x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Regrupare - Vechea garda contraataca

0
Autor: Adrian Mogos 05 Sep 2005 - 00:00
Regrupare - Vechea garda contraataca


Elemente din conducerea FSN s-au strans in jurul lui Iliescu pentru a se impotrivi programului de reforme al lui Roman. Liderii militari, de Securitate si politici de varf, asociati cu Ceausescu, au fost chemati sa lucreze pentru FSN, care nu este capabil sa scape de suspiciunea ca a furat Revolutia si cauta sa exploateze temerile fata de anarhie si iredentism maghiar in Transilvania.

EXCLUSIV - ROMANIA IN ARHIVELE CIA
Central Intelligence Agency - CIA - a declasificat partial sute de documente legate de Romania. Acestea reprezinta o analiza a situatiei din Romania din perioada Razboiului Rece. Deciziile conducerii comuniste de la Bucuresti, implicatiile economice si politice ale acestora pe plan european sau mondial au interesat dintotdeauna Statele Unite.

Jurnalul National va prezinta aceste documente asa cum au fost ele declasificate, pentru ca cititorii sa cunoasca situatia Romaniei de atunci din alte surse decat cele oficiale romanesti. Teama de un nou regim autoritar a nelinistit populatia si s-a mentinut mult timp dupa Revolutie.

Anul 1990 va fi in Europa de Est o perioada de tranzitie de la revolta la reforme, nu va fi un an in care sa fie introduse reforme dure. In ciuda decomunizarii din regiune, comunistii vor pastra suficienta putere pentru a ramane un potential obstacol puternic in calea reformelor, in special in Romania si Bulgaria. Ungaria si Cehoslovacia vor forta retragerea trupelor sovietice. Polonia si Republica Democrata Germana vor supune si ele probabil Moscova unei presiuni crescande, pentru o retragere pana la sfarsitul anului. Tranzitia catre un regim democratic si economia de piata vor fi ferme in Cehoslovacia, Ungaria si Germania Democrata. Polonia, Iugoslavia si Bulgaria vor avea un parcurs dificil, iar Romania si Albania ar putea infrunta inca mai multe violente. Politica in Romania va fi tot mai polarizata in cea mai mare parte a lui 1990, cu Frontul Salvarii Nationale la guvernare infruntand o criza serioasa de legitimitate si populatia traind sub o continua amenintare a intimidarii politiei secrete din perioada Ceausescu, politie absorbita in noile ministere de Interne si de Aparare. Problemele economice care apar, in special printr-o scadere drastica a productiei industriale, vor forta conducerea Romaniei sa demareze serioase reforme economice spre sfarsitul anului.

PERSPECTIVE. Economia Romaniei este ravasita, fara planuri clare de revigorare. Stocurile de alimente si bunuri care ar fi trebuit exportate asigura doar o solutie temporara. Romania a pornit bine in privinta reformelor agricole si a micilor intreprinderi. Fostii comunisti si linia dura a comunistilor vor face tot ce le sta in putinta sa-si pastreze pozitiile- cheie in sistem, fiind un obstacol serios pentru introducerea reformelor, in special in Romania si Bulgaria. Populatia Romaniei in 1989: 23,2 milioane, 89,1% romani, 7,8% maghiari, 1,5% germani. Sistemul: inceput de tranzitie dinspre stalinism. Noul guvern interimar este condus de Frontul Salvarii Nationale, o autoproclamata coalitie de activisti politici noncomunisti si fosti oficiali comunisti disidenti. Comunistii inca domina structurile guvernului, desi multe dintre legile represive ale vechiului regim au fost abolite. Economia se prezinta astfel: Produsul Intern Brut in 1988: 151,3 miliarde de dolari, 6,580 de dolari pe cap de om (33% din PIB al Statelor Unite). Comertul in valuta forte si platile in 1988, in milioane de dolari americani: exporturile - 7.280 de dolari, importurile - 4.480 de dolari; datoria bruta - 1.900 de dolari; rezerve - 0.580 de dolari.

Revolta din decembrie 1989 a atins punctul culminant in Ajunul Craciunului, conform CIA. La 25 decembrie 1989, demonstratiile continuau inca in Bucuresti

REFORMA. Guvernul FSN infrunta cea mai mare criza de legitimitate. Nu a fost capabil sa consolideze sustinerea populara si a intelectualitatii sau sa domoleasca un val crescand de sentimente anticomuniste, legate de ambitiile sale politice. Cu toate ca FSN a cedat presiunii populare, fiind de acord sa imparta puterea cu partidele din opozitie inainte de alegerile din mai, el inca detine controlul. Pozitia FSN va fi in continuare subminata in special de absorbirea elementelor politiei secrete detestate in perioada Ceausescu - Securitatea - in ministerele de Interne si de Aparare si de folosirea lor in promovarea propriilor interese: exista o evidenta ca sectiuni din Securitate si ofiterii lor sunt mentinuti intact, mitingurile orchestrate proregim de la sfarsitul lui ianuarie sugereaza implicarea Securitatii, numarul mic de arestari din cadrul Securitatii sugereaza ca fostul aparat represiv este protejat de inalti oficiali din armata si guvern. FSN va folosi, de asemenea, controlul media pentru promovarea sanselor de a castiga majoritatea in alegerile parlamentare ce vor urma. Grupul de Dialog Social va continua presiunea asupra FSN de a imparti puterea si de a rezista tentatiei de a falsifica alegerile, care au fost acum amanate cu o luna.

