x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

„Ivanov”, de la Grădina Icoanei

0
Autor: Maria Sârbu 01 Feb 2011 - 19:42
„Ivanov”, de la Grădina Icoanei Daniela Dima/ Victor Rebengiuc şi Vlad Ivanov, într-un echilibru actoricesc impresionant, măcinaţi de „plictis” în spectacolul „Ivanov”
Vezi galeria foto

Atunci când se anunţă o montare pe un text de Cehov, te gândeşti la potenţialul regizorului şi al inter­pre­ţi­lor principali. Pentru că acest autor nu trebuie citit la suprafaţă. Nu de alta, dar un spectacol realizat după aparenţe te-ar îndrepta spre abisul unei tristeţi comune, aşa cum poate fi înţeles adesea marele Cehov.

Andrei Şerban a realizat la Teatrul Bulandra, în Sala de la Grădina Icoa­nei, spectacolul „Ivanov” – primul text dramatic al lui Cehov montat pe o scenă (1887). Deşi piesa „a contrariat publicul, critica şi cenzura”, fiind nemulţumit şi autorul – mai ales pentru faptul că actorii nu prea au înţeles ce au de făcut, crezând că li se dă posibilitatea să facă gesturi de un comic grotesc –, Cehov a schimbat textul, din comedie în dramă. Andrei Şerban vine tocmai cu această primă variantă, precum mărturiseşte. O apropie de vremurile noastre, fără a scoate în evidenţă un om cu suflet bun, un înger sau un răufăcător. L-a „citit” pe Cehov aşa cum vedea acesta lu­mea la 27 de ani ai săi, o lume obiş­nu­ită, care îşi crea vise confuze, o lu­me cu personaje suferinde de plictis şi care îşi pun probleme, fără a căuta rezolvarea lor.

Mesajul artistic al spectacolului regizat de Andrei Şerban vine din farmecul şi încântarea cu care Cehov şi-a ornamentat această comedie considerată novatoare, pentru că a spart cu ea „canoanele dramaturgiei contemporane”. Scena Sălii Toma Caragiu îi dă posibilitatea creatorului să-şi imagineze şi să construiască această lume. Cehov nu trebuie încărcat cu lucruri multe şi inutile, Cehov trebuie intuit pornind de la un tertip artistic care să deschidă trecerea spre caracterul personajului.

La ridicarea cortinei, în fundul scenei e un pian şi un violoncel, su­ne­tele cărora nu se asociază sub nici o formă întru formarea unei armonii. O primă neconcordanţă cehoviană. La pian – contele Şabelski Matei Se­mi­onovici (Victor Rebengiuc), iar la vi­oloncel Anna Petrovna (Mirela Opri­şor). Locul sugerează o su­fra­ge­rie, dar în faţă, în mijlocul scenei, pe un scaun, stă trist personajul central, Nicolai Alexeevici Ivanov (Vlad Ivanov). El e în grădină, unde în stânga şi dreapta lui sunt alineate scaune, câteva măsuţe, nişte fotolii – toate acoperite cu pânză transparentă de plastic – ca şi cum ar fi în aşteparea cuiva sau a ceva. Tristeţea lui Ivanov e dintr-o lehamete. Andrei Şerban te implică, astfel, de la început, ca şi cum ar spune: iată autorul, iată personajele, iată actorii.

Iată-ne în faţa unei realizări cu personaje ce duc lupte interioare, aidoma bulversărilor, umplute cu amestec de frumuseţe artistică şi efecte chiar ieftine, la prima vedere, ale textului. Vlad Ivanov prezintă prototipul omului plictisit care nu ştie ce vrea, care se crede pierdut, deşi în studenţie avea idealuri măreţe. Şi la începutul căsniciei sale, cu Anna Petrovna, era într-adevăr fericit, dar după cinci ani a pierdut orice interes, deşi nevasta sa îl iubeşte ca la început. La polul opus e Doctorul – Evgheni Konstantinivici Lvov (Alexandru Pavel) – personaj din categoria celor aflaţi pe picioarele lor, convinşi, plini de speranţă. Aceste două roluri su­dea­ză legăturile cu toate celelalte personaje din piesă, asistate de subcontextul liric. Ivanov e încadrat în poeti­ca cehoviană, dar pedepsit de Doctor. În rest – o împrăştiere de chipuri bine conturate, dar şi acestea nu sunt de mare folos pe lumea asta. Iar frumuseţea prezenţei lor se datorează imaginaţiei înmugurite din cuvânt; pe scenă se datorează viziunii regizorale şi interpretării ac­to­ri­ceşti.

