Au mai ramas 60 de zile
|
SOARELE
|
SARBATOARE CRESTINA
|
Praznuiti astazi de ortodocsi, Cosma si Damian erau frati. Tatal lor era inchinator la idoli, iar mama era crestina. Dupa ce tatal lor a decedat, mama lor i-a indreptat spre credinta. Crescand, ei au primit harul vindecarii de boli. Insa nu numai neputintele fizice le vindecau, ci si altele. "Multumesc voua ca m-ati izbavit de groaznica pierzare; rogu-va, spuneti-mi cine sunteti, ca sa stiu cui sa dau multumire." Iar ei au raspuns femeii care le aducea multumiri: "Noi suntem Cosma si Damian, robii lui Hristos, carora te-a incredintat barbatul tau cand a plecat la drum; si pentru aceea ne-am sarguit a grabi spre ajutorul tau si te-am izbavit pe tine de diavol, cu darul lui Dumnezeu".
|
CALENDAR CRESTIN-ORTODOX
|
|
CALENDAR ROMANO-CATOLIC
|
|
CALENDAR GRECO-CATOLIC
|
|
PROVERBUL ZILEI
|
"Plugul se rugineste daca nu lucrezi cu el"
Citește pe Antena3.ro |
S-A INTAMPLAT AZI
| ||
|
CLICK ISTORIC
|
La 1 noiembrie 1835 apare lunar la Bucuresti prima revista de specialitate, Gazeta Teatrului National, sub conducerea lui Ion Heliade Radulescu. Initiata de Societatea Filarmonica, revista isi propune sprijinirea activitatii teatrale si a literaturii dramatice in limba romana, cu precadere repertoriul clasic (drame, tragedii).
Astfel sunt publicate fragmente traduse din scriitori clasici francezi (Voltaire, Racine, Corneille), germani si englezi (Schiller, Byron), italieni (Goldoni), o singura piesa originala: "Matilda", de Cezar Bolliac. In articolele si cronicile teatrale aparute aici ("Teatrul National", de B. Catargiu; "Cugetari asupra teatrului", de I. Voinescu II; "Despre influenta teatrului asupra naravurilor unei natii", nesemnat) se pleda pentru "un repertoriu clasic" impotriva melodramelor si era dezvoltata ideea teatrului ca "scoala de moral". Gazeta Teatrului National (1835-1836) incuraja prin cronici prima generatie romana de actori profesionisti. Teatrul (1905-1906) infiera "asasinarea morala a unui mare reformator", A. Davila, aflat la primul sau directorat la Teatrul National (1905-1908). In "front" se afla si Caion, compromis prin afacerea dramei "Napasta" de I.L. Caragiale.
|
Credinte populare, traditii, semne
|
La latitudinea geografica a Romaniei lupii se strang in haite prin luna octombrie. Urmeaza o perioada de hoinareala si acomodare: colinda, ataca prada in haita, se imprietenesc si se formeaza perechile reproducatoare. Dupa aproximativ o luna, la Filipii de Toamna (14-21 noiembrie) incep imperecherile propriu-zise care, in raport de latitudinea si altitudinea geografica, se incheie la Filipii de Iarna
(29-31 ianuarie). Peste comportamentul natural de reproducere al lupului se suprapun importante sarbatori si obiceiuri populare. Sarbatorile dedicate lupului la sfarsitul lunii noiembrie (Filipii de Toamna, Ovidenia, Santandrei) si la inceputul lunii decembrie (Mos Nicolae, Zilele Bubatului, Varvara) alcatuiesc, impreuna cu obiceiurile, actele rituale si practicile magice adapostite de acestea, scenariul ritual al Anului Nou dacic. Acesta cuprinde,
printre altele: ospetele nocturne (Noaptea Strigoilor, Pazitul Usturoiului) cu excese de mancare, bautura si distractie, care amintesc de orgiile antice; prepararea si consumarea alimentelor si bauturilor rituale (turta de Andrei, covasa); credinta ca in noptile de Ovidenie sau de Santandrei se deschid mormintele si se intorc spiritele mortilor, vorbesc animalele, se prind farmecele si vrajitoriile, mai ales cele de aflare a ursitei etc. Miezul sarbatorilor de celebrare a Anului Nou dacic sunt ziua si noaptea de Santandrei.
|