La scurt timp dupa Revolutia din decembrie 1989 au aparut trei tipuri de intreprindere productiva in Romania - companiile de taximetrie, alimentarele si ziarele. Fiecare in parte incerca sa se integreze intr-un nou sistem, dar reprezenta si nevoia de a umple golurile preexistente - foamea de bani, foamea de mancare si foamea de informatie.
Mass-media si-au schimbat discursul politic, monopolizat pana la Revolutie de partidul unic si figura conducatorului. In prima faza au aparut ziarele, apoi radiourile si, in cele din urma, televiziunile. Multitudinea suporturilor de comunicare a adus cu sine si o diversificare a mesajului, indiferent de calitatea acestuia. In cele din urma, mass-media si-au dezvoltat ariile de interese proportional cu deschiderea publicului catre viata publica. Unul dintre rezultatele acestui proces a fost aparitia liderilor de opinie, ca repere necesare intr-o societate in care mesajele difuzate sunt multiple si greu de controlat, si publicul consumator de informatii diverse.
REALITATI
|
Mircea Toma spune ca pe piata media e evidenta "proprietatea incrucisata", adica puterea nu este distribuita potrivit regulilor care interzic monopolul. O problema ar fi ca in Romania e prea riscant ca un trust sa-si asume o directie politica. Ion Cristoiu sustine insa ca tocmai alegerea unui front comun de dezbatere in interiorul aceluiasi trust este esentiala in momentul de fata. Cristian Tudor Popescu vede procesul de "trustizare" ca pe unul natural, de asimilare a presei in mecanismele economiei, dar, din nefericire, unii cred ca, daca faci parte dintr-un trust, automat linia dintre constiinta jurnalistului si interesele patronatului este incalcata. Un rezultat ar putea fi dezvoltarea statutului de free-lancer-ul.
|