x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Dramaturgia nouă, la loc de cinste

Dramaturgia nouă, la loc de cinste

de Maria Sârbu    |    30 Mar 2010   •   00:00

Organizat an de an la începutul lunii octombrie de Teatrul Naţional din Timişoara, Festivalul dramaturgiei româneşti a schimbat anotimpul. Va avea loc primăvara. În 2009, manifestarea nu s-a desfăşurat, astfel ediţia a XV-a a fost programată în perioada 10-17 aprilie.

Directorul Naţionalului timişorean, Ada Hausvater (Lupu), a spus pentru Jurnalul Naţional de ce a fost schimbată perioada festivalului devenit o tradiţie: acest eveniment se adresează în primul rând unui segment de public tânăr, fiind vorba de dramaturgie contemporană, de ultimă oră. Un astfel de public este format în cea mai mare parte din studenţi, or în octombrie aceştia abia încep şcoala, fiind preocupaţi de cărţi, de cazare, de adaptare la noile condiţii de viaţă.

Şi atunci nu prea le arde de teatru. Şi publicul mai în vârstă este preocupat de probleme legate de şcoală în aceeaşi perioadă, dacă este vorba de părinţi ai căror copii sunt elevi. Apoi, se doreşte dezvoltarea dimensiunii stradale a festivalului, or pentru acest lucru primăvara e mai bine decât toamna, spune directoarea. Schimbarea perioadei coincide şi cu numirea noului selecţioner al spectacolelor din program - Mihaela Michailov.

Actuala ediţie, numită "Plasticid", e structurată pe patru secţiuni: Focus (secţiunea principală, dramaturgie românească de ultimă oră), Suporter (producţii timişorene pe texte româneşti contemporane), Clasic (teatrul secolului al XX-lea) şi Intersecţii (spectacole de teatru-dans). Nu vor lipsi, între altele, diverse dezbateri, concerte, lansări de carte sau ateliere..

Textele montate şi programate în festival au fost scrise de Peca Ştefan, Gianina Cărbunariu, Mimi Brănescu, Ştefan Caraman, Constantin Cheianu, Bogdan Georgescu, Theo Herghelegiu, Şerban Foarţă, Mihaela Michailov, Carmen Dominte, Andrei Ursu. Există şi un "clasic" - Dumitru Solomon. Producţiile scenice aparţin atât unor teatre de stat, cât şi unor companii independente, din Bucureşti şi din ţară.

×
Subiecte în articol: arte