Crestin ortodocsii il praznuiesc la 17 februarie pe Sf. Mc. Teodor Tiron, care a dobandit cununa muceniciei in cea de-a saptesprezecea zi a lui Faurar, in anul 306, in timpul persecutiei declansate impotriva crestinilor de imparatii Maximian si Maximin. Acest Sfant Mucenic era de fel din mitropolia Amasiei, din satul Himialon, fiind incorporat in oastea tironilor ce facea parte din ceata prepozitului Vringa. Chemat de conducatorul sau sa aduca jertfa zeilor, Sf. Teodor a ramas in cortul sau, marturisind, cand a fost luat la intrebari, ca Hristos este Dumnezeu, batjocorind idolii elinilor ca pe niste statui neinsufletite si lucruri facute de mainile omenesti. "Dandu-i-se vreme sa se gandeasca mai bine, el nu a cheltuit aceea vreme in nelucrare, ci a savarsit o fapta cat se poate de mare. A ars cu foc statuia aceleia pe care elinii o socoteau mama idolilor. Drept aceea, fiind prins si marturisind ca el singur a fost cel care a dat foc statuii, a fost chinuit in felurite chipuri; si fiind bagat intr-un cuptor aprins si-a primit sfarsitul acolo", aflam din volumul "Vietile sfintilor de peste tot anul", unde se mai spune ca "se face pomenirea lui in sfanta sa manastire ce este in Torachia, in sambata dintai a Postului Mare, cand a savarsit el o minune deosebita si a izbavit poporul ortodox de mancarea din animalele junghiate idolilor".
Exista o stransa legatura intre Mosii de iarna (sambata mortilor) si praznicul Sf. Mc. Teodor Tiron. In Sinaxar se spune ca, la 50 de ani dupa moartea Sfantului Teodor, imparatul Iulian Apostatul, dorind sa-i batjocoreasca pe crestini, a dat ordin guvernatorului orasului Constantinopol sa stropeasca toate proviziile din pietele de alimente cu sangele jertfit idolilor, in prima saptamana a Postului Mare. Sf. Teodor i-a aparut atunci in vis Arhiepiscopului Eudoxie caruia i-a poruncit sa le spuna crestinilor sa nu cumpere nimic din piata, ci sa manance grau fiert cu miere – coliva. Asadar, coliva a fost la inceput hrana insa mai tarziu s-a preparat intru pomenirea mortilor. In amintirea acestei intamplari minunate, Patriarhul Nectarie al Constantinopolului a randuit ca Sf. Mare Mucenic Teodor Tiron sa fie pomenit in prima sambata a Postului Mare, numita si Sambata Sf. Teodor sau a colivelor.
Biserica Ortodoxa ii pomeneste maine – in ziua cunoscuta drept Sambata mortilor sau Mosii de iarna – pe cei trecuti la Domnul: mosii si stramosii nostri din veac adormiti. Se face pomenire pentru toti cei care n-au avut parte de slujbele randuite din felurite pricini, fie ca au murit pe neasteptate, departe de casa, pe mare, in munti, in razboaie, de foc, de ger, fiind cuprinsi in pomenirea obsteasca din aceasta sambata premergatoare Postului Mare. In aceasta zi se savarseste Sfanta Liturghie, care e urmata de slujba parastasului pentru cei adormiti.
Credinciosii pregatesc coliva, colaci, placinte pe care, dupa ce sunt sfintite de preot, le dau de pomana de sufletul celor adormiti. Nici cuvantul bogogdaproste, rostit de cei care primesc milostenia, nu este intamplator. Provine din slava veche, «Bogda prostít» insemnand Domnul sa-i ierte (pe mortii tai). Mosii de iarna (Mosii Mari) sunt praznuiti intotdeauna sambata, iar pentru sufletul mortilor se mai dau de pomana si racituri (piftii) sau sarmale, in blide si oale de lut.
Urmeaza o saptamana speciala, numita Saptamana alba sau a branzei, dinaintea Lasatului sec de carne. In Saptamana alba este permis consumul de lapte, branza si oua. O data cu Mosii de iarna se vor face pomeniri pentru cei adormiti in fiecare sambata pana la Sambata lui Lazar, ultima dinaintea Saptamanii Patimilor.