Marile reţele de comerţ modern şi-au majorat anul trecut vânzările cu 18,5%, peste inflaţia record care a dus la scăderea puterii de cumpărare şi la schimbarea comportamentului de consum. Cele mai multe companii au spus că în volum au existat scăderi şi că avansul a fost susţinut în bună parte de scumpiri. Totuşi, o creştere peste inflaţie există, şi ea a fost posibilă deoarece reţelele de supermarketuri, hipermarketuri, magazine de proximitate modernă, discount şi cash & carry au continuat să se extindă, deşi puţin mai temperat ca în anul anterior.
În acest context, cifra de afaceri a celor mai mari zece jucători din comerţul cu dominantă alimentară s-a apropiat pentru prima dată de 100 mld. lei (20 mld. euro). În ceea ce priveşte clasamentul reţelelor, există două schimbări, Penny a depăşit Auchan şi a ajuns pe locul 7 în top, iar asta după o creştere de 33% a vânzărilor, cea mai accelerată dintre toate reţelele, iar Metro a surclasat Mega Image. Pe poziţiile următoare după ritmul de creştere se află Metro Cash&Carry, Lidl şi Profi, fiecare cu peste 20%. Astfel, se observă orientarea românilor către discounteri şi, în general, către companii cu politică agresivă de preţ, cum e şi cazul Profi.
La polul opus se află Cora, care este, pentru al doilea an consecutiv, singura reţea care înregistrează o scădere a vânzărilor, de 2,6% în 2022. La începutul acestui an, compania a fost preluată de Carrefour, dar tranzacţia încă aşteaptă acordul Consiliului Concurenţei.