x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Frica de Caragiale ar trebui să ne stăpânească pe toţi

0
Autor: Monica Andronescu 26 Mai 2010 - 00:00
Frica de Caragiale ar trebui să ne stăpânească pe toţi Arhiva Muzeului Literaturii Române/

Despre actualitatea lui Caragiale se vorbeşte des, tot mai des... Caragiale e pretutindeni, lângă noi, în noi înşine, la tribuna politică, pe stradă, ne priveşte de oriunde, ne aşază oglinda în faţă, ne întoarce privirea către propriile fiinţe, ne sileşte să privim lumea în care trăim sau care, uneori, ne trăieşte ea pe noi.

Lumea lui Caragiale e plină de tot ce înseamnă România de azi, de ieri şi, cu siguranţă, de mâine, iar România e plină de Caragiale şi de personajele lui. "Orizontul social al schiţelor reuneşte în limitele sale cvasiunanimitatea păturilor urbane, de la reprezentanţii societăţii înalte până la cei mai umili locuitori ai periferiei", scrie în prefaţa volumului "Momente şi schiţe. Nuvele şi povestiri" unul dintre cei mai importanţi cercetători ai operei celui considerat cel mai mare dramaturg român, criticul literar Ştefan Cazimir.

"Ceea ce a spus Caragiale despre noi rămâne turnat în bronzul eternităţii. Caragiale evadează mereu din formulele în care încercăm a-l prinde, pe când noi nu izbutim a evada din formula în care ne-a prins Caragiale. Despre Nenea Iancu şi eterna lui actualitate, am stat de vorbă cu profesorul Ştefan Cazimir...


● Jurnalul Naţional: Vă încheiaţi prefaţa volumului "Momente şi schiţe. Nuvele şi povestiri" de I.L. Caragiale, care apare astăzi în colecţia BPT, afirmând că despre Caragiale şi despre clasici vorbim mai ales în ocazii festive... De ce nu se vorbeşte mai des? Sau cui i-e frică de Caragiale?

Ştefan Cazimir: Despre clasici vorbim mai ales în ocazii festive din cauza comodităţii noastre sau pentru că nu-i cunoaştem suficient de bine spre a-i simţi alături de noi mai frecvent şi mai profund. Frica de Caragiale ar trebui să ne stăpânească pe toţi, în măsura în care nu am izbutit încă, după aproape un secol de la moartea scriitorului, să ne smulgem de sub sigiliul său, şi nici n-o să însemne că vom izbuti în viitor.


● Ce surprinde mai degrabă Caragiale? Sufletul unui popor sau chipul lui?

Caragiale le surprinde pe ambele, şi în asta constă, desigur, unul dintre secretele perenităţii sale.


● În aceeaşi prefaţă spuneţi că noi nu-l vom putea epuiza niciodată şi că, din contră, el e cel care ne va epuiza pe noi. E un blestem lumea lui sau doar oglindă aşezată-n faţă?

Este, dacă vreţi, şi una, şi alta. Dar blestemul nu este imputabil lui Caragiale, ci în totalitate şi exclusiv nouă. Caragiale ne oferă doar oglinda.


● Cum se îmbină tragicul şi comicul în textele lui?

Cele două dimensiuni ale artei scriitorului nu se îmbină, ci se dezvoltă paralel. (Cu titlu de excepţie, s-ar putea aminti celebra schiţă "Inspecţiune" şi, parţial, "Două loturi".) În opera sa comică, autorul a surprins pasiunile umane sub aspectul lor derizoriu şi efemer. În opera tragică, el păşeşte pe o cale opusă, năzuind a înfăţişa ura tenace şi răzbunarea implacabilă, împletite cu disperarea, cu nebunia şi moartea. Prin această ciudată simetrie, creaţia lui Caragiale pare să-şi destăinuie o lege din adâncuri, care guvernează procesele genetice într-un chip străin oricărei deliberări.


● Şcoala şi întreaga societate românească se raportează corect astăzi la textele lui Caragiale? Sau încearcă să-l transforme în obiect de muzeu?

