Echipa "Croazierei" a descoperit la Galati cea mai veche nava fluviala in functiune cu motoarele originale de acum 152 de ani. Cititi si:
Afacere buna cu vase pe banda * Pasagerele, la cimitir * In bacul personal: papornitele la bord! * Jurnal de Croaziera - In cautarea vasului pierdut * Blog Croaziera
Cel mai vechi vapor din lume, aflat la Galati, are motor cu aburi mai batran decat Romania si e condus cu joystick-ul. Nava "Tudor Vladimirescu", in varsta de 152, se pregateste sa intre in Cartea Recordurilor.
In 1854, pe vremea cand Romania nici nu exista pe harta lumii, navei Tudor Vladimirescu i se faceau ultimele teste. Vaporul a fost faurit in atelierele ungare "Ganzdanubius" din Budapesta, fiind dotata cu o masina cu aburi de ultimul tip la acea vreme. Pentru ca pe atunci nu se inventase nici macar elicea, vaporul a fost conceput sa inainteze cu zbaturi, pale din lemn montate la periferia unei roti. Nava a fost initial un impingator care trebuia sa ajute navele fluviale care treceau prin zona dunareana a Portilor de Fier. Dupa primul razboi mondial, Romania a luat drept prada de razboi vaporul, ajuns in dotarea armatei austro-ungare. Romanii i-au schimbat numele in "Sarmisegetuza", au reconstruit-o in 1919 si au relansat-o la apa transformand-o in pasager.
SCAPATA DE HOTI. In 1954 a fost adusa la Tulcea si aici
si-a facut veacul pana in 1993, cand a fost scoasa pe mal si dusa la Parcul Rece. Aici putea sa ajunga victima sigura pentru hotii de fier vechi. Piesele de la motor, din cupru, cantarind tone, au fost ascunse de privirile hotilor de fier vechi, pentru ca cineva care nu a tinut prea mult la valoarea estetica le daduse cu vopsea verde. In 2003, cei de la compania Navrom s-au gandit sa renoveze vaporul. Din momentul in care a fost lansat la apa acum trei ani, "Tudor Vladimirescu" a devenit cel mai vechi vapor fluvial in functiune, pentru ca e singurul care si-a pastrat motorul original cu aburi. Reprezentantii companiei au facut demersuri catre autoritatile ungare pentru a gasi mai multe documente in arhivele lor care sa-i demonstreze vechimea. Daca ar exista aceste documente, nava ar putea intra in Cartea Recordurilor. "Pana acum nu am primit nici un raspuns de la autoritatile ungare. Incercam sa cautam singuri acele documente", ne-a dezvaluit un reprezentant al Navrom.
In acest moment nu oricine poate sa viziteze vaporul. Acesta e folosit pentru intalniri de afaceri ale companiei sau pentru diverse intruniri care primesc girul Navrom. Pentru a inchiria nava nu numai ca iti trebuie acordul Navrom, dar trebuie sa fii pregatit sa scoti si o groaza de bani din buzunar. "Tudor Vladimirescu" are tarif ca la taxi: se taxeaza intai pornirea 1.500 de euro, iar apoi se plateste cate 500 de euro pe ora de navigare. Costurile mari se justifica si prin consumul imens de carburant pe care il are masina cu aburi: 640 de litri de motorina pe ora! (Initial era conceputa sa consume pacura). Nu e insa nici un risc ca vaporul sa ramana in mijlocul Dunarii fara combustibil, intrucat rezervorul are o capacitate de 38 de tone. Pentru ca sistemul de manevrare al carmei era prea zgomotos, specialistii au inlocuit timona cu un dispozitiv din era calculatorului: joystick-ul. (Alex Nedea, Carmen Plesa)
Batranul marinar
|
FARMEC. Batranul Anderson isi cucereste vizitatorii cu povestile sale
|
A luptat pe un submarin in al doilea razboi mondial. Povesteste cum la Sevastopol, sub tirul vedetelor sovietice, au stat opt ore ascunsi pe fundul marii.
La cei 84 de ani, contraamiralul Traian Anderson (nume danez mostenit de la bunicul neamt) este cel mai batran marinar din Galati. Pe vremea lui Hitler, a fost la Bremenhaven, la o specializare. Acolo a intalnit-o pe Elfriede, iubirea vietii lui. Ea ii zicea Peter, pentru ca i se parea ciudat sa il strige "Drei rad", adica "trei roti" cum intelesese ea romanescul Traian. Au fost opt luni impreuna si a plans cand s-a vazut despartit de ea. Tot ce i-a ramas este amintirea unei fete blonde, plinute si o fotografie.
(Lavinia Dimancea)