Ne-a obosit eleganţa negrului. Încet, încet îl vedem dispărând din garderoba elegantelor. Au dispărut întâi rochiile negre de după amiază, iar acestora le-au urmat cele de seară. Cu toate acestea nota "elegantă" este din ce în ce mai accentuată în moda actuală. Astfel, chiar de la ora ceaiului şi a bridge-ului vedem apărând rochiile lungi. Putem spune, în general, că moda în acest sezon este o modă a contrastelor. Rochiile de stradă, mantourile, trailleur-urile, hainele sportive sunt din ce în ce mai scurte. În schimb, rochiile de interior sunt lungi. Sunt lungi rochiile de vizită şi cu atât mai lungi cele de seară. Am spus că negrul îşi pierde din autoritatea în moda actuală. Totuşi, nu în mod absolut. Negrul uniform a dispărut aproape definitiv. Dar nu există nimic mai elegant decât de pildă: o fustă neagră de catifea, cu o bluză de lamé înflorată.
CONTRASTE. După amiază, acelaş lucru. Bluzele cunosc un mare succes. Sunt din lamé înflorat sau din voaluri fine. Un al doilea contrast foarte marcant al modei actuale îl constituie linia decolteului. Rochiile de zi sunt fără excepţie foarte ridicate în gât. Printr’un guleraş sau prin câteva "frousuri", acest decolteu se ridică chiar cu vreo doi-trei centimetri peste gât. În schimb decolteul de seară a revenit la locul lui normal, şi-l regăsim din ce în ce mai important. Influenţa modei "Empire" câştigă din ce în ce mai mult teren. Talia se urcă, bine marcată, până sub bust, iar decolteul coboară şi el cât mai adânc posibil. Dacă totuşi ţinem la nuanţa negrului atât de favorabilă creării siluetei ideale, atunci recurgem la înviorarea negrului prin garniturile de flori. Moda actuală este o adevărată modă a florilor. Dacă mătasea toaletei de seară nu e imprimată cu flori atunci purtăm cel puţin flori artificiale ca garnitură. În felul acesta am ajuns chiar să purtăm mai mult decât o floare pe umăr sau centură.
O CRONICĂ PENTRU FEMEI. Şi dacă renunţăm la negrul simplu, la culorile închise mai ales în această perioadă să vedem ce purtăm la început de primăvară. De vorbă cu un vechi prieten al modei... Cred că moda pălăriilor de primăvară a fost fixată şi că-mi poţi da cele mai precise lămuriri.
Îţi voi enumera toate noutăţile despre care putem spune: "au prins" sau "vor prinde". Pălărioara mică de tafta, sau din "grogren" este fără îndoială o certitudine a modei de primăvară. De asemenea, nu încape îndoială că orice femeie elegantă îşi va face datoria să poarte de câteva ori toca mică din cellofan. Paiul negru şi lucios ca antracitul se menţine deci la modă? L’am purtat doar şi anul trecut! Acelaş lucru îl poţi spune şi despre taftaua ecosez. Şi totuşi vom vedea probabil anul acesta tafta ecosez, mai mult ca oricând.
O ARMATĂ DE FLUTURI. N’am uitat deloc pălărioarele şi fundele ecosez de anul trecut, care inundaseră străzile ca o armată de fluturi viu coloraţi.
Numai că acum un an sau doi, fundele de la gât se menţineau într-o distinsă modestie, pe câtă vreme în primăvara aceasta fundele de tafta ecosez, care se vor purta în tovărăşia tocii mici din acelaş material vor lua cele mai îndrăzneţe proporţiuni, capetele fundelor depăşind chiar linia umerilor.
E cât se poate de "chic" şi va constitui o importantă garnitură a rochiei sau a tailleur-ului. Dar moda actuală nu ne aduce decât variante ale celor din anii trecuţi? Nici o noutate inedită?
ŢESĂTURA DE CRISTAL. Aceasta ar fi senzaţia actuală: ţesătura de cristal, care pare a "prinde" mai mult decât ne-am imaginat. Din "crystal" vom purta pălărioare mici şi pălării mari, eşarfe şi garnituri la rochiile de ştofă sau mătase.
Cum se prezintă pălăriile ca formă?
Sunt două linii care influenţează în două forme contrastante: una cu calota normală, purtată pe ceafă, degajând complet fruntea. Aceasta, în dimensiuni normale, are o mică nuanţă mai elegantă. Pălăria "trotteur" are o calotă redusă la maximum, mai ales în faţă, un bor mic, normal lăsat în faţă pe ochi, ridicat la spate, pentru a nu incomoda. Formele foarte mari vor fi şi ele din nou foarte moderne, dar acestea aşteaptă, ca o justificare, razele mai insistente ale soarelui.
Cum se prezintă geanta şi mănuşa de prrimăvară?
ARMONIE PERFECTĂ. Întotdeauna într’o perfectă armonie. Geanta şi mănuşa nu sunt numai lucrate din acelaş material, dar orice detaliu al uneia trebuie să fie amintit şi la cealaltă. Foarte mult se poartă la rochiile de după amiază mănuşa de tafta. Manşeta-muşchetar e lucrată de multe ori din volănaşe sau "buioneuri" de tafta. O mână pricepută ar şti să-şi confecţioneze singură această nouă mănuşă. Pielea de căprioară îşi menţine importanţa ei în rândul mănuşilor şi al genţilor.