Profesorul Juan Constantin a trait in Orsova de sub ape, este un iubitor al acestor locuri si un istoriograf apreciat, insarcinat cu realizarea unei monografii a locurilor. O poveste avizata despre ce a insemnat Orsova.
Este un fost municipiu roman, se zice ca inainte a fost o asezare dacica. Spunem "se zice" pentru ca s-a cautat vechea cetatea dacica si, la fel ca si la Drobeta, nu s-a gasit, cea romana - da. Originea omului in zona Parcului Portile de Fier, in special la cazane, este extrem de veche, 20.000-30.000 de ani in urma. Una din primele asezari este cea de la Schela Cladovei, unde s-a descoperit o teasta cu o sageata infipta in mandibula. Trecem de daci, traci, ajungem la asezarea romana. Interesanta ca punct vamal, comercial, religios. In opinia unor cercetatori, in primul razboi daco-roman armatele lui Traian au trecut probabil Dunarea si prin dreptul insulei numite ulterior Ada Kaleh, unde erau posibilitati de a face podurile de vase mai usor, si au intrat pe Valea Cernei. O data cu armatele lui Traian patrund primii crestini. Din jurul anului 200 exista o placuta de aur pe care apare numele Iulia Surilia, iar in dreptul literei S este sapat semnul crucii. In secolul al IV-lea a fost un punct la nord de Dunare, un cap de pod roman, atunci s-a construit cetatea de la Dierna, parasita ultima oara sub Iustinian, in secolul al VI-lea. Pentru prima oara aflam despre cetatea medievala, la anul 1000. Glad si-a avut resedinta aici. Dupa 200 de ani devine una din cetatile Banatului de Severin. Facea parte dintr-un sir de cetati aflate in fata invaziei otomane spre Europa Centrala, Severinul, Golu, Orsova, Smederevo si cetatea Belgradului, actualul Kalemegdan. Dupa 1522 aceasta linie cade, iar Ungaria se transforma in pasalac. Orsova devine cetate otomana, cu geamii, scoala de cantareti, iar crestinii aveau cartierul lor, inclusiv biserica. In 1683 are loc batalia de la Viena, cand Sobietky salveaza Imperiul Austriac. Primul razboi mondial. Din pacate, desi s-a rezistat foarte bine pe aliniamentul din zona noastra, pentru ca austriecii si germanii patrunsesera pe vaile Jiului si Oltului, trupele noastre au fost nevoite sa se retraga prin lupta, pe la Severin, deja ocupat de inamic. La terminarea razboiului, prima care ajunge aici este armata sarba. Privita ca eliberatoare, de a doua zi instaleaza imediat interdictii si intervine chiar si in riturile bisericesti. Romanii voiau ca rugaciunea sa se faca pentru Regele Ferdinand. NU! Se face pentru craiul Alexandru! Abia in martie 1919 vin aici trupe franceze, un fel de actuale "casti albastre", care separa trupele romane de cele sarbesti pana cand se stabilesc granitele. Dezvoltarea interbelica a fost mai mult un pas inapoi, pentru ca Orsova avusese gara, unul dintre cele mai mari porturi, rafinarie de petrol, mori. Portul si-a mai pierdut din importanta, gara s-a transformat dintr-una de frontiera in una de interior. Dupa â30 apar timid industria textila si alte fabricute. Cand sa inceapa sa se dezvolte, hop, razboiul! In august â44, orasul a fost camp de batalie. A fost bombardat de trupele germane si de pe malul sarbesc.Citește pe Antena3.ro
GARA IMPERIALA CU FANTANI ARTEZIENE
|
Dupa ce Sobietki salveaza Viena, din nou Orsova devine punct de rezistenta, teatru
de razboi. Pe Ada Kaleh, acoperita acum de apa, austriecii construiesc o puternica fortificatie. Cucerita de turci si recucerita de cateva ori, ea va fi locuita de turci pana la stramutarea din 1970.
1878 - primul tren opreste in gara imperiala Orsova, care avea fantani arteziene, iar peroanele erau acoperite cu geam pe structura de fier forjat. Aici s-a oprit si Carol I inainte de a cobori la Severin. O perioada de mare prosperitate este 1890-1896, cand se face regularizarea senalului navigabil al Dunarii. Existau mai multe cataracte care, o data cu cresterea dimensiunilor navelor care le treceau, incepusera sa stanjeneasca semnificativ circulatia. Pe malul sarbesc se instalasera locomotive care ajutau la tractarea de pe mal a navelor. Informatiile pe care le-am primit foarte recent de la colegii sarbi arata ca este foarte posibil ca inainte de inundare totul sa fi ramas pe loc, nedemolat, inclusiv aceste locomotive. |