x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Infruntarea vedetelor: Kotler vs Clinton

Infruntarea vedetelor: Kotler vs Clinton

20 Mai 2005   •   00:00

Exista o Forta. Din forta aceasta isi extrag energia si cei rai, si cei buni. Mai exista o balanta intre bine si rau. Ca in politica. Si niste fiinte care lupta sa incline balanta in favoarea lor.

  • CRISTINA BAZAVAN
  • JURNAL DE CINEFIL
  • Pe cei buni ii cheama Jedi si au un fel de maestru: Yoda. Maestrul asta e foarte batran, are cateva sute de ani, dar e si foarte intelept.

    Si aia bunii, dar si aia raii (sith-ii) au ucenici, iar maestrii ii invata trucuri smechere ca sa invinga. Cam la atat se rezuma cunostintele mele despre filmul care se numeste Razboiul Stelelor (la care, recunosc, spasita, ca am adormit candva). Fac parte din categoria de persoane, extrem de mica la numar, care nu se entuziasmeaza mai deloc la genul acesta de filme. Recunosc insa ca, din categoria povestilor SF care pot fi bine mersi si jocuri pe computer, Razboiul Stelelor e o lectie despre cum sa intri in mintea oamenilor.

    Lucas are o divizie intreaga de specialisti care fac research asupra mesajelor care trebuie folosite in promovarea filmui, cum are si un departament de peste 100 de oameni care controleaza TOATE copertele, numerele speciale, care fac referire la aceasta pelicula si apar in cine stie ce colturi indepartate ale lumii. Razboiul Stelelor e de foarte multa vreme o afacere prin produsele auxiliare (jucarii, tricouri, jocuri pe computer etc.), dar chiar si din aceasta perspectiva, cand pe coperta TIME, la concurenta cu Papa sau presedintele SUA, e Yoda (in aprilie 2002) sau Darth Vader (mai 2005) realizezi ca Lucas a ajuns foarte departe. Si drumul sau pana la coperta TIME se rezuma intr-un singur cuvant: marketing. Asa ca lansarea ultimului film cu Jedi intr-o saptamana in care vin la Bucuresti doua stele mondiale ca sa vorbeasca despre ramuri ale marketingului, mi se pare o coincidenta amuzanta.

    Miercuri, la Casa Poporului si-a expus teoriile despre domeniul pe care aproape ca l-a inventat (marketingul) un domn foarte intelept, dar si foarte batran, Philip Kotler. Astazi, in acelasi loc isi prezinta teoriile despre o ramurica a marketingului - brandingul, domnul care a fost rebranduit (i s-a "spalat" imaginea) dupa ce a facut o escala in budoarul unei stagiare de la Casa Alba, Bill Clinton. Kotler are ceva din Yoda; are sfaturi smechere despre cum sa incline balanta catre binele din dreptul clientilor sai. Clinton e ca Vader, din baiatul rau, rebranduit, devine bun. (In film, schimbarea e pentru 2-3 minute, la sfarsitul episodului 6, in viata reala schimbarea o va consemna istoria.)

    In plus, Kotler si Clinton se razboiesc zilele acestea in fata noastra dupa un scenariu care seamana cu premierele de la Razboiul Stelelor: lume buna, publicitate multa, exclusivitati, bani grei pe biletele de acces, ceasuri si pantofi scumpi si asa mai departe. Miercuri, la conferinta inteleptului batran am vazut persoane care comentau gingas la telefon, explicand "stii, sunt la Kotler, e multa lume buna", cum am auzit si remarce de genul "Poti sa te uiti la mana celui din randul x? Vezi daca are verigheta?". Iar aceste remarce spun multe despre Romania.

    Marketer-ul unui trust media, care are ascultatori si cititori mai inteligenti decat ai altora, cunoscut in bransa noastra drept Axu, a remarcat ca inteleptul de Kotler e exploatat si scos in vitrina precum scot romanii mortii la fereastra ca sa le mai ia pensia. Vizita lui (ca si a lui Clinton) este spectacol cu scopuri multiple: conturarea unei imagini solide a firmelor care vor licita pentru a obtine contractul de milioane de dolari pentru campania ce va face brandingul Romaniei, etichetarea de "prosper marketer care se intereseaza de meseria sa" si, in ultimul rand, motivarea emotionala ca meseria aceasta, de "strateg de piata", are ceva magic in ea.

    Asa ca, la fel ca in Star Wars, avem un scenariu, o conventie. Nu conteaza cine invinge dintre Kotler-Yoda si Clinton-Vader. Sunt importante distractia din timpul "proiectiei" si banii castigati la sfarsit.

    "Forta sa fie cu voi!"

    ×
    Subiecte în articol: arte kotler