Aspire cuprinde 100 de bucăți pentru fiecare model. În pre-comandă, ceasurile din gama Aspire costă puțin peste 600 de lei. După realizarea primelor 600 de bucăți, prețul va urca. Cele şase modele Aspire combină metalul și lemnul, sunt rezistente la apă și vor avea o singură opțiune de personalizare, spre deosebire de produsele unicat, unde posibilitățile sunt multiple. Esențele de lemn folosite pentru această gamă sunt abanos, măslin, padauk african și kingwood. Dar Iosif și Ruben nu se opresc aici, au planuri mari pentru acest an. “Vrem să lansăm primul ceas automatic românesc. Este un plan care se conturează din ce în ce mai tare. Pentru noi înseamnă următorul nivel. Avem un furnizor foarte bun din Elveția care o să ne facă un mecanism custom, și sperăm să reușim lansarea în acest an”. În ceea ce privește vânzările estimate pentru 2019, Noah își propune să ajungă la 1.500 de ceasuri, o creștere de aproape 50% față de 2018, când au fost puse pe piață 800 de exemplare de ceasuri unicat.

E foarte ok să faci afaceri în România, și nu o spun doar eu. Prietenii noștri se cam întorc să facă business-uri în țară. Trebuie să ai putere să reziști în timp, iar asta se îmbină cu pasiunea.

 

IOSIF HARASEMIUC, cofondator Noah Watch

Noi nu am avut o perioadă grea în business, asta i-a șocat pe mulți. Pentru că business-ul a avut o imagine bună, un brand bun, lucrurile au mers oarecum de la sine, chiar dacă noi am mai făcut greșeli.

 

IOSIF HARASEMIUC, cofondator Noah Watch

 

×