x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Calendar Acum 100 de ani. Un nou succes al aeroplanelor Coandă

Acum 100 de ani. Un nou succes al aeroplanelor Coandă

19 Aug 2012   •   21:00

Concursul international de aeroplane de la Bristol (Anglia) fiind terminat, ni se anunta ca aeroplanele "Coanda-Bristol" tip No. 14 si 15 au iesit cele dintai. Aeroplanele au fost clasate astfel: – Monoplanele: "Coanda-Bristol", "Deper-Dussein" si biplanul "Cadij". In ce priveste stabilitatea zborului planat si bravarea furtunii, aparatele "Coanda-Bristol" au iesit cele mai bune. Ministerul de razboi englez a cumparat pentru actualele manevre engleze care au avut loc in cursul lunii curente cele doua masini tip "Coanda" cu care s-au facut experiente. Pentru o incurajare, ministerul englez a dat suma dubla, si aparatele au fost comandate pe suma de 50.000 lei fiecare, adica 100.000 lei amandoua.

Zborul Bristol – Bucuresti
Este vorba ca pe un aparat "Coanda-Bristol", cumparat de pilotul amator Serban Cantacuzino, sa se faca cursa Bristol – Bucuresti, in cursul lunii curente. D. Serban Cantacuzino va pilota singur aparatul, avand ca pasager tot timpul drumului pe mecanicul sau. Drumul parcurs va fi astfel: Bristol – Calais – Paris – Strasbourg – Bucuresti.
Se mai anunta ca domnul inginer Henri Coanda va veni pentru cateva zile in Capitala la sfarsitul lunii acesteia.

O groaznica nenorocire evitata
Pe ziua de ieri, aviatiunea romana a inregistrat o serie de noi si admirabile succese in prezenta dlui ministru de razboi Argetoianu si a dlor generali Boteanu si Coanda, precum si in fata unei asistente enorme. Sarbatoarea de ieri a aviatiunii noastre a fost insa turburata de un groaznic accident, care, din fericire, n-a avut urmari grave. Cilindrul unui motor "Gnome", adaptat aeroplanului Farman cu care urma sa execute un zbor dl locot. Parvulescu, a explodat si a fost prefacut in bucati impreuna cu elicea aparatului, ale carei sfaramaturi au fost azvarlite la o distanta enorma. Multumita prezentei de spirit a aviatorului, nenorocirea a fost redusa la stricaciunile suferite de aeroplan.

Accidentul, asa cum a fost
Imediat dupa aterizarea dlui Chiscaneanu (care a efectuat primul zbor al zilei), se urca pe acelasi aeroplan dl locot. Parvulescu, care, punand in miscare motorul "Gnome" de 50 cai-putere, era gata sa-si ia zborul, cand o trosnitura puternica ingrozi pe cei de fata, deasupra carora zburau bucatile de fier si lemn, aruncate la mari distante de motorul in plina functiune. A fost un moment de groaza nespusa. Pilotul, fara a-si pierde sangele rece, opri imediat motorul si se scobori sa vada ce s-a intamplat. S-a constatat ca unul din cele sapte cilindre ale motorului a explodat si a fost sfaramat in bucati. Helicea aparatului a fost prefacuta si ea in tandari (...). Din fericire, sfaramatrurile de lemn si otel nu au atins pe nimeni, desi o bucata din cilindru a trecut chiar pe deasupra capului dlui ministru (...).
Din "Universul", 20 august 1912; texte selectate de Tudor Cires

×