La sarbatoarea Tusnadului, turistii au avut ocazia sa-si clateasca ochii cu 58 de masini de epoca. Brasov Classic Rally 2006 a travesat statiunea, participantii facand aici un popas peste noapte, ca apoi sa-si continue traseul. Timp in care, zeci de pensionari au dat din coate sa se fotografieze cu Ferrari-uri si Morgan-uri.
De dimineata, grupuri-grupuri de batranei citeau cu interes afisele de pe stalpii din statiune pe care aparea programul sarbatorii. Centrul de greutate al celei de-a doua zi a serbarii s-a dovedit a fi sosirea retromotoarelor la intrarea in Tusnad. Spre seara, cand primul Fiat 600 a dat nas in nas cu grupul pensionarilor curiosi, atmosfera a devenit ultraferventa. Raliul a pornit din Brasov, a urmat un popas in Cernat, la Muzeul Tehnicii anilor antebelici, apoi la Targu Secuiesc, unde exista un cartodrom, Lacul Sfanta Ana si, in fine, Baile Tusnad. Spectacolul de la finish a animat pana spre seara locul.
VETERANII "AUTOBUNICUTELOR". Multi dintre participanti sunt membri ai clubului Retromobil, singurul club de pe la noi, afiliat la Federatia Internationala a Automobilelor Istorice, care de vreo 10 ori pe an organizeaza astfel de trasee. Printre ei au fost invitati si cativa straini care si-au adus cu ei in vacanta si "bijuteriile pe roti".
|
OCAZIE. Turistii s-au fotografiat cu ciudateniile pe roti |
Cristian Pastupov coboara dintr-un Ford Caprio 1970 rosu cu alb si se declara multumit de cursa, crede ca nu e chiar departe de a lua cupa, dar trebuie sa ia in calcul si partea a doua a cursei. Masina si-a cumparat-o cu sase ani in urma si e legat de ea "pana peste cap". El este si seful comisiei sportive a Retromobilului.
Langa el parcheaza un veteran al clubului, Cristian Stoian, unul dintre cei 20 de fondatori. Are un Opel Rekord 1900 indigo, din 1970 si e insotit de familie. A participat la astfel de raliuri in Bulgaria, Austria si Ungaria, unde astfel de evenimente sunt mult mai frecvente ca la noi. "E o rontaitoare de bani, caci trebuie pastrata cat mai aproape de forma originala. Reparatiile se fac cu piese originale si aspectul treâ sa fie intact, cat mai in spiritul vremurilor din care vine", spune Cristi Stoian.
PISTRUIATU⦠Multi au asezonat show-ul si cu haine pe masura. "La o masina retro merge si o tinuta retro", afirma Czeizner Ladislau, ridicandu-si basca. Tipul poarta pantaloni cu bretele, camasa bej si o basca din velur de culoarea untului asortata perfect cu Skodita Octavia cafenie, pe care o conduce. E inginer auto in Brasov si e pasionat de motoare istorice. Si-a cumparat-o acum sase ani cu 600 de marci germane si a mai doctoricit-o cu peste 1.000 de euro. Pe langa aceasta, care face parte din categoria "old timer", adica mai veche de 30 de ani, mai are tot o Skoda, dar "young timer", ceea ce inseamna pana in 20 de ani vechime. Czeizner Ladislau e un amestec de rus, ungur si polonez. Tinuta si Skodita ii dau, insa, un aer foarte sic de⦠Pistruiatu. Vizavi, Adrian Banciu isi parcheaza Ferrari-ul oranj. Diana, venita cu bunica la tratament intra in fibrilatie. Ii marturiseste batranei, care priveste absenta, ca de mult timp isi dorea sa poata vedea masina preferata din surprizele de la guma Turbo, si iata ca i-a iesit.
"STAR" ITALIAN
|
| CONTRAST. Vilele ruinate au aratat si mai jalnic pe langa luxul motoarelor care au poposit pentru o seara in statiune |
In timpul asta, turistii rememorau "vremurile acelea" pe marginea parcarii. Asta pana la punctul culminant, la aparitia unui Morgan 1980, cu un motor de 300 de cai putere, la al carei volan se afla italianul Aldo Sforza. Pentru cateva minute bune, s-a asternut o liniste mormantala. Italianul, un amic al clubului Retromobil, e trecut de 60 de ani si lucreaza la Milano intr-o cunoscuta agentie de publicitate. Inca din â84 vine la Bucuresti la niste amici si nu-i prea scapa astfel de parade. Ciudatenia pe patru roti, pe care Sforza a dat 20 de milioane de lire italiene si care poate atinge 260 de kilometri pe ora, iti cam taie piuitul. Se pare ca in traseu a mai fost un Morgan, dar a iesit din concurs, din cauza unei probleme personale a proprietarului sau, venit din Irlanda. "Interesant nu e cine castiga, ci faptul ca se intalnesc un italian si un irlandez in Romania si vorbesc despre motoare in limba romana", adauga zambind Sforza.
|
IN UMBRA
|
Langa parcarea in care exponatele de epoca monopolizau atentia, nea Tarzan, asa cum i se spune prin Tusnad,
si-a expus si el caleasca. Poarta o palarie roasa la care are o narcisa galbena si le vorbeste celor doua iepe ale sale, care necheaza la fiecare motor care zbarnaie pe langa ele. Nea Tarzan a incercat sa-l incite pe italian la o cursa: el cu iepele, Forza cu Morganul. Dar cand a vazut ca acul de kilometraj
al strainului poate sa bata 260, s-a razgandit. Tine prea mult la "fetele" lui.
|