Este ziua 196 a anului
Au mai ramas 169 de zile
SARBATOARE CRESTINA
|
Preacuviosul Parinte Iosif, arhiepiscopul Tesalonicului, a trait pe vremea imparatiei lui Teofil. Pentru viata sa vrednica de lauda a luat ocarmuirea bisericii tesalonicenilor. Din porunca imparateasca s-a intors la Constantinopol. Stand in fata lui Teofil, impreuna cu bunul sau frate Teodor si nelasandu-se induplecat sa nu se mai inchine dumnezeiestilor icoane, fericitul Iosif a fost bagat in inchisoare si apoi chinuit.
|
|
|
|
PROVERBUL ZILEI
|
" A macina cuiva
"
|
|
|
S-A INTAMPLAT AZI
| ||
|
NASCUTI LA 15 iulie
|
|
NASCUTI LA 15 iulie
|
|
CLICK ISTORIC
|
La 15 iulie 1410, un corp de oaste din Moldova a participat la lupta de la Grunwald, dintre Uniunea polono-lituaniana si Ordinul Teutonic. Politica externa a lui Alexandru cel Bun, domnul Moldovei (1400-1432), a fost dominata de raporturile cu polonii. Prinsa intre Ungaria si Polonia, Moldova trebuia sa hotarasca o apropiere de una dintre ele. Pentru o alianta cu Polonia pledau o serie de fapte, printre care tratatele incheiate cu aceasta tara de inaintasii lui Alexandru, relatiile economice cu negustorii din Liov si Cracovia, relatiile de rudenie cu Vladislav Jagello, regele Poloniei, incepute pe vremea lui Petru al Musatei. Toate acestea au dus la incheierea, la 12 martie 1402, a unui tratat intre Moldova si Polonia, prin care Alexandru cel Bun recunostea ca suzeran al sau pe Vladislav Jagello, act reinnoit la 1 august 1404,
6 octombrie 1407 si 25 mai 1411. In 1404, tratatului i s-a mai adaugat o prevedere prin care domnul Moldovei acorda ajutor Poloniei impotriva tuturor dusmanilor, oriunde, indiferent de distanta. In aceste conditii, atunci cand Ordinul Teutonic a desfasurat o serie de actiuni in zona Marii Negre, Alexandru cel Bun a trimis trupe in sprijinul Regelui Jagello, pentru a-i indeparta pe teutoni, sprijiniti de regele maghiar. Se poate spune deci ca victoria de la Grunwald s-a datorat in parte si corpului de oaste trimis in ajutor polonezilor de domnul Moldovei.
|
Credinte populare, traditii, semne
|
Ciurica este o naprasnica reprezentare mitica care dadea dreptul femeilor sa-si pedepseasca barbatii in ziua ei de celebrare, 15 iulie. In aceasta zi se evitau loviturile de orice fel, certurile si neintelegerile din familie, pentru a nu avea parte de ele in cursul anului. Amintirea acestei patroane a bataii este pastrata de unele expresii adresate ca amenintare copiilor neastamparati: "Astampara-te, ca vine Ciurica!" sau "Stai cuminte! Capeti Ciurica!". Ziua nelucratoare aducatoare de foc din calendarul popular, Chiric Schiopul, a preluat numele si data de celebrare ale Sfantului Mucenic Chiric din calendarul ortodox (15 iulie). In mineiul pe luna iulie se povesteste ca Chiric, nascut in vremea imparatului Diocletian, a fost omorat in bataie de prigonitorii credintei in Iisus la varsta de 3 ani. In calendarul popular, Chiric ar fi ramas schiop din cauza bataii si, asa cum se cunoaste, divinitatile cu handicap (Filipul cel Schiop, Santoaderul cel Schiop) sunt foarte puternice si, ca urmare, temute si respectate prin diferite interdictii de munca (Romanii din valea Nistrului de Jos). (Profesor Ion Ghinoiu)
|