x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Campaniile Jurnalul Croaziera Jurnalul Tulcea - Navele la spinare! Portul se muta

Tulcea - Navele la spinare! Portul se muta

de Catalin Pruteanu    |    Vladimir Ioan    |    14 Oct 2006   •   00:00
Tulcea - Navele la spinare! Portul se muta

Pana in primavara viitoare, administratorii portului tulcean vor sa mute toate navele din fata orasului intr-un "port turistic", mai la vale, care sa ajute orasul sa devina o "atractie turistica". Unii nu vor sa se mute, mai ales ca nici nu stiu unde. Pana la anul, portul din Tulcea seamana in continuare cu o parcare bucuresteana.

Portul din Tulcea e prea aglomerat. Am aflat si noi ca situatia danelor din port seamana cu cea a locurilor de parcare din cartierul bucurestean Militari. Adica proprietarii de ambarcatiuni tin cu dintii de locul lor si nu vor sa se mute. Problema e ca navele de croaziera pline cu turisti nu au unde sa acosteze. Navele de croaziera sunt nevoite sa opreasca in dreptul altor nave, iar turistii nu pot ajunge pe chei decat trecand pe puntile altor nave, urcand si coborand scari, agatandu-se de parame, fiind nevoiti sa traga pe nari mirosul toaletelor altor vapoare.

MUTAREA. Asa ca institutia care administreaza portul Tulcea, Compania Nationala Administratia Porturilor Dunarii Maritime SA Galati, prin sucursala de la Tulcea (institutie cunoscuta de toata lumea riverana drept APDM) a decis mutarea portului turistic in alta parte. "Prin ordinul ministrului s-au stabilit patru locatii pentru navele de croaziera. Nu este o prea buna colaborare intre tour-operatorii care aduc nave de croaziera si noi, desi ceva legislatie ar exista in acest domeniu", ne-a spus Stelian Fadei, directorul sucursalei APDM.

Buna colaborare ar insemna ca venirea navei de croaziera sa fie anuntata cu 24 de ore inainte, pentru a i se se face loc. Nu se intampla asa intotdeauna si administratorii portului afla de venirea unei nave de turisti atunci cand ea deja isi cauta loc de acostare si atunci incepe un adevarat tambalau al mutarii navelor de pe pontoane. "Altfel, te faci de rusine, ca a doua oara nu mai vin si legea portului e clara: nu e atractiv - ca e de marfa, ca e de pasageri - fuge. Nu mai vin", spune Stelian Fadei.

SPERANTA. Fadei crede ca pana la primavara se va termina noul port

VIITOR. Dar ce te faci cu cei care ocupa deja pontoanele? Unde sa-i muti si cum sa-i convingi sa plece de pe locurile cele mai centrale ale falezei tulcene, pe unde turistii (plini de bani pe care-i asteapta toata comunitatea locala) trebuie sa se plimbe seara? "Au fost si detinatori de pontoane care nu prea au inteles treaba asta. Daca comunitatea locala si Ministerul Transporturilor, prin noi, suntem de acord cu faptul ca viitorul portului Tulcea este unul turistic, ce facem?!", se intreaba directorul Fadei.

Pe de alta parte, cei care si-au inchiriat pontoane nu prea sunt de acord cu mutarea pentru ca pierd niste locuri bune. Unii deja au apelat la instanta pentru a impiedica masura APDM. Altii s-au mutat deja. Mai sunt unii care vor sa-si cumpere terenuri pe celalalt mal al Dunarii, vizavi de chei, unde sa-si construiasca pontoane. "Eu sunt in negocieri cu proprietarul unui teren de ceva vreme, dar cred ca va mai dura", ne-a declarat Iulian Diaconu, proprietarul unei firme care se ocupa cu inchirierea vaselor de agrement. Pentru asta insa cei care vor sa cumpere teren trebuie sa plateasca in jur de 10 euro pe metru patrat. Insa, ne spune directorul Stelian Fadei, sunt unele probleme in privinta situatiei juridice a terenurilor de pe malul cu pricina, acolo unde se afla cartierul Tudor Vladimirescu. Cartierul a fost inundat mai de mult si unii locuitori au primit locuinte in alta parte.

