x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

„Ivanov”, de la Grădina Icoanei

0
Autor: Maria Sârbu 01 Feb 2011 - 19:42
„Ivanov”, de la Grădina Icoanei Daniela Dima/ Victor Rebengiuc şi Vlad Ivanov, într-un echilibru actoricesc impresionant, măcinaţi de „plictis” în spectacolul „Ivanov”
Vezi galeria foto

Atunci când se anunţă o montare pe un text de Cehov, te gândeşti la potenţialul regizorului şi al inter­pre­ţi­lor principali. Pentru că acest autor nu trebuie citit la suprafaţă. Nu de alta, dar un spectacol realizat după aparenţe te-ar îndrepta spre abisul unei tristeţi comune, aşa cum poate fi înţeles adesea marele Cehov.

Andrei Şerban a realizat la Teatrul Bulandra, în Sala de la Grădina Icoa­nei, spectacolul „Ivanov” – primul text dramatic al lui Cehov montat pe o scenă (1887). Deşi piesa „a contrariat publicul, critica şi cenzura”, fiind nemulţumit şi autorul – mai ales pentru faptul că actorii nu prea au înţeles ce au de făcut, crezând că li se dă posibilitatea să facă gesturi de un comic grotesc –, Cehov a schimbat textul, din comedie în dramă. Andrei Şerban vine tocmai cu această primă variantă, precum mărturiseşte. O apropie de vremurile noastre, fără a scoate în evidenţă un om cu suflet bun, un înger sau un răufăcător. L-a „citit” pe Cehov aşa cum vedea acesta lu­mea la 27 de ani ai săi, o lume obiş­nu­ită, care îşi crea vise confuze, o lu­me cu personaje suferinde de plictis şi care îşi pun probleme, fără a căuta rezolvarea lor.

Mesajul artistic al spectacolului regizat de Andrei Şerban vine din farmecul şi încântarea cu care Cehov şi-a ornamentat această comedie considerată novatoare, pentru că a spart cu ea „canoanele dramaturgiei contemporane”. Scena Sălii Toma Caragiu îi dă posibilitatea creatorului să-şi imagineze şi să construiască această lume. Cehov nu trebuie încărcat cu lucruri multe şi inutile, Cehov trebuie intuit pornind de la un tertip artistic care să deschidă trecerea spre caracterul personajului.

La ridicarea cortinei, în fundul scenei e un pian şi un violoncel, su­ne­tele cărora nu se asociază sub nici o formă întru formarea unei armonii. O primă neconcordanţă cehoviană. La pian – contele Şabelski Matei Se­mi­onovici (Victor Rebengiuc), iar la vi­oloncel Anna Petrovna (Mirela Opri­şor). Locul sugerează o su­fra­ge­rie, dar în faţă, în mijlocul scenei, pe un scaun, stă trist personajul central, Nicolai Alexeevici Ivanov (Vlad Ivanov). El e în grădină, unde în stânga şi dreapta lui sunt alineate scaune, câteva măsuţe, nişte fotolii – toate acoperite cu pânză transparentă de plastic – ca şi cum ar fi în aşteparea cuiva sau a ceva. Tristeţea lui Ivanov e dintr-o lehamete. Andrei Şerban te implică, astfel, de la început, ca şi cum ar spune: iată autorul, iată personajele, iată actorii.

Iată-ne în faţa unei realizări cu personaje ce duc lupte interioare, aidoma bulversărilor, umplute cu amestec de frumuseţe artistică şi efecte chiar ieftine, la prima vedere, ale textului. Vlad Ivanov prezintă prototipul omului plictisit care nu ştie ce vrea, care se crede pierdut, deşi în studenţie avea idealuri măreţe. Şi la începutul căsniciei sale, cu Anna Petrovna, era într-adevăr fericit, dar după cinci ani a pierdut orice interes, deşi nevasta sa îl iubeşte ca la început. La polul opus e Doctorul – Evgheni Konstantinivici Lvov (Alexandru Pavel) – personaj din categoria celor aflaţi pe picioarele lor, convinşi, plini de speranţă. Aceste două roluri su­dea­ză legăturile cu toate celelalte personaje din piesă, asistate de subcontextul liric. Ivanov e încadrat în poeti­ca cehoviană, dar pedepsit de Doctor. În rest – o împrăştiere de chipuri bine conturate, dar şi acestea nu sunt de mare folos pe lumea asta. Iar frumuseţea prezenţei lor se datorează imaginaţiei înmugurite din cuvânt; pe scenă se datorează viziunii regizorale şi interpretării ac­to­ri­ceşti.