MASURI. In ciuda rezervelor naturale considerabile si a datoriilor neglijabile, cei mai multi experti cred ca Romania va infrunta ani, daca nu decenii, de eforturi pentru depasirea problemelor economice, ca urmare a managementului defectuos si a coruptiei din deceniile anterioare. Revolutia din Romania nu a adus inca un plan concret pentru reforme economice. Implicatiile revoltei din decembrie vor domina scena politica romaneasca cel putin pentru prima parte a anului 1990 (...) Printre primele sale legi, FSN a ridicat interdictia de imprumuturi externe si a redirectionat spre populatie bunurile de consum pentru export. Aceste doua masuri si reorientarea energiei dinspre industrie spre consumul casnic ar trebui sa imbunatateasca imaginea Bucurestiului pentru romanii obisnuiti cateva luni si sa impiedice nemultumiri majore ale populatiei pana dupa alegeri. Cand stocurile scad, industria stagneaza, castigurile din export necesare achizitonarii de energie si de utilaje noi importante scad, iar guvernul va trebui probabil sa reimpuna restrictii si sa se imprumute masiv din Occident.

FRAMANTARI. Armata romana este in masura sa-si asume puterea intr-o perioada de anarhie, dar si daca romanii vor incerca sa detroneze FSN inainte de alegeri. Trupele se opun interventiei armate, dar cativa dintre liderii opozitiei par a fi in favoarea unei lovituri militare in locul actualei situatii politice (...) O deteriorare semnificativa a economiei si cresterea framantarilor sociale pot duce la o interventie a armatei, ca element de reconciliere nationala. Intre timp, atat ofiterii, cat si unii lideri vor continua sa nu aiba incredere in FSN din cauza integrarii personalului din Securitate in ministerele de Interne si de Aparare (...) Suspiciunile opozitiei si nelinistile continua sa se axeze in special pe FSN ca un grup cripto-comunist. FSN si-a insusit proprietatile fostului Partid Comunist si a refuzat sa le imparta cu alte partide. Absenta trupelor sovietice si rolul pozitiv relativ pe care Moscova l-a jucat in evenimentele din decembrie anul trecut vor stopa probabil dezvoltarea unui puternic sentiment antisovietic in anul urmator. Mai mult, noul guvern a demonstrat o dorinta de a anula izolarea internationala mostenita din perioada ceausista, imbunatatind relatiile cu Moscova si Budapesta. Totusi, sentimentele nationaliste romanesti cresc si aceasta poate duce in final la cereri publice sustinute de redare a Basarabiei si incidente antimaghiare.

Atentia publica si a conducerii este axata spre alegerile parlamentare, stabilite pentru 20 mai. FSN, in ciuda dominarii de fosti oficiali comunisti, este bine pozitionat pentru castigarea majoritatii pentru legislativ. Partidele de opozitie au cerut demisia FSN dupa anuntul sau din 23 ianuarie ca va candida la alegeri si au chemat la formarea unui nou guvern provizoriu de uniune nationala. Printre alte critici se numara startul lent al FSN de democratizare a societatii romanesti, controlul primejdios al mass-media si atitudinea sa letargica de a inlatura Securitatea. (analiza din 01.02.1990, publicata la 13.12.1999).

Regruparea comunistilor


PROTESTE. Piata Universitatii - un fenomen anticomunist
Conducerea FSN este stabilita, dar trimite semnale confuze legate de angajarea spre un sistem pluripartit. In prima conferinta de presa oficiala de ieri a noului guvern, un purtator de cuvant a spus ca prioritatile guvernului vor fi eradicarea violentelor, functionarea aparatului de stat, revitalizarea economiei si organizarea de alegeri libere. FSN a mai spus ca cei mai multi dintre oficialii care au slujit sub Ceausescu nu isi vor pierde slujbele si ca pedeapsa cu moartea nu va fi aplicata rebelilor din Securitate care s-au predat pana la termenul limita de ieri de la pranz (...) Presedintele Iliescu a subliniat ca FSN s-a angajat intr-un proces democratic si de pluralism politic, dar s-a oprit rapid in a fi avocatul unui sistem multipartit. El a dat putina importanta nemutumirilor studentesti fata de dominatia comunista a noului guvern. Grupurile pro-democratie par a fi ingrijorate ca multi dintre liderii militari, de Securitate si politici de varf asociati cu Ceausescu sunt acum chemati sa lucreze pentru FSN. Acesti lideri vor avea nevoie de timp sa se organizeze si vor dori sa lase guvernului o perioada de a restaura ordinea.

