x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Campaniile Jurnalul Viata intre ghisee Tamponari intre hartoage la inmatriculari auto

Tamponari intre hartoage la inmatriculari auto

de Alex Nedea    |    Carmen Dragomir    |    21 Sep 2006   •   00:00
Tamponari intre hartoage la inmatriculari auto

Hartii de completat, hartii de stam-pilat, hartii de legalizat, hartii de pus la dosar... Toate, pentru a-ti inmatricula masina. Exista insa si a-faceristi care traiesc de pe urma birocratiei: samsarii, care viermuiesc ca lipitorile in apele dulci pe langa ori-ce institutie a statului si te rezolva, contra cost, "la urgente".

  • Cititi si: Birouri unde se asigura... coada! Hartii de completat, hartii de stampilat, hartii de legalizat, hartii de pus la dosar... Hartii. Teancuri de hartoage impregnate cu nevricale fituite in scrasnet de dinti. Ghisee, fara numar... Intre unul si altul, viermuiesc samsarii care te scapa de ghiseriada.

    Cine n-are timp de pierdut si nici relatii, musai sa aiba bani de dat intermediarilor care stau ca lipitorile in apele dulci pe langa orice institutie a statului unde se gaseste cel putin un functionar - element sine qua non - gata oricand sa demonstreze ca nu exista regula fara exceptie, ca in loc de zile sau saptamani in sir iti poti rezolva problema pe loc. Or, in lipsa solutiilor de mai sus, ramane alternativa: slujba de zilier pe plantatia birocratiei, cauzatoare de spasme furibunde, pana la dezlegarea labirintului ghiseriadei.

    EXEMPLIFICARE. Se ia urmatoarea speta: Cutarel, care a strans leut cu leut, isi aduce masina din strainatate, second-hand, ca-i mai ieftina decat la noi, iar soselele nemtesti, de exemplu, nu suporta comparatie cu cele nationale. Prima oprire: punctul de frontiera. Durata: cateva ore. Declaratie vamala, stampile... plus comisionul personal al vamesilor, ca sa n-ai neplaceri. Pasul doi: prezentarea la reprezentanta RAR (Registrul Auto Roman) pentru a obtine constatarea necesara la Biroul vamal de destinatie (unde se plateste vama la masina). Tot aici mai este nevoie de: declaratie de tranzit, cerere scrisa (tip), certificat EUR I (original), traducere legalizata dupa cartea autoturismului, plus copie, traducere legalizata dupa factura de vanzare-cumparare, plus copie, copie de pe cartea autoturismului, plus original, copie de pe declaratia de export, copie asigurare din tara de provenienta, copie de pe buletin sau pasaport. Daca ati avut toate actele din prima, puteti rezolva problema (in cel mai fericit caz) in cateva ore buuune.

    PESTE RAND! Scena urmatoare. Locatie: RAR, Str. Barsei, nr. 1, comuna Voluntari. Unde ajungi numai dupa ce te programezi telefonic la 9672. E drept, se poate si online, la www.rarom.ro. Am incercat si noi marea cu degetul. Prima pozitie libera, peste zece zile. Asa ca am mers la fata locului, sa vedem daca putem rezolva mai repede. In curte se intra numai daca ai treaba. Adica programare. Dupa ce am acostat cativa angajati cu ecusoane, am descoperit ceea ce stiam de la plecare. Se poate asadar sa sari randul, dar "fara 4-5 milioane nu scapati!". Unul, mai binevoitor, ne invata cum sa aranjam chiar fara bani: "Sunati la programari si ziceti ca vreti o suplimentare... va pune in ziua respectiva. Daca nu merge, mai sunt cativa baieti pe-aici care au aranjat ori cu inginerii, ori cu cei de la programari". N-a mers. Asa ca am apelat la planul B. Doua-trei intrebari si am gasit solutia: "Pe X il gasiti acolo, va rezolva rapid!". X ne-a cerut "o suta si ceva de euro" in schimbul serviciului "la urgente". Si in loc de zece zile, trebuia sa asteptam doar doua. Uite ca se poate!

