x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Inflaţie de talk-show-uri in Romănia

Inflaţie de talk-show-uri in Romănia

de Adrian Vaduva    |    20 Iun 2007   •   00:00
Inflaţie de talk-show-uri in Romănia
Sursa foto: Gabi Boholt/

La Palatul Parlamentului, in prezenţa unor membri CNA, dar şi a cătorva nume importante din "breasla moderatorilor", a avut loc conferinţa "Salonul Moderatorilor".

La Palatul Parlamentului, in prezenţa unor membri CNA, dar şi a cătorva nume importante din "breasla moderatorilor", a avut loc conferinţa "Salonul Moderatorilor".


Timp de aproape trei ore s-a incercat să se găsească răspunsuri pertinente la căteva dintre următoarele intrebări: Este moderatorul mai mult decăt un simplu şi neutru facilitator? Sau poate avea identitate, stil, sistem de valori pe care să le promoveze către public? Cum ar trebui să funcţioneze moderatorul? Există oare un model anume pe baza căruia ar trebui să funcţioneze moderatorul?. Totuşi finalul intălnirii nu s-a soldat cu un portret clar al celei mai vizibile persoane din industria audiovizualului.

S-a spus că una dintre metehnele moderatorilor romăni este legată de faptul că işi vănează invitaţii şi că pun intrebări fără insă ai interesa răspunsul interlocutorului. Asta pentru că realizatorul emisiunii şi-a format deja propria părere şi nu-l interesează argumentele expuse de invitatul său dacă sunt in contradicţie cu ce crede el. De cele mai multe ori moderatorul ia poziţia unui anchetator/inchizitor cănd partenerul de discuţie provine dintr-o formaţie politică pe care n-o agreează.

Gabriel Giurgiu, realizator la TVR, observa că există o inflaţie de talk-show-uri, intrucăt acestea sunt mult mai puţin costisitoare decăt un reportaj, plus că acesta din urmă este mult mai solicitant din punct de vedere profesional şi nici nu oferă notorietatea talk-show-lui.

SUBIECTIVISM. Victor Ciutacu, realizatorul emisiunii "Vorbe grele" de pe Antena 2, recunoaşte că este subiectiv atunci cănd dezbate un anumit subiect. De altfel, el susţine că brandul Ciutacu are propriile păreri pe care le dezbate cu invitaţii pe care el insuşi ii alege.

Căt despre documentarea dinaintea unei dezbateri, Ciutacu mărturiseşte că nu există timp şi pentru asta, fiind lăsată in grija unei echipe mici şi adesea blazate.

S-a amintit şi faptul la majoritatea talk-show-urilor sunt chemaţi aceeaşi oameni care se pricep la toate, de la contracte de privatizare, politică externă, personaje de film sau sport.

DOCUMENTARE. Moderatorul intălnirii, jurnalistul BBC Owen Bennett Jones, a povestit că el insuşi petrece o zi intreagă documentăndu-se pentru a realiza un interviu de o jumătate de oră. Iar echipa din spatele său petrece chiar trei-patru zile studiind un caz. In Marea Britanie există un grup de doar patru-cinci moderatori cu un contract de 10.000.000 pentru 2-3 ani de contract. Insă aceştia sunt departe de a fi fermecători, nu vorbesc niciodată despre lucruri generale şi mai important nu sunt niciodată amendaţi.

×
Subiecte în articol: arte