Este ziua 152 a anului
Au mai ramas 213 zile
PROVERBUL ZILEI
|
"Imprumutul
nu traieste."
- pierzi adeseori banii pe care i-ai dat cu imprumut.
|
|
|
Citește pe Antena3.ro
CALENDAR CRESTIN-ORTODOX
|
|
CALENDAR ROMANO-CATOLIC
|
|
CALENDAR GRECO-CATOLIC
|
|
SARBATOARE CRESTINA
|
Astazi Biserica Ortodoxa si cea Greco-Catolica praznuiesc, la 40 de zile dupa Invierea Domnului, un mare eveniment din viata Mantuitorului Iisus Hristos, Inaltarea la cer. Iisus i-a adunat pe ucenicii sai in Betania, pe Muntele Maslinilor. Timp de 40 de zile de la Sfintele Pasti, Iisus se aratase de mai multe ori Apostolilor Sai si ii convinsese de realitatea Invierii Sale. Iisus a spus Apostolilor chiar in momentul Inaltarii: "Iata, Eu sunt cu voi pana la sfarsitul veacurilor". Prin Inaltarea la cer, in vazul Apostolilor adunati in Betania, credinciosului i s-au deschis cerurile, asigurandu-i-se posibilitatea mantuirii.
|
S-A INTAMPLAT AZI
|
In Romania
In lume |
NASCUTI LA 1 iunie
|
|
MOMENT ISTORIC
|
La 1 iunie 1946, ministrul Justitiei, Lucretiu Patrascanu, a prezentat regelui cererile de comutare a pedepselor celor condamnati la moarte de Tribunalul Poporului, acestea fiind insotite de doua scrisori, semnate de
L. Patrascanu, prin care "in numele si din insarcinarea guvernului... propune Majestatii Voastre... respingerea cererilor de gratiere facute de Ion Antonescu (maresalul nu solicitase personal gratierea), Mihai Antonescu, Constantin Z. Vasiliu si Gheorghe Alexianu si comutarea in munca silnica pe viata a pedepsei cu moartea aplicata condamnatilor Constantin Pantazi, Radu Lecca si Eugen Cristescu". Decretul regal, fara a mentiona respingerea cererilor de gratiere ale celor patru, specifica numai comutarea pedepsei la inchisoare pe viata, in cazul ultimilor trei condamnati. Condamnatii la moarte sunt executati, la ora 18:00, in Valea Piersicilor de langa Penitenciarul Jilava, iar cadavrele, incinerate.
|
Credinte populare, traditii, semne
|
Priveghiul cu jocuri la inmormantare era o petrecere nocturna asemanatoare Revelionului, ce se desfasura la casa mortului in una sau doua nopti inainte de plecarea acestuia in lumea de dincolo. In Romania sunt doua tipuri de priveghi: unul, relativ recent, a carui functie principala este pazitul mortului, si altul, stravechi, cu jocuri si distractie, care pastreaza amintirea ospetelor funerare atestate frecvent in antichitate. Functia principala a pazitului mortului este grija de a nu lasa sa treaca vreo vietate (pasare, animal) peste sau pe sub mort, ca acesta sa devina strigoi. Al doilea tip de priveghi a fost atestat si descris de etnografi pana la mijlocul secolului al XX-lea in unele zone etnografice din Transilvania (Platforma Luncani, Muntii Apuseni, Padurenii Hunedoarei) si din Moldova (Vrancea). Priveghiul cu jocuri se desfasoara in camera unde este asezat mortul, intr-o camera alaturata daca se fac jocuri cu muzica sau in curte, in jurul focului funerar. Spre deosebire de jocurile de priveghi transilvanene, in care dominanta esentiala o forma riturile de fertilitate, in cele moldovenesti apareau rituri care aduc in scena mosii si stramosii, prin mastile mortuare, si ritualul de incinerare a geto-dacilor inainte de crestinare, prin aprinderea focurilor. Repertoriul jocurilor de priveghi este nelimitat. Apar scenete nuptiale, mascati reprezentand femei gravide etc. Parca cineva regizeaza la moartea unui om nasterea altui om, ca in cunoscutul cantec de pahar: "Asa-i lumea trecatoare / Unul naste, / Altul moare".
(Profesor Ion Ghinoiu)
|