La prima vedere, Ivanov, prin întruchiparea lui Vlad Ivanov, pare un personaj care îi încurcă pe ceilalţi, trenând orice acţiune. Moleşeala lui îi nemulţumeşte pe unii, îi molipseşte pe alţii. Îi este silă de sine, de vocea sa, nu-i pasă de nimic, dar îi este frică de ziua de mâine. Se cufundă de bună voie într-un abis, neştiind „de unde această oboseală, de unde această lehamite?”. Şi te laşi copleşit de convingerea ce o strecoară Vlad Iva­nov când rosteşte asemenea cuvinte: Comoara mea nefericită, nu mă im­plo­ra să nu plec seara de acasă. Cum apu­ne soarele, sufletul meu e deprimat de depresie. Aşa i se adresează soţiei sale, evreică de origine şi care a devenit creştină din dragoste pentru el, acum în pragul morţii din cauza tuberculozei. Dar Ivanov mai are o belea: de el e îndrăgostită Saşa (Ioana Anastasia Anton), fiica lui Pavel Kiri­lovici (Cornel Scripcaru) şi a Zinaidei Savişna (Manuela Ciucur). E o fiinţă cu sufletul curat, care încearcă să îl apere de toate învinuirile şi de vorbele urâte din jur. Ivanov spune despre ea că e o copilă îndurerată de neferici­rea lui, dar el e „depresiv” şi atunci depresia îl trimite înapoi acasă.

Ivanov nu ar fi vizibil şi ar deranja enorm dacă alte personaje din anturajul său nu ar avea altă structură. Iată-l, bunăoară, pe contele Şabelski, unchiul lui Ivanov, un domn în vârstă, care din plictiseală se în­tâmplă să se amuze şi să-i amuze şi pe alţii. Este interpretat superb de Vi­ctor Rebengiuc, pe care îl sorbi cu pri­virea fără a clipi, atâta timp cât e în scenă. Acest personaj merge în vi­zi­tă ca să vadă „şi alţi tâmpiţi” – o ca­rac­teristică cehoviană. Un personaj de altă factură e Mihail Mihailovici Bor­kin, administrator al moşiei lui Iva­nov, om „cu cap mic şi cu idei mari”, acest rol venindu-i mănuşă lui Ma­rius Manole. Încântă spectatorul şi Cornel Scripcaru. Nu te lasă in­di­fe­rent nici Ioana Anastasia Anton, nici Mirela Oprişor.

De constatat: deşi la vedere e mereu un pistol, Ivanov nu se sinucide, precum în varianta ulterioară a piesei, ci moare de inimă, atunci când Doctorul îl face criminal...

Citeşte mai multe despre:   arte

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Concursul Internațional de Literatură “Martha Bibescu” și-a desemnat laureații

Concursul Internațional de Literatură “Martha Bibescu” și-a desemnat laureații
Prima ediție a Concursului Internațional de Literatură “Martha Bibescu” s-a încheiat. Evenimentul a fost organizat de Asociatia Pro Valores și Centrul Cultural Palatele Brâncovenești, cu sprijinul. Un...

România la cea de-a III-a ediție a proiectului “Europa in Circolo. Incontri con scrittori europei contemporanei”

România la cea de-a III-a ediție a proiectului  “Europa in Circolo. Incontri con scrittori europei contemporanei”
Joi, 9 iulie 2020, ora 13:00, în cadrul proiectului Europa in Circolo. Incontri con scrittori europei contemporanei (Europa într-un cerc literar. Întâlniri cu scriitori europeni contemporani) –...

Psihoterapia online.Teorie și practică

Psihoterapia online.Teorie și practică
Editura Trei și Cărturești vă așteaptă online, joi, 9 iulie, ora 19.00, la evenimentul de lansare a cărții Psihoterapia online. Teorie și practică  - coordonatorii...

