Vicele fiscului isi permite "gafe" pe bani publici
Noul sef al vamilor romane a fost numit in functie, desi a lasat in urma sa o gaura de 200 de miliarde de lei la bugetul de stat, numai in cazul prezentat azi de Jurnalul National. In timp ce gafele lui Gelu Stefan Diaconu imbogateau firme private, subordonatii acestuia faceau, prin documente oficiale, bascalie de vamesii care incercau evitarea prejudiciilor.
|
|
NONSALANTA. Gelu Stefan Diaconu afirma cu seninatate ca de vina pentru prejudicierea statului e sarabanda legislativa
|
O firma care se ocupa cu importul de carne din Ungaria, SC Falcotrade Romania SRL, ajunge sa dea un tun bugetului de stat de peste 200 de miliarde de lei numai pentru ca sistemul vamal este lasat in grija... Academiei Romane. Actualul vicepresedinte al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, Gelu Stefan Diaconu, la vremea tunului adjunct de-al lui Nini Sapunaru si semnatar al unor ordine contradictorii, zice ca de vina este "sarabanda legislativa" de la nivelul anului 2000. Sarabanda legislativa, cum spune Diaconu, sau bataie de joc, suma nu a fost recuperata nici pana-n ziua de azi; firma a dat faliment, iar miliardele datorate bugetului de stat tind sa se dubleze, potrivit specialistilor din sistemul vamal.
LAUTARESTE. In perioada de gratie 1999-2000, prin Biroul Vamal Arad, din cadrul Regionalei Vamale Arad, s-au acordat, in functie de toane, numeroase facilitati vamale de import de carne din Ungaria. Una dintre fericitele beneficiare ale facilitatilor vamale nejustificate este SC Falcotrade Romania SRL, firma care la origini a avut capital chinez in proportie de 90% si roman 10%. In 1998, societatea in speta devine romano-maghiara, dupa ce chinezii si-au cesionat actiunile in favoarea lui Kallap Ronald Octavian, cetatean roman, si Falcotrade Rt., din Ungaria. In acelasi an, societatea preia si numele de Falcotrade Romania SRL, adaugandu-si la obiectul de activitate al firmei "productia de marfuri alimentare" (produse pe baza de carne). Desi Legea 35/1991 privind investitiile straine acorda scutiri de la plata taxelor vamale pentru astfel de marfuri, folosite efectiv in productia proprie a firmei pentru o perioada de minimum doi ani, SC Falcotrade Romania SRL nu indeplinea aceste conditii, intrucat "pana la data cesionarii, 17.07.1998, data "nasterii" SC Falcotrade Romania SRL, societatea chineza nu beneficiase niciodata de facilitatile Legii 35/1991, mai mult, nici nu avea in obiectul de activitate productia de marfuri alimentare", dupa cum sustine chiar instanta care a hotarat ca Vama trebuie sa recupereze peste 200 de miliarde de lei de la firma in speta. Numai ca, evident, firma respectiva se afla in faliment, practica arhicunoscuta, astfel incat prinde orbuâ, scoate-i ochii. Cel care a "semnat" prejudiciul este chiar Gelu Stefan Diaconu, la acea data director general adjunct al Directiei General a Vamilor (DGV). Dovada scrisa este adresa trimisa de catre acesta firmei Falcotrade Romania SRL, in data de 18.12.1998, in care ii comunica: "... beneficiati de facilitatile stabilite de Legea 35/1991, cu modificarile ulterioare, in baza documentelor de constituire, inregistrate potrivit legii la Oficiul Registrului Comertului, fara a fi necesara atestarea cu certificat de investitor (...) Prezenta se elibereaza spre a servi la Biroul Vamal". Si, intr-adevar a servit in valoare de peste 200 de miliarde la nivelul anilor 1999-2000... Numai ca, intre timp, Departamentul de Control al Guvernului se sesiza si depista eroarea, cerand recuperarea drepturilor vamale neachitate de SC Falcotrade, prin bunavointa lui Diaconu. Simtind pericolul, Diaconu explica Directiei de Inspectie si Control Intern pentru Activitate Vamala, din cadrul DGV, ca firma careia i-a acordat facilitati vamale nu ar fi trebuit sa beneficieze de ele. Cu alte cuvinte, azi da, maine nu...
