x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale În consonanţa, teatrul şi plastica

În consonanţa, teatrul şi plastica

de Maria Sârbu    |    03 Dec 2014   •   19:20
În consonanţa, teatrul şi plastica
La Muzeul de Artă Cluj-Napoca - o expoziţie inspirată din tema Festivalului Interferenţe
În timpul Festivalului Internaţional de Teatru “Interferenţe” de la Cluj-Napoca a fost vernisată o frumoasă şi inedită expoziţie cu lucrări din patrimoniul Muzeului de Artă din acest oraş al Transilvaniei, care va fi deschisă publicului până la mijlocul lunii ianuarie. Tema aleasă, “Trăirea şi murirea”, se suprapune cu tema ediţiei din acest an a Festivalului Interferenţe (26 noiembrie – 7 decembrie), “Mărturiile corpului”. Selecţia lucrărilor pentru expoziţie aparţine lui Gábor Tompa, directorul Teatrului Maghiar de Stat din Cluj, organizatorul festivalului. De fapt, Tompa – un important regizor al teatrului din România şi nu numai, a acceptat propunerea lui Călin Stegerean, directorul Muzeului de Artă(director încă în exercițiu în ziua vernisajului - 28 noiembrie), de a fi oaspete în cadrul programului “Parti-Pris”, program ce îşi propune, după cum menţiona Stegerean, să pună în relaţie patrimoniul muzeului clujean cu viziunea unor personalităţi invitate să compună expoziţii cu opere selectate din depozitele acestuia. Expoziția este penultimul eveniment din mandatul de manager al lui Călin Stegerean la Muzeul de Arta din Cluj.

Pentru că aparţine unui regizor, expoziţia mizează “pe un efect al relaţiilor spaţiale între operele de artă - sculptura fiind bogat reprezentată – dar şi pe un parcurs care să pună în evidenţă o idee ce depăşeşte ca semnificaţii titlul expoziţiei”, după cum remarca directorul muzeului.

Spectacolele programate în acest an în Festivalul Interferenţe consonează astfel ce ceea ce reprezintă lucrările din expoziţie. Interesat de “povestea corpului uman”, Gábor Tompa a mărturisit că selecţia lucrărilor de artă, făcută de el, “este una strict subiectivă, personală, şi nu doreşte să impună niciun fel de criterii estetice, critice sau de istoria artelor”.

“A ieşit o selecţie involuntar teatrală; există aici scene dramatice generate de sculpturi aşezate în spaţiu. Am ales două răstingniri între care se întinde întreaga expoziţie, există undeva Adam şi Eva, inocenţa, singurătatea, maternitatea şi colectivizarea la sfârşit, desigur cea din celebra pictură a lui Corneliu Baba”, remarca la vernisaj Gábor Tompa, care a descoperit că sunt, în bogata colecţie a muzeului, nenumărate opere – sculpturi, picturi, lucrări de grafică etc. – care “depun mărturii” despre corpul uman. Astfel în cele cinci săli destinate expoziţiei, sunt lucrări ce aparţin unor artişti anonimi din Medieval, unor artişti ce aparţin epocii Renaşterii, neoclasicismului sau romantismului, precum şi ale unor modernişti sau ale unor artişti contemporani.

Concluzia autorului
Gábor Tompa crede că e mai uşor să regizezi un spectacol de teatru, că sarcina de a selecta opere de artă pentru expoziţie este foarte grea. El susţine că oamenii de teatru, la fel ca artiştii plastici, sunt artişti vizuali, pentru că îşi creează operele în imagini. “Dacă mă uit acum la lucrările selectate, ele mă exprimă ca om de teatru prin câteva mărturii dramatice ale corpului”, susţinea autorul expoziţiei “Trăirea şi murirea”.

×