Primul zbor individual peste Canalul Mînecii, propulsat de un motor cu reacţie, va fi transmis la 24 septembrie, de la ora 14:00, în direct, de National Geographic Channel. Pilotul elveţian Yves Rossy va zbura precum o pasăre cu ajutorul unei singure aripi, încercînd să doboare un record mondial.
Primul zbor individual peste Canalul Mînecii, propulsat de un motor cu reacţie, va fi transmis la 24 septembrie, de la ora 14:00, în direct, de National Geographic Channel. Pilotul elveţian Yves Rossy va zbura precum o pasăre cu ajutorul unei singure aripi, încercînd să doboare un record mondial.
- Ce te-a inspirat să devii “Omul cu reacţie”?
Dintotdeauna mi-am dorit să-mi realizez visul. Tehnologia actuală îmi permite acest lucru, dar, la început, nu puteam decît să plutesc cu aripa. Următorul pas a fost motorizarea acesteia, aşa că am fost la JetCat în Germania, compania ce a făcut posibilă dotarea cu motor a aripii.
- Cum este exact proiectată aripa cu propulsie pe baza motorului cu reacţie?
Prima aripă s-a bazat pe un model aerodinamic din Ucraina. Era o aripă gonflabilă, pe care am modificat-o de-a lungul timpului, în urma testelor şi erorilor transformînd-o într-o aripă solidă, ce se deschide.
- Cîte prototipuri ai creat înainte de a găsi modelul funcţional şi cît timp ţi-a luat perfecţionarea aripii pe care o foloseşti în prezent?
Am creat aproximativ 15 aripi în decursul ultimilor 15 ani! Prima aripă folosită a fost în 1992. Am lucrat la acest prototip (cel cu patru motoare) timp de aproape trei ani.
- Cum reuşeşti să navighezi în timp ce zbori?
Mă folosesc de văz, iar direcţia o controlez prin mişcările corpului (în principal capul, umerii şi braţele). Tot ce trebuie să fac este să mă înclin uşor spre dreapta pentru ca aripa să se orienteze spre dreapta. Singurul instrument pe care îl am este mînerul pentru combustibil.
- Cel mai lung zbor al tău a fost de aproximativ opt minute. Cum vei proceda pentru a încheia cu succes călătoria?
Am mărit cantitatea de combustibil şi am renunţat la tuburile de fum. Sper ca aceste modificări să mă aprovizioneze cu suficient combustibil pentru a traversa canalul.
- Cum te-ai pregătit pentru acest zbor-record?
Este crucial să reuşesc să zbor 35 de kilometri, altfel risc să ajung în apă. Trebuie să mai fac încă un test pe distanţa de 35 de kilometri pentru că am mai adăugat combustibil în aripă, ceea ce-mi va permite să mă menţin mai mult timp în aer.
- Zborul cu o aripă propulsată de un motor cu reacţie pare o tentativă extrem de riscantă. Ai fost vreo clipă în pericol în timpul testelor de zbor?
Oh, da, am scăpat aripa de vreo 20 de ori! Din fericire, fără urmări grave. Am dat drumul aripii pentru a deveni simplu paraşutist. Aceste probleme în timpul zborului s-au mai întîmplat şi cu siguranţă se vor mai întîmpla.
- Ai fost mereu obsedat de ideea de a zbura? Ai modele care te-au inspirat să-ţi urmezi visul?
Bineînţeles, pentru mine zborul este ca o a doua natură. Dintotdeauna mi-am dorit să zbor. La început, spre exemplu, cînd eram doar un pilot aspirant, n-a fost uşor. Mă gîndeam în ce mă băgasem, dar prin perseverenţă reuşeşti. Am citit Richard Bach. Cred că dacă eşti absolut convins de ceea ce-ţi doreşti să faci, atunci vei reuşi. Am o imensă admiraţie pentru pionierii aviaţiei. Cei care au realizat rute neexplorate.
- După traversarea cu succes a Canalului Mînecii, transmisă mîine în direct, care sînt planurile tale viitoare?
Aş vrea ca şi prietenii mei să încerce aripile! Vreau să împărtăşesc cu ei invenţia mea, pentru ca, eventual, să putem zbura în formaţie cu mai multe aripi. Apoi să zbor deasupra Marelui Canion din SUA, să creez un nou prototip cu motoare mult mai puternice care să-mi ofere libertatea de a zbura în trei dimensiuni! Să zbor vertical, să pot face acrobaţii aeriene.