Stoparea livrarilor de petrol sovietic subventionat va agrava serios deficitul energetic si financiar existent. Romania si Bulgaria vor experimenta probabil cel mai mare dezastru, ambele reducand deja livrarile de combustibil catre industrie, fortand multe firme sa-si incetineasca productia sau sa se inchida. Lipsa alimentelor va deveni acuta in Balcani, unde seceta a cauzat pagube.

Bulgarii au rationalizat cateva dintre materiile prime si au interzis exporturile de carne si lactate. In Romania, rezervele alimentare sunt mai mici (...), in cateva cazuri cu mai mult de 25%. Daca importurile nu vor umple golul la timp, lipsa hranei pentru iarna va insemna o reducere a septelului si un deficit de carne in primavara. Guvernele instabile se lupta cu o continua inrautatire a situatiei politice. Multi dintre cetatenii sai sunt nemultumiti ca inlaturarea dictaturilor comuniste a produs sacrificii mai mari, nicidecum o imbunatatire a vietii. Demonstatii masive antiguvernamentale au izbucnit din cauza saraciei si au zguduit guvernele din Balcani. Guvernul roman, coplesit de greve si demonstratii, abia va supravietui iernii. (informari din 29.12.1989, declasificata la 07.07.1999)

VIITORUL EUROPEI DE EST
Revolutiile din Europa de Est asigura baza pentru dezvoltarea democratiei si a economiilor de piata. Nu va fi un proces liniar, unele tari vor continua sa infrunte instabilitate politica, tulburari etnice si regrese economice. Ramane posibilitatea revenirii autoritarismului, in special in Balcani, unde inlaturarea hegemoniei comuniste ameninta sa revitalizeze vechile animozitati etnice, lupte civile si tensiuni interstatale. Vest-europenii pot conduce viitorul est-european, dar si Statele Unite au avantaje importante. Constrangerile unor reforme economice chiar de succes, insotite de inflatie si de somaj, vor testa rabdarea populatiei. Crize economice prelungite si revigorarera grupurilor etnice vor alimenta instabilitatea politica, in special in Balcani: cel mai violent scenariu, probabil in Iugoslavia si in Romania, va fi nu o reintoarcere la regimul comunist, ci la autoritarism, represiune crescanda a minoritatilor etnice, lupte civile si chiar razboaie interstatale. (analiza din 01.04.1990, publicata la 13.12.1999)

STRATEGII POPULISTE
FSN nu mai poate pentru mult timp sa mascheze lipsa de credibilitate si diviziunile interne. Presedintele Iliescu a recunoscut joi ca situatia politica este instabila, avertizand ca anarhia va fi instaurata daca guvernul provizoriu va cadea. La doar o luna dupa ce a preluat puterea, Frontul se lupta sa reziste in fata presiunii crescande a grupurilor de opozitie anticomuniste, studentilor si muncitorilor. Nu este capabil sa scape de suspiciunea ca a furat revolutia si cauta sa exploateze temerile latente fata de o posibila anarhie si iredentism maghiar in Transilvania. Strategia FSN de a ridica standardul de viata este o strategie pe termen scurt de a-si mentine popularitatea. Redirectionarea energiei a fortat un numar de industrii sa-si reduca munca drastic. Romania va infrunta probleme serioase in a convinge creditorii occidentali, iar pe sovietici sa asigure energie pe datorie. Aceasta poate duce la inchiderea unor intreprinderi care nu sunt competitive sau eficiente din punct de vedere energetic. (nota din 27.01. 1990, publicata la 07.07.1999)

OFENSIVA
Elemente din conducerea FSN se regrupeaza pe langa presedintele Iliescu in ceea ce pare a fi un contraatac al vechii garzi impotriva programului de reforme al prim-ministrului Roman (...) Un cotidian ultranationalist detinut de un sustinator al lui Iliescu a intensificat atacurile impotriva lui Roman, legat de pretinsa implicare in coruptie si a criticat indirect radacinile sale evreiesti prin atacarea reprezentarii evreiesti in guvern si mass-media. Roman pare sa castige putere in detrimentul aripii dure la congresul partidului din martie, existand speculatii ca ar putea incerca sa-l inlocuiasca pe Iliescu in functia de presedinte. Iliescu poate spera sa foloseasca grupul creat in jurul lui pentru a trage foloase din opozitia fata de programele de reforma si sa-si salveze pozitia. Vechea garda il poate vedea pe el ca un varf de lance in lupta impotriva reformelor. Pozitia lui Roman si abilitatea de a continua reformele vor depinde de reactia publica si mai ales de a muncitorilor fata de somajul ridicat pe care programul sau este posibil sa-l aduca (informare din 13.05.1991, declasificata la 07.07.1999)
Citeşte mai multe despre:   special,   romania,   perioada,   dolari,   economice,   guvern,   continuă

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de