x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept

Nascut campion

de Mira Balan    |    05 Ian 2006   •   00:00
Nascut campion

Constantin Raileanu are 21 de ani si un vis ce nu-l incape. Sa ajunga in Formula 1. Ar fi primul roman. Daca nu-l cunosti, ai spune ca viseaza cai verzi pe pereti. Profesionistii au vazut insa de ce e in stare. Talent are cat trebuie, ba chiar mai mult. Dar pentru a reusi in competitii internationale mai e nevoie si de altceva.

Turatii la maximum, 280 km/h, viraje cu 180km/h. Facea curse din astea nebunesti, pusti fiind, fara sa aiba carnet de conducere (nu implinise 18 ani). Dupa ce iesea de la scoala se urca la volan si se antrena ore-n sir. Constantin Raileanu este primul roman care a ajuns in Formula Ford, competitie prin care au trecut si trec aproape toti pilotii de Formula 1. "70% dintre pilotii care au ajuns in Formula 1 au trecut mai intai prin aceasta competitie. Chiar si Ayrton Senna si Michael Schumacher au plecat de aici", spune Constantin. Cand un roman reuseste asa ceva ne minunam si ne mandrim, ca si cand succesul lui ne-ar fi datorat si noua. Daca se pune problema sa-l sustinem ca sa mearga mai departe, de cele mai multe ori dam din cap a indiferenta. "De ce sa investesc intr-un tanar pasionat de un sport ce in Romania nu prea isi gaseste fani? Asta imi spun multi..." Poate ca indragostiti de Formula 1 sunt destui si la noi in tara, numai ca nu se vad. Nu au la ce curse de Formula 1 sa mearga, nu se bat, nu apar la stiri sportive. Stau in fata televizoarele si urmaresc transmisiuni de la marile raliuri internationale.

DE TOP. I s-au trantit multe usi in nas si e obisnuit sa fie expediat rapid. Nu renunta, fiindca stie foarte bine, si pana acum de cate ori a avut ocazia a si demonstrat, ca este bun. Poate fi in top si poate ajunge acolo unde nici un roman nu a indraznit sa viseze. Poarta mereu la el o mapa de prezentare, cu tot felul de articole aparute in presa de aici si din afara despre succesele pe care le-a avut pana acum. Vorbeste despre masini, curse, visul lui mare numit Formula 1, despre idolul lui, spectaculosul Senna. Ar renunta la orice pentru a ajunge "macar" in GP2 (fosta competitie Formula 3000).

ALTADATA... De-abia implinise 17 ani cand a fost admis, impreuna cu alti 23 de concurenti, la Scoala de Pilotaj La Fili"re, din Le Mans, Franta, in urma unei selectii la care au participat 3.000 de tineri. Din cei 24 de elevi doar sapte au fost straini, ceilalti fiind francezi. Fiecare cursant a primit de la francezi o bursa in valoare de 50.000 de euro pe an. Selectia s-a facut in septembrie 2001, iar cursurile au durat 12 luni, incepand in ianuarie 2002. "A fost o experienta interesanta, am facut pana si cursuri de management, de marketing, de Public Relations. Am invatat foarte multe acolo, iar conditiile de antrenament pe care le-am avut au fost de exceptie." Dupa ce a terminat scoala a fost cooptat de o echipa din Franta sa participe la campionatul international de Formula Ford. La sfarsitul anului s-a situat, la individual, pe locul sase. In aceasta competitie se inscriu piloti din toate tarile. Norocosii participa la toate cursele. Si el ar participa, dar, cum nu reuseste sa faca rost de sponsorizari, sta si se uita la altii, poate mai putin buni decat el. Priveste si se gandeste ca data viitoare va fi si el acolo, la volanul unui monopost, si va dovedi de ce este in stare.

