Masini de lux. Case mari, oameni mandri, de o eleganta usor exagerata. Curatenie pe strazi si liniste. Magazine, restaurante, hipermarketuri. Viata culturala. Cea mai curata gara din toata tara, monument istoric. Asa arata cartierul sucevean Burdujeni azi. La o suta de ani de la atacurile taranilor rasculati.
BURDUJENI l Vechiul targ este astazi cartier sucevean, recunoscut pentru gara si bazar
Masini de lux. Case mari, oameni mandri, de o eleganta usor exagerata. Curatenie pe strazi si liniste. Magazine, restaurante, hipermarketuri. Viata
culturala. Cea mai curata gara din toata tara, monument istoric. Asa arata cartierul sucevean Burdujeni azi. La o suta de ani de la atacurile taranilor rasculati.
Ce-i drept, a durat cam mult, 12 ani, refacerea Garii Burdujeni. Dar, din cate am vazut, a meritat. Seful de statie provine dintr-o familie de intemeietori ai fostului targ Burdujeni si poarta numele stramosilor lui, Burduja. Este unul dintre bucovinenii mandri de originile lor, chiar daca, luat la bani marunti, recunoaste ca Bucovina istorica incepea la cativa kilometri mai incolo...
"NOI SUNTEM BUCOVINENI!". Nici unul dintre sucevenii pe care i-am intrebat de rascoala n-a vrut sa recunoasca adevarul istoric. Toti s-au revoltat si ne-au explicat incruntati si enervati ca la ei, in Bucovina, nu exista situatia precara din Botosani. "Duceti-va in judetul vecin, la Flamanzi, daca vreti sa mergeti pe urmele rascoalei. Noi eram sub austrieci!", spuneau toti, de la directorul Complexului Muzeal Bucovina, prefect, primari, secretari pana la simpli trecatori de pe strada. Replicile au fost identice, ca si cum s-ar fi vorbit inainte de a se intalni cu noi. Asta pentru ca actualul judet Suceava include Bucovina, la care s-au adaugat judetele din vechiul regat. Iar intre cele doua zone ale orasului-resedinta, Itcani si Burdujeni, dintre care doar primul era in Bucovina, astazi se face diferenta doar "in familie". In fata "intrusilor" ca noi nu a fost sucevean care sa recunoasca, de exemplu, ca Burdujeni este zona "de mana a doua".
LA PATRU PICIOARE. Am apelat, pentru mai multe amanunte picante, la Cristi, un tanar inginer sucevean, care ne-a fost ghid prin Burdujeni si prin Itcani. Si ne-a aratat cate ceva din "dedesubturile" Sucevei, asa cum e ea cand nu se expune strainilor. Cu barfele, furaciunile zonale, strazile pe care Primaria a uitat sa le mai asfalteze, precum cea dinspre Dragomirna. Cu "Lacustra" - sau "La 4 picioare" - , o bodega muncitoreasca de poveste (de groaza), undeva, la intrepatrunderea dintre cele doua cartiere istorice, chiar pe malul raului Suceava, care le desparte. Unde ne-a facut cinste cu bere Suceava, in niste sticle de care nu mai vazuseram de prin 1987, cand le colectam pentru norma scolii. Dar dincolo de toate aceste aspecte, nelipsite din toate orasele tarii, Suceava este o urbe foarte bine dezvoltata economic si cu multi oameni muncitori. Asta se vede cu ochiul liber. "Nu Banatu-i fruncea. Bucovina-i fruncea!", ne-a mai spus Cristi, ca o concluzie, in timp ce-si barfea concitadinii.
ORGOLIU DE SUCEVEAN. "In Bucovina exista o mandrie pe care nici in Ardeal n-o mai gasesti. Nici comunistii n-au reusit sa schimbe mare lucru", ne-a confirmat Emil Ursu, directorul Complexului Muzeal Bucovina. "Dupa â90 am desfiintat sala rascoalei de la 1907, pentru ca noi consideram ca nu ne reprezinta", a mai spus acesta. Si, intr-adevar, in muzeu n-am gasit nici o urma a rascoalei. Doar atunci cand unul dintre muzeografi a deschis depozitele am vazut cateva haine si obiecte personale ale unuia dintre taranii care au fost descoperiti de cercetatori pe teren. Gheorghe Ilie Apavaloaie, din satul Rotunda, fusese eroul muzeului pana in decembrie â89. Dar istoria fusese oricum rescrisa in comunism, pentru a corespunde cerintelor ideologice. Sucevenii sunt foarte suparati pe fratii lor din Botosani, de care se simt invadati. Unii spun ca 70% dintre locuitorii orasului sunt veniti de dincolo, de la saracie. Si au profitat de plecarea multor tineri la lucru, in afara tarii. "Pe botosaneni ii recunosti usor aici. Ea se scoala la 7, se duce la munca. El se scoala la 9 si se duce in carciuma. Umbla pe strada beat, cu mainile in buzunare si burta pe-afara. Seara, ea vine de la serviciu, ii face lui de mancare, spala vasele. El mananca, o bate si se culca. A doua zi, la fel", ne-a spus un sucevean suparat, intre doua varste. "Exista o moda sa vii in Bucovina la Metro. Botosanenii vin cu familiile sa-si faca poze cu Metro si cu McDonaldâs. Sa-i vezi duminica la papion cum se pozeaza in fata la McDonaldâs. Te umfla rasuâ", ne-a mai spus cineva.
Citește pe Antena3.ro
Marin Raica/JURNALUL NATIONAL CIVILIZATIE. Sala principala a fost nchisa pentru a se proteja ca monument istoric |
12 ANI DE REPARATII
|
Cladirea Statiei CF Burdujeni este monument istoric. Lucrarile pentru reamenajarea sa au durat 12 ani. Dar a fost inaugurata anul trecut in luna decembrie. La 1868, prin Decretul-lege nr. 941, semnat de domnitorul Carol I, se puneau bazele constructiei liniei ferate Suceava - Iasi, cu ramificatii spre Roman si Botosani. Linia de cale ferata Burdujeni - frontiera - Roman a fost data in folosinta la 15 decembrie 1869. In 1892, pe un teren pus la dispozitie din mosia
Burdujeni, pe valea mlastinoasa a raului Suceava, o zona plina de izvoare locale, incepeau lucrarile de construire a noii gari. Terenul a fost desecat. Gara Burdujeni a fost construita dupa modelul celei din Frieburg, Elvetia. Cu ziduri din caramida rosie lustruita, de la fabrica Ciurea, care apartinea Caii Ferate. Constructia s-a finalizat in 1898, iar copertina peronului principal si alte instalatii auxiliare, in 1902.
|