x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Decembrie dansant

Decembrie dansant

de Claudia Daboveanu    |    14 Dec 2005   •   00:00
Decembrie dansant

MCC si MAE au avut un bun prilej - am numit Anul Francofoniei - de a invita la Bucuresti Baletul National din Marsilia si compania Nawal Benabdallah.

Sala Mare a TNB a gazduit Baletul National din Marsilia, cu spectacolul "Orasul luminos" (La cite radieuse). Conceptia artistica, Frederic Flamand si Dominique Perrault. Flamand propune, pentru prima sa creatie marsiliana, cea de-a treia parte a unei trilogii, primele doua fiind "Metapolis" si "Silent Collisions".

PROIECTII. Prin miscare si o scenografie conceputa dintr-un dispozitiv alcatuit din ecrane de urzeli metalice, trupa de balet din Marsilia a fost, vreme de o ora si jumatate, oglinda vie a gandurilor lumii contemporane.

Proiectiile multimedia pe aceste dispozitive de zale ofera perspective neasteptate, pornind de la puncte de vedere simultane. Obsedati - pe buna dreptate - de mitul frumusetii si al tineretii vesnice, intr-o lume macinata de velocitate si interese meschine, oamenii incearca sa se salveze si sa scape de custile care-i incorseteaza.

Dorintele si angoasele lumii contemporane se pulverizeaza sau incearca sa-si faca loc fie si in spatiile fara caldura si identitate: nonlocurile. Aeroporturile sau supermarketurile inghit din ce in ce mai multi adepti ai globalizarii. Corpurile-imagine penduleaza intre sentimentul confortabil al ubicuitatii si dorinta de a evada dintr-o lume pe care ele-insele au creat-o.

CADANE MODERNE
Prestatia dansatoarelor de la compania Nawal Benabdallah le-ar fi facut sa moara de invidie pe toate gitanele autohtone, cantarete de manele sau nu. Dansul din buric venit parca din vremile celor 1.001 de nopti, cand in ritmuri dracesti, cand unduitor ca un abur, a fost un sir de povesti invaluite in voaluri multicolore si sclipitoare, spuse de cateva cadane, pe cat de nurlii, pe atat de talentate. Victime ale unei idiosincrasii generate de o difuzare audio-video nesabuita de tot ceea ce inseamna ritmuri orientale, unii spectatori au parasit sala Teatrului Odeon inca de la primele dansuri, executate de altfel impecabil de fetele venite din zona Maghreb. Vizirii mioritici se pare ca nu mai sunt sensibili la farmecele unui harem caruia odinioara sultanul i-ar fi deschis larg portile seraiului.
×
Subiecte în articol: arte