In acest week-end putem sa uitam de campanii electorale, decese amanate din motive politice sau drogurile sportivilor si sa ne spalam sufletul cu un film eveniment. Frida (duminica, HBO, ora 20:00) este istoria romantata si imbunatatita a uneia dintre cele mai celebre femei din Mexic.
CRISTINA BAZAVAN - Jurnal de cinefil
E o poveste despre ambitie, tristete, arta si durere, ambalata frumos in imagini si muzici pe care nu le uiti multa vreme. Are insa un defect: e ca o excursie cu masina intr-un oras frumos in care n-ai mai fost niciodata - parcurgi totul repede si n-ai timp sa-i simti aroma. Randurile de mai jos nu fac referire decat in mica masura la film, pentru ca scenaristii au periat intamplarile din viata mexicancei. Dar imi face placere sa va arat ca Frida seamana teribil de tare cu una dintre Reginele noastre, doar ca era un pic (mai mult) mai... vulgara.
Asemanarile dintre cele doua eroine sunt multe si acopera atat viata, cat si munca lor. Regina si-a intalnit sotul in imprejurari departe de regulile sangelui albastru. Suveranul roman a remarcat-o la Berlin in timp ce se impiedica in suita regala: "Tineam sa fiu independenta pana la extrem si eram foarte zburdalnica", scrie Regina in "Coltul penatilor mei" (Editura Vivaldi, 2002).
Independenta si indrazneala Fridei au fost atributele care i-au atras atentia pictorului Diego Rivera, cel care avea sa-i devina sot. E in film o secventa in care Frida merge sa-i arate marelui Rivera lucrarile sale. Cum acesta picteaza, tanara - cu hotararea pe care spectatorul o intalneste des de-a lungul filmului - hotaraste, fara sa-l consulte, ca i le va lasa la intrarea in atelier.
Si casatoriile celor doua seamana. Regina scrie in memorii: "Am invatat sa mergem unul pe langa altul fara o vorba, cu acea verva mereu deschisa si dureroasa de care nu indraznesti sa te atingi de teama sa nu tasneasca sangele", iar Frida noteaza in jurnalul ei: "Viata mea a fost marcata de doua accidente groaznice. In primul am fost calcata de un tramvai. In al doilea l-am cunoscut pe Diego".
"Iubirea si politica ucid prietenia", scria Regina in acelasi jurnal si Frida a ajuns singura la o concluzie similara, indragostindu-se de Trotsky.
Ambele femei si-au exprimat frustrarile materne in arta (una in pictura, cealalta in versuri), ambele au asistat la moartea copiilor lor (Frida a pierdut o sarcina si a avortat o data pentru ca fatul avea o pozitie gresita - filmul vorbeste doar despre un copil, in realitate au fost doi; Reginei i-a murit fetita la doar trei ani si
n-a mai avut nici un alt urmas).
Citește pe Antena3.ro
Feministe, moderne si mondene, ambele erau in atentia presei, depasind granitele tarii lor: Frida a ajuns pe coperta revistei Vogue, iar pentru Regina LâEcho de Paris crease o rubrica fixa in care erau povestite fapte reale sau calomnioase. Gratie popularitatii extraordinare, ambele au facut publicitate pentru diverse produse: Regina este autoarea primului testimonial din istoria publicitatii - pentru un sapun (o romanca din secolul trecut apare in istoria publicitatii mondiale, stiati?!), iar fotografia Fridei a ajutat, in America, la vanzarea unor masini.
Sunt multe asemanarile dintre Regina noastra si Frida lor, dar romanca nu e foarte cunoscuta in tara (e mai celebra peste hotare), nu a ajuns personaj de film, nu e pe timbre sau nu se vand tricouri cu chipul sau, asa cum se intampla cu tot ceea ce e legat de mexicanca. De aceea va invit sa o descoperiti singuri, in cartea lui Gabriel Badea - Paun, Carmen Sylva - Uimitoarea Regina Elisabeta a Romaniei (Editura Humanitas, 2003), ca sa va convingeti ca va aflati in fata a ceea ce nu putem avea (inca) in cinematografe: eroi romani autentici.