La prima vedere, Ivanov, prin întruchiparea lui Vlad Ivanov, pare un personaj care îi încurcă pe ceilalţi, trenând orice acţiune. Moleşeala lui îi nemulţumeşte pe unii, îi molipseşte pe alţii. Îi este silă de sine, de vocea sa, nu-i pasă de nimic, dar îi este frică de ziua de mâine. Se cufundă de bună voie într-un abis, neştiind „de unde această oboseală, de unde această lehamite?”. Şi te laşi copleşit de convingerea ce o strecoară Vlad Iva­nov când rosteşte asemenea cuvinte: Comoara mea nefericită, nu mă im­plo­ra să nu plec seara de acasă. Cum apu­ne soarele, sufletul meu e deprimat de depresie. Aşa i se adresează soţiei sale, evreică de origine şi care a devenit creştină din dragoste pentru el, acum în pragul morţii din cauza tuberculozei. Dar Ivanov mai are o belea: de el e îndrăgostită Saşa (Ioana Anastasia Anton), fiica lui Pavel Kiri­lovici (Cornel Scripcaru) şi a Zinaidei Savişna (Manuela Ciucur). E o fiinţă cu sufletul curat, care încearcă să îl apere de toate învinuirile şi de vorbele urâte din jur. Ivanov spune despre ea că e o copilă îndurerată de neferici­rea lui, dar el e „depresiv” şi atunci depresia îl trimite înapoi acasă.

Ivanov nu ar fi vizibil şi ar deranja enorm dacă alte personaje din anturajul său nu ar avea altă structură. Iată-l, bunăoară, pe contele Şabelski, unchiul lui Ivanov, un domn în vârstă, care din plictiseală se în­tâmplă să se amuze şi să-i amuze şi pe alţii. Este interpretat superb de Vi­ctor Rebengiuc, pe care îl sorbi cu pri­virea fără a clipi, atâta timp cât e în scenă. Acest personaj merge în vi­zi­tă ca să vadă „şi alţi tâmpiţi” – o ca­rac­teristică cehoviană. Un personaj de altă factură e Mihail Mihailovici Bor­kin, administrator al moşiei lui Iva­nov, om „cu cap mic şi cu idei mari”, acest rol venindu-i mănuşă lui Ma­rius Manole. Încântă spectatorul şi Cornel Scripcaru. Nu te lasă in­di­fe­rent nici Ioana Anastasia Anton, nici Mirela Oprişor.

De constatat: deşi la vedere e mereu un pistol, Ivanov nu se sinucide, precum în varianta ulterioară a piesei, ci moare de inimă, atunci când Doctorul îl face criminal...

Citeşte mai multe despre:   arte

 



Mai multe titluri din categorie

Teatrul Nottara reia spectacolele cu public

Teatrul Nottara reia spectacolele cu public
Teatrul Nottara anunță că de miercuri reia spectacolele cu public, sala de spectacole urmând să funcționeze la o capacitate de 30%. „După o lungă așteptare, Teatrul Nottara are bucuria să își...

Teatrul Odeon anunță cu regret trecerea în neființă a actriței Oana Ștefănescu

Teatrul Odeon anunță cu regret trecerea în neființă a actriței Oana Ștefănescu
Galerie Foto Oana Ștefănescu, actriță a Teatrului Odeon de peste 30 de ani, a plecat dintre noi în seara de 23 ianuarie, lăsând în urmă amintirea unor roluri memorabile, dar mai ales imaginea unui om bun și discret, până...

Universul magic al pictorului suprarealist Victor Brauner, onorat de Muzeul de Artă Modernă din Paris

Universul magic al pictorului suprarealist Victor Brauner, onorat de Muzeul de Artă Modernă din Paris
Galerie Foto Muzeul de Artă Modernă din Paris a sărbătorit luna aceasta universul misterios și magic al unuia dintre marii pictori suprarealiști români, Victor Brauner, a cărui viață a fost străbătută de experiențe...

Unirea Principatelor Române sărbătorită în Filialele BMB

Unirea Principatelor Române sărbătorită în Filialele BMB
Primăria Capitalei prin Biblioteca Metropolitană București (BMB) marchează celebrarea Micii Uniri printr-o serie de evenimente desfășurate online pe paginile de socializare ale filialelor BMB. Astfel, Sediul...

