Concursul international de aeroplane de la Bristol (Anglia) fiind terminat, ni se anunta ca aeroplanele "Coanda-Bristol" tip No. 14 si 15 au iesit cele dintai. Aeroplanele au fost clasate astfel: – Monoplanele: "Coanda-Bristol", "Deper-Dussein" si biplanul "Cadij". In ce priveste stabilitatea zborului planat si bravarea furtunii, aparatele "Coanda-Bristol" au iesit cele mai bune. Ministerul de razboi englez a cumparat pentru actualele manevre engleze care au avut loc in cursul lunii curente cele doua masini tip "Coanda" cu care s-au facut experiente. Pentru o incurajare, ministerul englez a dat suma dubla, si aparatele au fost comandate pe suma de 50.000 lei fiecare, adica 100.000 lei amandoua.
Zborul Bristol – Bucuresti
Este vorba ca pe un aparat "Coanda-Bristol", cumparat de pilotul amator Serban Cantacuzino, sa se faca cursa Bristol – Bucuresti, in cursul lunii curente. D. Serban Cantacuzino va pilota singur aparatul, avand ca pasager tot timpul drumului pe mecanicul sau. Drumul parcurs va fi astfel: Bristol – Calais – Paris – Strasbourg – Bucuresti.
Se mai anunta ca domnul inginer Henri Coanda va veni pentru cateva zile in Capitala la sfarsitul lunii acesteia.
O groaznica nenorocire evitata
Pe ziua de ieri, aviatiunea romana a inregistrat o serie de noi si admirabile succese in prezenta dlui ministru de razboi Argetoianu si a dlor generali Boteanu si Coanda, precum si in fata unei asistente enorme. Sarbatoarea de ieri a aviatiunii noastre a fost insa turburata de un groaznic accident, care, din fericire, n-a avut urmari grave. Cilindrul unui motor "Gnome", adaptat aeroplanului Farman cu care urma sa execute un zbor dl locot. Parvulescu, a explodat si a fost prefacut in bucati impreuna cu elicea aparatului, ale carei sfaramaturi au fost azvarlite la o distanta enorma. Multumita prezentei de spirit a aviatorului, nenorocirea a fost redusa la stricaciunile suferite de aeroplan.
Accidentul, asa cum a fost
Imediat dupa aterizarea dlui Chiscaneanu (care a efectuat primul zbor al zilei), se urca pe acelasi aeroplan dl locot. Parvulescu, care, punand in miscare motorul "Gnome" de 50 cai-putere, era gata sa-si ia zborul, cand o trosnitura puternica ingrozi pe cei de fata, deasupra carora zburau bucatile de fier si lemn, aruncate la mari distante de motorul in plina functiune. A fost un moment de groaza nespusa. Pilotul, fara a-si pierde sangele rece, opri imediat motorul si se scobori sa vada ce s-a intamplat. S-a constatat ca unul din cele sapte cilindre ale motorului a explodat si a fost sfaramat in bucati. Helicea aparatului a fost prefacuta si ea in tandari (...). Din fericire, sfaramatrurile de lemn si otel nu au atins pe nimeni, desi o bucata din cilindru a trecut chiar pe deasupra capului dlui ministru (...).
Din "Universul", 20 august 1912; texte selectate de Tudor Cires