In timpul celui de-al doilea razboi mondial, pe Campia Libertatii de la Blaj, in locul in care romanii au strigat "Noi vrem sa ne unim cu tara!" a functionat un aeroport militar strategic.
A urmat cursurile primei scoli romanesti de parasutism. La 23 august 1944 a fugit din spital pentru a participa, alaturi de colegii sai, la luptele purtate cu trupele germane in zona Baneasa. Laurentiu Marginean este o carte de istorie ce se vrea citita.FLORINA ZAINESCU, VICTOR STROE
Pe oricine ai intreba, Campia Libertatii reprezinta locul unde, la 15 mai 1848, mii de romani si-au facut auzita dorinta de libertate strigand: "Noi vrem sa ne unim cu tara!". Sunt unii care-si mai aduc aminte si de un Aurel Vlaicu care a aterizat aici in 1906. Si de faptul ca aici a ajuns si un avion ce-l avea la bord pe capitanul Precup, insarcinat sa anunte ca Unirea Principatelor fusese aranjata.
Insa putini stiu ca pe Campia Libertatii a functionat, in anii tulburi ai razboiului, un aeroport militar strategic. Printre cei care-si mai aminteau de existenta acestuia, Laurentiu Marginean, fiu al Blajului si fost instructor de parasutism. Pentru el, ridicarea aerodromului a fost "semnul" ce i-a marcat existenta.
CU MOTORETA. Cand am vorbit la telefon si i-am spus ca vrem sa-i facem o vizita s-a bucurat, pentru ca-i place cand oamenii ii trec pragul sa-i asculte povestile. Ba chiar s-a oferit sa-si incalece motoreta si sa vina sa ne recupereze de la primarie. Ne-am speriat un pic: stiam ca omul are vreo 80 de ani. Motoreta?! Si am optat pentru varianta de a gasi singuri casa de pe Calea Clujului. Ceea ce nu a fost greu deloc.
ITALNIREA. Marginean ne astepta in prag. Un om maruntel, cu ochi cercetatori si o mustacioara de fante. Purta o vesta "de vanator", cu multe buzunare, si o sepcuta verde-kaki, cu o insigna "aripi de avion" prinsa-n frunte. Un personaj parca desprins dintr-un roman, caruia nu-i dadeai, in ruptul capului, mai mult de 70 de ani. Ne-a strans mainile cu caldura si ne-a poftit in casa sa depanam amintiri.
Citește pe Antena3.ro
MARINARUL PARASUTIST. Pilot nu a ajuns, din pacate... "In 1939 am intrat la Scoala de Pilotaj de la Brasov, daâ n-am reusit sa-mi desavarsesc studiile. Mama mea vitrega m-a chemat acasa, pentru ca nu putea sa ma mai intretina. Apoi am aflat ca s-a deschis o scoala de marina, unde nu trebuia sa platesti. Am dat examen si am intrat. Iar in iunie â41, cand s-a infiintat prima scoala de parasutisti din tara, m-am transferat", ne spune gazda noastra.
23 AGUST. Nici parasutistii ramasi in tara nu au avut viata usoara in august â44, cand am intors armele impotriva nemtilor. "Eram in spital la Pitesti, cu un coleg. Pe 23, cand au aparut primele zvonuri, ne-am strecurat intr-o masina sanitara si, practic, am fugit la Bucuresti sa vedem ce se intampla", ne-a declarat gazda noastra. Cade un pic pe ganduri... "Am ajuns seara la Baneasa, unde actionau camarazii mei, impreuna cu Garda Calare. Am pierdut atunci doi colegi, impuscati de lunetistii germani", ne-a spus, cu voce scazuta, fostul parasutist. Dar dupa trei zile, comandantul l-a trimis inapoi la spital, altfel risca sa fie considerat dezertor.
CIVILIE. Apoi rusii au desfiintat toate unitatile de parasutisti. "Le era frica de noi. Ne-au lasat pe toti la vatra. Ne-a fost interzis sa ne inrolam", ne-a marturisit el. S-a intors acasa cu casca, pusca si pistolul din dotare. "Cutitul si ceasul ni le-au luat la parasirea unitatii. Nici macar un ceas nu meritam", mormaie, nemultumit, Marginean. Azi nu mai are decat casca si o impresionanta colectie de fotografii... armele i-au fost confiscate de comunisti.
GLORIE
In 1858, la 10 ani dupa marea adunare de la Blaj, pe campul Libertatii s-a ridicat prima piatra comemorativa. Aceasta a fost insa aruncata in aer in 1908. O bucata din ea poate fi vazuta la Muzeul de Istorie din localitate; restul au fost zidite intr-un nou monument, postat astazi in curtea Mitropoliei Greco-Catolice din Blaj. In 1858, un nou monument, din piatra rosie, a fost adus pe Camp. Acesta a avut o viata mult mai lunga, comparativ cu "predecesorii", rezistand "pe pozitii" pana in 1973. Atunci a fost demolat si inlocuit cu 24 de busturi ale pasoptistilor si oamenilor de cultura blajeni. In 1977, intre statui apare monumentul "Gloria", care simbolizeaza poarta de intrare in istorie. Aceasta este strajuita de trei femei ce poarta deasupra capetelor laurii gloriei si reprezinta cele trei tari romanesti. Schimbarea la fata a ansamblului a continuat prin adaugarea, anul trecut, a inca doua busturi "pasoptiste".
APUS
Aerodromul din Blaj a fost desfiintat in 1945. Avioanele au fost, in cea mai mare parte, dezasamblate. Numai cele active au fost trimise la Medias. Hangarele au devenit hale de fabrica. Pista de aterizare a avut o viata mai lunga, ea fiind folosita ca atare pana prin anii â70. Dar cand aviatia utilitara a fost desfiintata, vechea pista a fost distrusa. Nu a mai ramas nici o urma din ea, terenul fiind arat.