Regizorul Cristian Mungiu este nemulţumit de parafrazarea titlului "4 luni, 3 săptămîni şi 2 zile" în campania "Captivi în trafic", lansată pe 17 aprilie de Tineretul Naţional Liberal Bucureşti, considerînd "nepotrivită" folosirea filmului cîştigător la Cannes, anul trecut, în scopuri electorale.
Regizorul Cristian Mungiu este nemulţumit de parafrazarea titlului "4 luni, 3 săptămîni şi 2 zile" în campania "Captivi în trafic", lansată pe 17 aprilie de Tineretul Naţional Liberal Bucureşti, considerînd "nepotrivită" folosirea filmului cîştigător la Cannes, anul trecut, în scopuri electorale.
Potrivit site-ului PNL, Tineretul Naţional Liberal Bucureşti a lansat, pe 17 aprilie, campania "Captivi în trafic" împreuna cu site-ulwww.captivintrafic.ro.
Pe prima pagină a unuia dintre materialele promoţionale din cadrul campaniei, o hartă rutieră cu indexul străzilor pentru identificarea rutelor ocolitoare din Bucureşti, apare textul: "În 2008, un bucureştean ca tine, din: 4 luni de mers la serviciu, 3 săptămîni le-a petrecut în trafic, din care numai 2 zile maşina lui s-a deplasat. Cu scenariul ăsta prost, primarul Adriean nu va cîştiga în veci la Cannes oricîte concedii şi-ar face acolo". Pe ultima pagină a materialului promoţional apare un articol cu titlul "Ludovic Orban, viitor primar, are soluţii pentru eliberarea traficului". De asemenea, formulele care fac trimitere la filmul lui Mungiu sunt scrise cu caractere îngroşate pe pliantul de campanie.
În legătură cu textul care apare în cadrul campaniei "Captivi în trafic", într-un comunicat remis MEDIAFAX de Mobra Films - casa de producţie a regizorului Cristian Mungiu, se precizează: "Domnului Cristian Mungiu nu i s-a cerut acordul şi nu a fost informat de parafrazarea titlului filmului «4 luni, 3 săptămîni şi 2 zile» în campania electorală a unuia dintre candidaţii la Primăria Bucureştiului".
"Domnul Cristian Mungiu nu este sub nici o formă implicat în campania electorală pentru primărie, nu îl susţine pe respectivul candidat şi consideră nepotrivită parafrazarea numelui filmului cîştigător la Cannes în scopuri electorale", se mai arată în comunicat. Potrivit reprezentanţilor Mobra Films, titulatura "4 luni, 3 săptămîni şi 2 zile" nu a fost înregistrată la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci (OSIM).
Pe de altă parte, Florin Alexe, directorul de campanie pe Bucureşti al PNL, a declarat pentru MEDIAFAX că în campania "Captivi în trafic" nu este vorba de parafrazarea titlului filmului "4 luni, 3 săptămîni şi 2 zile", ci de "o glumă".
"Nu este vorba despre o parafrazare, ci de o glumă. În campanie nu apare denumirea filmului «4 luni, 3 săptămîni şi 2 zile», ci apar cuvintele care nu sunt plasate unul lîngă altul. Nu sunt date de domnul Mungiu, poate să le folosească orice romîn. (...) şi materialul cu domnul Orban este un articol făcut la glumă, este un pamflet", a spus Florin Alexe. El a precizat că datele "4 luni", "3 săptămîni" şi "2 zile" sunt un "fapt real".
Florin Alexe a mai precizat că textele din campania "Captivi în trafic", iniţiată de TNL, au fost făcute de membri ai PNL. "Nu am lucrat cu o agenţie specializată. Totul este făcut de tineri de la noi din partid", a mai spus Alexe.
Pe de altă parte, Dan Petre, membru în boardul International Advertising Association (IAA), spune că folosirea titlului filmului "4,3,2" în campania "Captivi în trafic" fără a cere aprobarea regizorului Cristian Mungiu este greşită atît din punct de vedere etic şi deontologic, cît şi din punct de vedere tehnic.
"Este limpede că nu poţi să iei conceptul celui mai de succes produs mediatic şi de comunicare pe care l-a avut Romînia fără să ceri aprobarea deţinătorului. Pe de altă parte, din punct de vedere tehnic, este o greşeală pentru că apare o tensiune şi campania devine una controversată", a declarat pentru MEDIAFAX Dan Petre.
El consideră că parafrazarea titlului filmului este "evidentă". "Este evident despre ce vorbesc, există un singur concept «4 luni, 3 săptămîni şi 2 zile», un singur film din Romînia care a cîştigat la Cannes şi e ultracunoscut", a mai spus Dan Petre. "Sunt mulţi care se folosesc de produse foarte cunoscute. Probabil sunt în pană de inspiraţie. Dar nu ai voie să faci aşa ceva într-o campanie electorală. Este o greşeală de amator", a subliniat Dan Petre.
Din perspectivă legală, folosirea titlului filmului lui Cristian Mungiu în campania PNL este mai mai greu de demonstrat, spune Rodica Pîrvu, directorul general al Oficiului Romîn pentru Drepturile de Autor (ORDA).
"Folosirea titlului nu are legătură cu conţinutul, fapt pentru care este greu de spus dacă a fost încălcată legea drepturilor de autor. Însă depinde în ce sens poate afecta parafrazarea titlulului în campanie imaginea filmului şi reputaţia regizorului, pentru că legea drepturilor de autor recunoaşte drepturile morale. Nu se pot folosi anumite lucruri în afara contextului, dar aici este greu de demonstrat dacă este afectată onoarea şi reputaţia, însă în instanţă se poate încerca acest lucru", a declarat Rodica Pîrvu.
- Mediafax
Citește pe Antena3.ro