Spre a răspunde cu adevărat - şi nu convenţional - acestei întrebări ar trebui întreprinsă o largă anchetă sociologică, pentru care nu dispun de mijloacele adecvate. Limitându-ne la aspectul didactic, se poate totuşi spune că muzeificarea scriitorilor clasici este o veche meteahnă a învăţământului nostru, de care nu cred că vom scăpa prea curând.


● Care e cea mai importantă contribuţie a lui Caragiale la literatura română sau, dacă n-ar fi existat Caragiale, ce-ar fi pierdut literatura română?

Caragiale rămâne cel mai mare dramaturg român, care a izbutit să înfrângă premoniţiile sumbre privind caducitatea scrierilor sale o dată cu schimbarea peisajului social şi să cucerească laurii eternităţii. Cu privire la perenitatea operei lui Caragiale, rămâne memorabilă o frază a lui G. Călinescu: "Adevărurile spuse de el astfel sunt eterne şi suave, în vreme ce, spuse de alţii altfel, sunt confuze şi triviale".


● Dacă l-aţi putea întâlni acum pe Caragiale, ce v-ar plăcea să-l întrebaţi?

Nu practic, din păcate, exerciţiile spiritiste, prin urmare perspectiva unei convorbiri cu Caragiale îmi este total refuzată. Rămâne, în schimb, deschisă ipoteza unui dialog în vis, în care iniţiativa i-ar aparţine scriitorului. Nu mă frământă aşadar ce l-aş întreba eu pe Nenea Iancu, ci ce m-ar întreba Nenea Iancu pe mine şi dacă aş fi în stare să-i răspund.

Citeşte mai multe despre:   caragiale,   biblioteca pentru toţi

 



Mai multe titluri din categorie

[ship of fools] | Premieră la ARCUB

[ship of fools] | Premieră la ARCUB
Galerie Foto Pe 4 august, de la ora 20:00, vă invităm la ARCUB, Hanul Gabroveni (Strada Lipscani 84-90) la premiera scurtmetrajului [ship of fools], un film de dans creat ca un ritual de îmbrățișare a haosului și a...

JTI, la aniversarea celei de-a XX-a ediții a TIFF: Dans, film despre dans, expoziție multimedia

JTI, la aniversarea celei de-a XX-a ediții a TIFF:  Dans, film despre dans, expoziție multimedia
Galerie Foto „Dansul nu are nevoie de traducere. Este ancestral și universal”, a declarat Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs JTI România, Moldova și Bulgaria, la proiecția specială a filmului Indiile Galante,...

Muzică clasică, teatru muzical, jazz și muzică balcanică la STREET MUSIC FESTIVAL

Muzică clasică, teatru muzical, jazz și muzică balcanică la STREET MUSIC FESTIVAL
Galerie Foto Ediția a IV-a  a proiectului ”Street Music Festival”se va desfășura anul acesta în Piața Huet din Sibiu, în 7 și 8 august. Evenimentul propune publicului - în  premieră - concerte de muzică...

Persoanele nevaccinate anti COVID-19 vor putea participa la UNTOLD

Persoanele nevaccinate anti COVID-19 vor putea participa la UNTOLD
Fanii UNTOLD au primit o veste mult așteptată: autoritățile au anunțat că începând cu data de 1 august accesul la evenimentele mari, de tip festival, va fi permis pentru toți participanții, doar că cei...

Primele reprezentații: CINE SAPĂ GROAPA ALTUIA de Ion Băieșu, un spectacol de Felix Alexa

Primele reprezentații: CINE SAPĂ GROAPA ALTUIA de Ion Băieșu, un spectacol de Felix Alexa
Primele reprezentații: 31 iulie și 1 august, 20:00, Sala „Ion Băieșu”   „Am găsit din întâmplare această piesă uitată a lui Ion Băieșu, o mică bijuterie într-un act, ce m-a uimit prin origi...

Mister, suspans și emoție: Neidentificat, din 6 august în cinematografe. Premiera națională în competiția oficială TIFF -

Mister, suspans și emoție: Neidentificat, din 6 august în cinematografe. Premiera națională în competiția oficială TIFF -
Galerie Foto Neidentificat, cel de-al doilea lungmetraj al regizorului Bogdan Apetri, intră în cinematografele din România din 6 august, distribuit de Transilvania Film O co-producţie România-Cehia-Letonia, filmul este un...