DA SAU NU. Vamesii intreaba pe bune daca acorda
sau nu facilitati vamale
|
GLUMITE. Brigada de Control Vamal face dizertatii
pe teme lingvistice si filozofia eclipsei
|
Citește pe Antena3.ro
2 In vederea anularii decalajaului evident ce exista la ora actuala intre lucratorii Biroului Vamal Arad si lucratorii BSCV Arad, in ceea ce priveste cunostintele gramaticale, incepand cu a doua decada din luna mai 2000, acestia din urma vor fi obligati sa participe la cursuri intensive de gramatica a limbii romane, cu aplicatii in problematica vamala. In acest sens, prin intermediul DSCV Bucuresti, se va lua legatura cu conducerea Academiei Romane. Ca o masura imediata s-a dispus de catre conducerea BSCV Arad ca lucratorii vinovati sa scrie in carnetelele lor de 7.524 de ori (numarul adresei Biroului Vamal Arad catre BSCV - n.n.) expresia "Pot beneficia de facilitati vamale" si sa explice cu cuvintele lor ce au inteles prin aceasta. Cei care au pus semnul egalitatii intre "Pot beneficia de facilitati" si "nu se vor acorda facilitati" vor fi popularizati la gazeta de perete a BSCV Arad, infiintata in acest scop.
Acestea fiind zise, in numele cititorilor Jurnalului National, cerem glumetilor din cadrul DRV Arad sa scrie in carnetelele lor de 200 de miliarde de ori (cifra la care se ridica prejudiciul acestor glume) urmatoarea fraza interogativa: "Mai am eu oare ce cauta in sistemul vamal la cat de inteligent sunt?". La cele 200 de miliarde de transcrieri asteptam un singur raspuns de la mai-marii Vamilor Romane.
|
TEMA
"Ca o masura imediata s-a dispus de catre conducerea BSCV Arad ca lucratorii vinovati sa scrie in carnetelele lor de 7.524 de ori expresia "Pot beneficia de facilitati vamale" si sa explice cu cuvintele lor ce au inteles prin aceasta" Raspuns oficial al BSCV Arad la cererea lamuririlor de catre Biroul Vamal Arad
"Dat fiind faptul ca acest decalaj aparut nu poate fi pus pe seama apropierii fenomenului astronomic al alinierii planetelor, apare ca evidenta aparitia lui ca urmare a intaririi Biroului Vamal Arad cu lucratori din cadrul Biroului Proceduri si Inspectie din cadrul DRV Arad" Raspuns oficial al BSCV Arad la cererea lamuririlor de catre Biroul Vamal Arad A FI SAU A NU FI "Din punctul meu de vedere, adresa semnata de mine si contrasemnata de toti ceilalti colegi era absolut corecta. Aici imi poate fi angajata vreo responsabilitate. Cea de-a doua adresa a fost trimisa... A fost o sarabanda uluitoare, care a generat o cazuistica suficient de complicata ani la rand. Si acum avem pe rolul instantelor litigii generate de schimbarea cadrului legislativ" Gelu Stefan Diaconu vicepresedinte ANAF |
Erori orientative
I-am solicitat lui Gelu Stefan Diaconu lamuriri si punctul dumnealui de vedere in calitate de fost adjunct al DGV. Vicepresedintele ANAF recunoaste cu nonsalanta eroarea si spune ca a fost comisa "orientativ".
Jurnalul National: In cazul Falcotrade, ati dat o hartie in care spuneti ca aceasta firma beneficiaza de facilitati fiscale si o alta hartie, prea tarziu, in care spuneti ca firma nu beneficiaza de facilitati fiscale. Cand ati gresit?