POLITIA POLITIEI. "La noi, la Tulcea, ca dracu’! Si politia Deltei, si politia de frontiera, si politia politiei, si jandarmii", se revolta Fadei in timp ce ne spune ca pontoanele sunt ocupate nu numai de particulari, ci si de tot felul de institutii, care-si motiveaza refuzul prin planurile lor operative pe care probabil le vine "greu" sa le schimbe, pentru ca hartogaraia nu e pe placul nimanui, nici macar al politiei. Dar Fadei e totusi optimist, pentru ca pana la primavara, spune el, spera ca pontoanele din fata orasului sa fie libere si faimosul port turistic sa fie dat in functiune, iar Tulcea sa inceapa sa primeasca turistii salvatori. LipsA de colaborare

"Prin ordinul ministrului s-au stabilit patru locatii pentru navele de croaziera. Nu este o prea buna colaborare intre tour-operatorii care aduc nave de croaziera si noi, desi ceva legislatie ar exista in acest domeniu" - Stelian Fadei, director sucursala APDM Tulcea
JAPONEZI SI TEVI PE ACOPERIS
Pe faleza tulceana niste pensionari japonezi pozeaza doua catarge cu niste aparate dupa care se scurg ochii fotoreporterului nostru. Portul este intr-adevar foarte aglomerat, iar accesul pe unele nave de croaziera se face trecand pe alte nave, pe scanduri instabile. Nu e prea placut pentru turisti. In rest, o faleza pe care sunt insirate tot felul de sedii de institutii publice. Gara fluviala, proaspat renovata si cu tevile pe acoperis din cauza apei din sol, e amplasata spre capatul falezei, unde turistii nu ajung asa de repede. "E central, dom’le, de aia nu vor sa plece! Vedeti zona aia libera? In zona aia, prin ordinul ministrului, nu trebuie sa stea nimeni", ne spune directorul Stelian Fadei aratandu-ne o fotografie din elicopter, veche de 10 ani, a portului Tulcea.

SELECTE
"Tulcea avea cam cele mai frumoase taverne si fetele de acolo parca erau actrite la Paris. Desi aveau si la Sulina, multi veneau la «treaba» la noi. Unii s-au si casatorit cu ele, cumnatul lui tata, Dumnezeu sa-l ierte. Femeie mai harnica decat aia mai rar, si tinea la copii. Astea de acum sunt niste parasute, tiganci, vai de mama lor. Atunci erau si d’astea, dar cand le vedeai, ardeai!" - pensionar fara prejudecati, bancar de parc
ULTIMUL ACT POSIBIL
"Fetitele" Tulcei or fi mult mai multe, dar vedem si noi ce vede orice turist care debarca seara de pe un vas de croaziera. Imediat dupa faleza, in parculetul din fata unui hotel, doua bucati, model aproximativ femeiesc. Nici macar lumina palida a felinarului nu reuseste sa ascunda o ingramadeala de bubite faciale care se straduiesc sa le intre in cavitatea bucala. Imi cer un foc si dau discret gazul la maximum inainte de a aprinde bricheta. Nu vreau sa cauterizez nimic, incerc doar sa-mi tin mana la distanta maxima de creatura. Se apleaca periculos, cu tigarea in gura, lasandu-ma sa ma desfat cu privelistea a doi sani, unul mai mare si altul foarte timid, acoperiti cu o piele de gaina. Cealalta ma priveste prietenos si intreaba daca nu vrem o fata. Luat pe nepregatite, intreb fara noima: care?! Imi vine sa o iau la fuga cand aflu ca e vorba despre oricare din ele sau amandoua cu discount. Ma scuz gratios, spunand ca eu si colegul meu suntem abia la inceputul relatiei. Imediat, se intampla ceva uimitor, cea care inca statea pe banca se ridica si imi pune mana pe brat: "Baieti, sa va iubiti si sa fiti fericiti". Mi-am luat colegul de brat si ne-am indepartat agale, incercand sa privim la luna fara sa ne prabusim de ras si perplexitate. (V.I.)
CROAZIERA JURNALUL - ANTENA 1
Am pornit la drum sa culegem povestile Dunarii. O echipa de reporteri de la Jurnalul National si Antena 1 se afla incepand de duminica la Sulina, de unde vor naviga in sus, pe fluviu, pana la Bazias, cautand sa ia pulsul unei vieti ce depinde mai mult de toanele si cotele apelor Dunarii, decat de strategii guvernamentale. Ce a insemnat si ce inseamna Dunarea pentru noi. Asteptati-ne! Sosim si in portul dumneavoastra!
×