SUNET DE VIOARA SI MOTOR. Constantin s-a nascut la Tulcea. Dar nu a facut pasiuni pentru pescuit, barci, vapoare, caiac-canoe. Cand avea patru ani, Stefan, fratele lui mai mare, a inceput sa mearga la karting si, fiindca nu avea unde sa-l lase pe Constantin, il lua si pe el acolo. De la sapte ani s-a dus zi de zi la karting. Primul lui instructor de la Tulcea, Simion Ionel, l-a incurajat si l-a dus sa participe la diverse competitii internationale de karting. La noua ani a obtinut titlul de campion al Romaniei la karting, clasa Mini. Ca fapt divers, doar doi piloti care au ajuns in Formula 1 nu au inceput prin a face karting. Desi era clar ce isi dorea el sa ajunga, parintii s-au gandit ca poate scot vreun muzician din el si l-au determinat sa dea la Liceul de Muzica. "Am studiat vioara si naiul. Mama ma trimitea la ore de vioara si eu veneam acasa mirosind a benzina. Si-a dat seama intr-un final ca nu ma prapadesc dupa vioara." In cele din urma si-a zis sa nu mai chinuiasca vioara si i-a daruit-o unui vecin.

AICI SAU DINCOLO. In Franta e un sport cu traditie. Si este un sport costisitor. Numai pentru un sezon de Formula Ford costurile ajung la 100.000 de euro. E mult? Poate ca nu, avand in vedere ca acesti bani se vor putea intoarce sponsorului cu o substantiala "dobanda" daca pilotul va reusi sa obtina finantari pe care sa se poata baza. Vor fi bani care il ajuta sa participe la curse, iar in cativa ani - nu se stie niciodata - va avea si Romania un pilot in Formula 1. E un risc. Dar e si regula: altfel nu se castiga. "Guvernul Ungariei i-a dat unui pilot de acolo 6 milioane de euro ca sa-l sustina si sa ajunga in Formula 1... Nu imi fac iluzii, dar sper sa gasesc niste companii care sa ma sponsorizeze." Toate neajunsurile il motiveaza si mai tare. Nu se teme de riscuri. "Pana la urma, risc exista si pe strada. Sigur, pe un circuit sunt mai mari, dar acum sistemul de siguranta este foarte bine pus la punct." A participat odata la o cursa avand mana in ghips si a iesit al doilea. "Cand ai un accident nu te gandesti decat sa te faci bine repede ca sa te sui la volan. As renunta la orice pentru a putea ajunge la performanta, la nivel inalt. Daca nu o sa reusesc aici, o sa merg in afara." Mai ales ca sunt multe echipe din Europa care il doresc.

FORMULA 1. Antrenamentele presupun costuri suplimentare, asa ca a renuntat la astea. Prefera ca banii pe care reuseste sa-i stranga cu taraita sa-i foloseasca pentru a participa la curse. Anul acesta spera sa se inscrie si sa ia parte la Cupa Porsche, gen de competitie in care masinile de strada sunt transformate in masini de curse. Circuitul de karting de la Tulcea, unde el si-a descoperit pasiunea si talentul pentru acest sport, nu mai exista. Constantin este acum si student la Jurnalism. "Daca nu voi reusi sa fiu pilot, macar sa scriu despre Formula 1." I-as dori sa scrie altii despre el. Merita.

LA LIMITA
"Nu pot compara cu nimic ceea ce simt cand conduc un monopost. Din toate trairile de pana acum, aceasta este cea mai intensa. Am facut bunjee-jumping, am zburat cu elicopterul... Aici e o alta senzatie. Faci corp cu masina si, impreuna cu ea, desi e imposibil, incerci sa mergi dincolo de ce-ti permit legile fizicii. Cateodata se poate termina tragic, alteori esti la limita... De cele multe ori, realizezi ca puteai sa mori" - Constantin Raileanu

PERFORMANTA
AMBITIE. Cand se urca la volan, in cadrul unei competitii, face tot posibilul pentru a arata ce este in stare
La 9 ani a participat la primul campionat national de karting de la Targu Secuiesc, unde a obtinut locul 1. Tot pe primul loc s-a clasat si la Campionatul National al Ucrainei, iar la Campionatul Balcanic din Bulgaria a iesit al doilea. A fost de patru ori campion national la karting. In 2004 a fost invitat din nou sa participe la Formula Ford. Din 16 curse a facut doar opt, fiindca nu a mai avut bani sa continue. La finalul campionatului s-a clasat pe locul 11 din 33 de concurenti. In campionatul Frantei Formula Ford s-a clasat pe locul sase. In 2003 a obtinut de doua ori locul trei la Grand Prix de Magny Cours. Tot ceea ce reuseste sa adune de la vreo persoana cu bani sau firma, la care merge "recomandat" de cineva, foloseste numai pentru curse si nu pentru antrenamente.
×