Gelu Stefan Diaconu: Este o mare ticalosie la interpretarea data acelei hartii. Acea adresa care este invocata in care eu spun ca firma beneficiaza de facilitati vamale. Vreau sa va spun ca o adresa intr-o institutie publica este intocmita de specialistul din domeniul respectiv, contrasemnata de seful de serviciu, de directorul adjunct si de catre directorul general adjunct. Asta inseamna ca eu am semnat-o ultimul. Nu vreau sa neg ca semnand ultimul mii, zeci de mii de hartii nu mi-as asuma raspunderea. Mi-o asum in totalitate si fac abstractie si de opinia specialistilor, pretinzand ca am si eu un oarecare habar in materie. Prin acea adresa eram intrebati ca si un exemplu, fara un dosar cu piesele cauzei, daca firma X poate beneficia de facilitati cu sau fara prezentarea certificatului de investitor, o data ce s-a modificat legislatia privind investitiile straine. Specialistul meu, analizand prevederile Ordonantei 92, cred, va spun eu am un mic handicap pentru ca vorbesc din amintiri, nu am dosarul cauzei in fata... Specialistul meu mi-a spus ca firma beneficiaza de facilitati fara prezentarea certificatului de investitor. I-am chemat pe colegi sa-mi arate si mie dosarul. Deci intrebarea era daca beneficiaza de facilitati cu prezentarea certificatului de investitor sau fara si nu daca este beneficiara de facilitati sau nu. Or, legiuitorul nu impunea prezentarea certificatului de investitor. Pe fond, aceasta societate, ca si multe altele, si-a schimbat structura capitalului social. Adica, dintr-o investitie straina, stiu eu turceasca, s-a transformat prin cesiunea actiunilor intr-o societate cu capital chinezesc, vietnamez, nu mai stiu exact. Si eu va spun ca unul care a instrumentat cateva mii de cazuri in materie de cazuistica vamala. Sunt mii de cazuri, nu unuâ-doua si avand baza de date a tuturor deciziilor Curtii Supreme de Justitie in contencios administrativ. Indraznesc sa spun ca am cat de cat experienta domeniului. Toate aceste cazuri fara exceptie s-au solutionat in maniera urmatoare: schimbarea structurii actionariatului nu atrage dupa sine modificarea caracterului de investitie straina, asa cum au interpretat ei la momentul respectiv. Fara exceptie, au fost nu stiu cate cazuri, nu unul singur. Daca ma intrebati care dintre cele doua adrese este gresita, cea de-a doua, prin care le spunem ca n-ar beneficia de scutiri vamale din cauza schimbarii actionariatului, e din punctul meu de vedere mai nesustinuta din punct de vedere legislativ.
Falcotrade este acum in faliment, iar Vama are de recuperat peste 200 de miliarde de lei... Cum credeti ca va fi posibila recuperarea acestor sume?
Procesul de vamuire, liberul de vama si acordarea facilitatilor nu o face Serviciul de proceduri si nici directorul adjunct al vamii. Acolo, in momentul vamuirii, cand ai toate documentele, cand faci control documentar si fizic te pronunti asupra acordarii sau nu a facilitatilor vamale, nu o adresa cu caracter consultativ ii confera aluia dreptul de a beneficia sau nu de facilitati vamale. Din punctul meu de vedere, nu sunt chestiuni pe care trebuie sa le gestionez eu. Debitul, daca ar fi existat, este unul artificial creat. Toti cei care si-au schimbat structura actionariatului au beneficiat in continuare de regimul aplicabil investitiilor straine.
Din punctul dvs. de vedere, cazul Falcotrade nu este unul de luat in seama...
Nu, din punctul meu de vedere adresa semnata de mine si contrasemnata de toti ceilalti colegi era absolut corecta. Aici imi poate fi angajata vreo responsabilitate.
Vorbiti de prima adresa...
Da, de prima. Cea de-a doua adresa a fost trimisa..., sa nu uitam, intr-un an jumatate. "A lâepoque" s-au schimbat trei legi ale investitiilor straine. A fost o sarabanda uluitoare, care a generat o cazuistica suficient de complicata ani la rand. Si acum avem pe rolul instantelor litigii generate de schimbarea cadrului legislativ. Toate preluau, excedeau cadrului initial, restrangeau s.a.m.d., dar facilitatile erau in derulare.
Ca o chestiune de can-can juridic, Guvernul Nastase, in 2001 sau in 2002, printr-o ordonanta de urgenta elimina orice facilitati in derulare acordate pe regimul juridic al investitiilor straine fara sa stie ca astea fusesera eliminate printr-un act normativ din â99 pana-n 2000. Eu nu aduc o acuza celui care a emis o astfel de ordonanta, ci spun ca pana si cei mai mari specialisti in sarabanda asta a schimbarilor legislative au cazut intr-o capcana: au abrogat ceea ce era deja abrogat. Este foarte complicat.
Cea de-a doua hartie semnata de dvs. a picat in aceasta sarabanda legislativa, cum o numiti dvs...
Exact. Dar cea de-a doua hartie nici nu e semnata de mine, daca nu ma insel, e semnata de un adjunct de-al meu. Dar imi asum responsabilitatea si pentru hartiile semnate de adjunctul meu, care era un superprofesionist. Nu-i reprosez nimic.
|
Nu ratati
In numarul de maine puteti citi despre cum a ajuns o firma particulara sa puna sechestru pe Vama. |