„Jurnal de introspecţie V”, expoziţie inedită găzduită de Artoteca Bibliotecii Metropolitane Bucureşti

„Jurnal de introspecţie V”, expoziţie inedită găzduită de Artoteca Bibliotecii Metropolitane Bucureşti
Primăria Capitalei prin Biblioteca Metropolitană București (BMB) invită bucureştenii iubitori de artă să viziteze expoziția de pictură „Jurnal de introspecţie V” a artistelor Mirela Trăistaru şi Dorothea...

După 3 luni de întrerupere, redeschiderea stagiunii TNB, o necesitate vitală!

După 3 luni de întrerupere, redeschiderea stagiunii TNB, o necesitate vitală!
Teatrul Național I.L. Caragiale din București anunță reluarea spectacolelor la sediu, în toate sălile, cu respectarea tuturor normele în vigoare, impuse de pandemia de COVID-19. Sălile vor putea fi ocupate în...

Ziua Unirii Principatelor Române. Italia și Unirea Principatelor

Ziua Unirii Principatelor Române. Italia și Unirea Principatelor
În primul semestru al anului 2021, Accademia di Romania in Roma prezintă publicului italian o serie de materiale documentare realizate de specialiștii MNIR, pornind de la imagini și documente de arhivă, obiecte de...

BRUXELLES. Diplomație publică și culturală de vârf la Colegiul Europei

BRUXELLES. Diplomație publică și culturală de vârf la Colegiul Europei
Galerie Foto Federica Mogherini, rector al Colegiului Europei din Bruges, și Dr. Liliana Țuroiu, directorul Institutului Cultural Român din Bruxelles, și, totodată, Coordonator General Europalia România au avut joi, 14...

Un tablou de Botticelli, scos la licitație cu un preț de pornire de 80 de milioane de dolari

Un tablou de Botticelli, scos la licitație cu un preț de pornire de 80 de milioane de dolari
Un tablou de Botticelli va fi scos la licitaţie luna aceasta de casa Sotheby`s din New York. Opera de artă are un preţ de plecare de 80 de milioane de dolari. În ciuda impactului economic pe care l-a avut...

Lecturi de suflet de la Editura Litera

Lecturi de suflet de la Editura Litera
Galerie Foto Patria Fernando Aramburu   Editura Litera   În ziua în care ETA anunță încetarea acțiunilor armate, Bittori se duce la mormântul soțului ei, Txato, asasinat de teroriștii basci, ca...

În siguranță, online, la Teatrul Dramaturgilor Români

În siguranță, online, la Teatrul Dramaturgilor Români
Proiectul „Conectați la cultură. O stagiune online” va continua vineri, 22 ianuarie, ora 20:00, cu spectacolul „În siguranță” de Mara Grasu, în interpretarea actriței Antonia...

Genialul regizor David Lynch, la 75 de ani: între filme-cult și meditația transcedentală

Genialul regizor David Lynch, la 75 de ani: între filme-cult și meditația transcedentală
Galerie Foto Regizorul David Lynch a împlinit vârsta de 75 de ani. Creator vizionar, îndrăgit de cinefili, Lynch este un regizor ale cărui experimente cinematografice au devenit filme-cult - de la Blue Velvet / Catifeaua...

Covidul desenat de o româncă, apreciat în Turcia 

Covidul desenat de o româncă, apreciat în Turcia 
Galerie Foto Face minuni din puncte. Folosește de 22 de ani “punctilismul”, o tehnică învățată în facultate. Pe vremea lui Ceaușescu, a reușit să participe la o expoziție în străinătate, pentru că toată lumea a...

In memoriam Luminiţa Constantinescu, la TVR

In memoriam Luminiţa Constantinescu, la TVR
Televiziunea Română regretă dispariţia bine-cunoscutei realizatoare de emisiuni tv și critic muzical Luminița Constantinescu şi îi aduce un respectuos omagiu difuzând, in memoriam, o serie de programe care îi...

Rocanotherworld Winter Edition – spiritul de festival se simte de acasă, timp de 5 zile

Rocanotherworld Winter Edition – spiritul de festival se simte de acasă, timp de 5 zile
Galerie Foto 14 concerte înregistrate de la ediția din iunie 2020 a Rocanotherworld se vor putea vedea pe platforma Overground Showroom între 20 – 24 ianuarie iar publicul se poate bucura în plină iarnă de experiența de...
Serviciul de email marketing furnizat de