Festivalul Internațional “Enescu și muzica lumii”, ediţia a 22-a

Festivalul Internațional “Enescu și muzica lumii”, ediţia a 22-a
Galerie Foto După o ediţie exclusiv în aer liber în anul 2020, Festivalul Internațional “Enescu și muzica lumii”, revine în 2021 cu ediția a XXII-a, în care concertele în aer liber vor alterna cu cele în interior,...

Festivalul George Enescu repune în vânzare un număr limitat de abonamente

Festivalul George Enescu repune în vânzare un număr limitat de abonamente
Organizatorii Festivalului Internațional George Enescu repun la vânzare liberă un număr limitat de abonamente pentru concertele de la Sala Palatului și Ateneul Român, a căror achiziție nu a fost finalizată de...

Te așteptăm la Maximum Rock Festival 2021!

Te așteptăm la Maximum Rock Festival 2021!
... cel mai important eveniment rock & metal al acestui an din România, festival ce va avea loc în perioada 11-12 septembrie la Arenele Romane din București. Vor participa formațiile: Epica (Olanda), Eluveitie...

În mijlocul meu, vocea - un documentar despre o inconfortabilă şi dureroasă călătorie către interior, va avea premiera națională la TIFF

În mijlocul meu, vocea - un documentar despre o inconfortabilă şi dureroasă călătorie către interior, va avea premiera națională la TIFF
Galerie Foto În mijlocul meu, vocea, lungmetrajul documentar de debut al regizoarei Andra Hera, care semnează și scenariul, va avea premiera națională la Cluj, în cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania. Filmul...

Conferințele Teatrului Național București prezentate publicului italian. Politica externă a României și paradigma învingătorului de Bogdan Aurescu

Conferințele Teatrului Național București prezentate publicului italian. Politica externă a României și paradigma învingătorului de Bogdan Aurescu
Galerie Foto Accademia di Romania in Roma, în colaborare cu Teatrul Național București “Ion Luca Caragiale”, prezintă publicului italian cea de-a cincea conferință din seriaConferințele Teatrului Național București...

Eveniment editorial: primul volum al Cvartetului Otoman, romanul Ca o rană de sabie de Ahmet Altan, a apărut în colecția ANANSI. World Fiction

Eveniment editorial: primul volum al Cvartetului Otoman, romanul Ca o rană de sabie de Ahmet Altan,  a apărut în colecția ANANSI. World Fiction
Elif Shafak: „Ahmet Altan este una dintre cele mai importante voci din literatura Turciei și are foarte multe de spus lumii.”   Recent, în colecția ANANSI. World Fiction de la Pandora M a fost...

Competiția de lungmetraj ANONIMUL IIFF 2021 și proiecții speciale în afara competiției

Competiția de lungmetraj ANONIMUL IIFF 2021 și proiecții speciale în afara competiției
Festivalul Internațional de Film Independent ANONIMUL, care va avea loc în perioada 9-15 august, la Sfântu Gheorghe, în Delta Dunării, reunește în competiție cinci filme de lungmetraj, internaționale...

ARTIȘTII SELECTAȚI ÎN CURSA FINALĂ A galei TÂNĂRULUI ACTOR HOP 2021

ARTIȘTII SELECTAȚI ÎN CURSA FINALĂ A galei TÂNĂRULUI ACTOR HOP 2021
Ediţia a 24-a a Galei Tânărului Actor continuă și anul acesta cu tema Teatru coregrafic. DansActorul ca fenomen al teatrului actual sub bagheta directorului artistic Gigi Căciuleanu. Motto-ul prezentei ediţii...

Peisajul cultural minier Roșia Montană a fost înscris în Lista Patrimoniului Mondial UNESCO

Peisajul cultural minier Roșia Montană a fost înscris în Lista Patrimoniului Mondial UNESCO
Galerie Foto Peisajul cultural minier Roșia Montană a fost înscris în Lista Patrimoniului Mondial UNESCO. Decizia a fost luată astăzi, prin consens, de Comitetul Patrimoniului Mondial în cea de-a 44-a sa sesiune,...
Serviciul de email marketing furnizat de