    ENERVARI. La barurile de peste drum, oamenii isi ineaca iritarea intr-o bere. Si staaau si staaau! George Cazan staaa de vreo cinci ore. "La mine a durat programarea cam trei saptamani. Si daca ai programare, tot trebuie sa stai la coada, ca de fapt te programeaza cand sa intri pe poarta, nu cand te ia cineva in primire. Si-apoi, ca de ce am stat la coada aia, nu la ailalta!? Intr-o parte se face autentificarea, intr-alta verificarea tehnica. Mi-au luat-o si altii inainte, vreo patru masini si m-am mutat la cealalta coada. La autentificare erau doua cozi, m-am mutat iar de la una la alta... Am facut dosaru’, l-am depus, ca sa iau si cartea de identitate mai stau cel putin doua ore. Stai, stai si te enervezi..." Episodul urmator: coada de la inmatriculari...

    SCHIMBARE. Conform ordonantei, de la anul taxele de inmatriculare vor fi platite direct la ghiseele institutiei

    GHISEE PUTINE. La o ora de pranz, intr-o zi obisnuita de lucru, aproximativ 300 de persoane se imbulzeau la Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor din Bucuresti, care are un singur sediu in Bucuresti. Doar aici pot veni oamenii sa depuna dosarele. Fiecare cetatean astepta la cozi de zece metri lungime. Unii dintre ei au stat degeaba, din cauza unor diverse "scurtcircuite" produse intre ghisee. De pilda, o doamna asteptase la coada si cu o zi in urma, dar, cand i-a venit randul, intr-un final, domnul din spatele geamului a intors-o din drum. Cica trebuia sa treaca mai intai pe la RAR, desi ea spune ca in aceeasi zi, la ghiseul "Informatii", unde statuse tot la coada, a fost asigurata ca nu mai are nevoie si de acest drum.

    In acest moment, pentru a-ti inmatricula masina trebuie sa achiti taxe in patru locuri diferite, adica esti nevoit sa stai de patru ori la coada: la RAR, la CEC, la primarie si la politie. Directorul Serviciului de Inmatriculari, George Mosescu, zice ca exista un demers de transformare a tuturor taxelor intr-o taxa unica, pentru a scuti cetateanul de trei drumuri inutile. Insa Mosescu nu poate spune si cand se va intampla fericitul eveniment. "Poate la inceputul anului care vine"... In Capitala s-au inmatriculat in luna august a acestui an nu mai putin de 25.000 de autoturisme adica 28% din cererile de inmatriculare din toata tara. Asta inseamna ca intr-o zi vin in medie 1.000 de persoane la cele 18 ghisee, cate functioneaza la Serviciul Inmatriculari al Politiei. "Ne confruntam in acest moment cu o limitare fizica vadita. Avem nevoie de un spatiu mai mare. Poate la sfarsitul anului viitor vom avea un nou sediu, exclusiv pentru inmatriculari, unde vom putea dubla numarul de ghisee", spera directorul Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor din Bucuresti, George Mosescu.

    SOLUTIE. Pentru cei care vor sa evite cele aproape zece ore de stat la cozi, exista firme care te scapa de tot balciul. Contra cost. Daca iti aduci o masina din strainatate si vrei sa te vezi peste cateva zile cu placutele cu numere romanesti montate, te costa in jur de 200 de euro, pe langa cei 75 de euro reprezentand taxele la stat. Eliberarea cartii de identitate si verificarea tehnica printr-o astfel de firma ajunge la 100 de euro, iar pentru inmatriculare cam tot la atat. In cazul in care aveti nevoie de placute de inmatriculare privizorii, un astfel de intermediar va ajuta doar cu 40 de euro. O asemenea firma isi promoveaza serviciile pe internet, speculand birocratia cat carul a statului roman: "Daca intentionati sa faceti singur operatia de inmatriculare sau radiere a unui autovehicul, aveti urmatoarele costuri medii: intre 4 si 10 ore de stat la coada, 20 de litri de benzina (pentru mersul de la un ghiseu la altul - n.r.), intre doua si patru zile de nervi si stres, aproximativ 5 euro costuri de parcare, aproximativ 20 de euro diverse acte si formulare". Exista si oameni care ar suferi daca birocratia de la inmatriculari ar disparea...

    VESTEA BUNA: PROCEDURI SIMPLIFICATE
    Daca doriti sa va vindeti masina veche dupa data de 21 septembrie, ati scapat de o etapa cumplita a ghiseriadei. Conform unei ordonante aprobate la inceputul lunii, in momentul in care va vindeti masina veche, aceasta nu va mai trebui radiata, iar numarul de inmatriculare nu va fi schimbat daca clientul va fi de acord. Reinmatricularea va ramane valabila doar in cazul in care cumparatorul nu este din acelasi judet cu dumneavoastra.

    VA URMA
    Maine veti putea citi despre haosul de la Inspectoratele Teritoriale de Munca.
  • ×