CULTURA
ANALIZA - "Gogule, probleme, ma?"
La piata, in mijloacele de transport in comun, intr-o discutie particulara apar, constant, vorbele de duh inventate de publicitari: "A-nnebunit lupuâ"; "Gogule, probleme, ma?". De ce devin aceste formule publicitare automatisme verbale ale majoritatii? Ce comunica ele si ce vrem noi sa comunicam prin ele?
MIHAELA SUCIU
REALIZATOR. Andi Moisescu, prezentatorul emisiunii âMarc` nregistrat`", PRO TV
|
MODA. Povestea in sine nu conteaza, ci mesajul pe care-l preiei fara sa realizezi, il interiorizezi si in aproape toate conversatiile purtate devine o replica de bon ton la aproape orice iti spune partenerul de dialog sau nu⦠De exemplu, colega mea Lupu este victima unui asemenea automatism. Daca face ceva toti ii spun: "A-nnebunit lupuâ!" Daca un chelner ma intreaba ce beau, ii spun "apa plata cu lamaie". Daca cineva are o dilema, i se da replica: "Gogule, probleme, ma?".
SATISFACTIE. Psihiatrul Florin Tudose si Andi Moisescu, prezentatorul emisiunii "Marca inregistrata" de la Pro TV, au cazut de acord ca repetitia e principalul vinovat pentru declansarea automatismelor verbale, ca doar e mama invataturii! Psihiatrul adauga ca repetarea unor formule din reclame este "o regresie spre lumea copilariei, lume in care se folosesc adesea formule prefabricate. Dupa ce reclamele dispar, automatismele se sterg, deoarece folosirea lor decontextualizata frizeaza absurdul". Ce urmaresc creatorii de publicitate sa comunice publicului? Evident, cumpararea produsului cu pricina. Tine de maiestria publicitarilor prin ce formule vor persuada cumparatorul. Dupa parerea lui Andi Moisescu, oamenii din publicitatea romaneasca nu incearca sa raspunda unui alt orizont de asteptare decat al lor: "S-au prins ca frazele de genul "Nu ma ânnebuni, la litru?" se retin. Unii dintre ei spera si ca e suficient un astfel de artificiu pentru a vinde. Ceea ce nu s-a probat intotdeauna".
Citește pe Antena3.ro
Scriitorul american Norman Mailer, citat de Mediafax, condamna pauzele publicitare din timpul emisiunilor tv. El sustine ca intreruperea constanta a concentrarii asupra subiectului urmarit ne domina viata si "pe termen lung ne afecteaza prosperitatea". Mailer spune ca agresiunea reclamelor tv declanseaza doua tipuri de comportamente in randul copiilor: cel hiperactiv si cel pasiv.
Ce comunica publicitarii si ce comunicam noi prin mesajele pe care le invatam din reclame? Ca suntem mai intersanti, mai haiosi, mai cinici? "Comunicam doar pentru ca am prins publicitatea din zbor, fara sa intelegem prea mult din ea si mai comunicam ca speram, ca printr-o minune, sa se vanda produsul, ca sa ne justificam salariul si faima in fata gagicilor", e de parere Andi Moisescu.
STATISTICA
|
In timp ce din 1982 pana in 2002, numarul de carti citite anual de adolescentii americani a scazut cu 25%, volumul mesajelor publicitare pentru televiziune a crescut cu 36% intre 1991 si 2003.
|