Miercuri, 8 iulie, caută la chioşcuri Jurnalul şi o carte de referinţă a literaturii române: "Ciuleandra", de Liviu Rebreanu

Miercuri, 8 iulie, caută la chioşcuri Jurnalul şi o carte de referinţă a literaturii române: "Ciuleandra", de Liviu Rebreanu
Jurnalul îţi aduce miercuri, 8 iulie, o carte cu desfaşurare dură, un roman analitic, orăşenesc, psihologic. Povestea lui Puiu Faranga, odrasla unui boier de viță veche, care se naște cu instincte criminale şi...

Cea mai bună licitație de Artă Contemporană Românească a anului

Cea mai bună licitație de  Artă Contemporană Românească a anului
Galerie Foto În centrul Bucureștiului, ieri seară, joi, 2 iulie, a avut loc cea mai bună licitație de artă contemporană românească a anului, care a înregistrat vânzări totale de aproximativ 400.000 de euro (cca. 2...

Muzeul Național Cotroceni promovează educația prin experimentarea directă a patrimoniului muzeal

Muzeul Național Cotroceni promovează educația prin experimentarea directă a patrimoniului muzeal
Muzeul Național Cotroceni organizează în perioada 6 - 31 iulie 2020, atelierele de artă și muzeologie din cadrul Cotroceni Summer School, un proiect desfășurat în parteneriat cu Policy Center for Roma and M...

Teatrul Ion Creangă organizează stagiunea estivală „VăraTIC: Miniteatru în Amfiteatru”

Teatrul Ion Creangă organizează stagiunea estivală  „VăraTIC: Miniteatru în Amfiteatru”
Galerie Foto Cele mai frumoase povești revin în programul văraTIC al Teatrului Ion Creangă! În perioada 11 iulie – 27 septembrie 2020, Primăria Municipiului București prin Teatrul Ion Creangă, în parteneriat cu ARCUB,...

S-a deschis Grădina cu Filme – Cinema & More: film românesc, documentare despre mari coregrafi, muzicieni sau creatori de modă, concerte, teatru, spectacolede improvizație și dezbateri, într-un program special în aer liber

S-a deschis Grădina cu Filme – Cinema & More: film românesc, documentare despre mari coregrafi, muzicieni sau creatori de modă, concerte, teatru, spectacolede improvizație și dezbateri, într-un program special în aer liber
Galerie Foto Grădina cu Filme – Cinema & More (Piața Lahovari, Nr.7), unul dintre cele mai cool spații culturale urbane din centrul Bucureștiului, își așteaptă publicul cu un program care cuprinde un mix de film, muzic

Muzeul Luvru s-a redeschis. 70% din colecții vor fi disponibile vizitatorilor

Muzeul Luvru s-a redeschis. 70% din colecții vor fi disponibile vizitatorilor
Muzeul Luvru din Paris s-a redeschis astăzi, după după trei luni şi jumătate, cu respectarea unor măsuri de protecție sanitară pentru prevenirea răspândirii coronavirusului, transmite AFP. Pierderile pr...

Gala Premiilor UNITER 2020 – ediția a XXVIII-a

Gala Premiilor UNITER 2020 – ediția a XXVIII-a
Galerie Foto Având în vedere situația excepțională pe care o traversează în această perioadă toate sectoarele societății, Uniunea Teatrală din România a fost nevoită să reconsidere organizarea Galei Premiilor UNITER 20...

Apariții editoriale la RAO

Apariții editoriale la RAO
Galerie Foto Iepurele și Ursoaica de Julian Gough Năravuri iepurești este o poveste ce face parte din seria Iepurele și Ursoaica și se adresează copiilor cu vârsta 7-10 ani. Ei află că Ursoaica se trezește mai devrem...

Râzi în hohote! Jurnalul îți oferă azi volumul 11 al Enciclopediei umorului de buzunar: UMORUL ȘI AMORUL ÎN CUPLU

Râzi în hohote! Jurnalul îți oferă azi volumul 11 al Enciclopediei umorului de buzunar: UMORUL ȘI AMORUL ÎN CUPLU
Unde s-ar putea naște cele mai tari glume sau cele mai hilare situații dacă nu în cuplu? Soții și nevestele, amanții și amantele, iubiții și partenerele lor sunt personajele acestor bancuri care te vor face...

Icoane din vremea lui Mihai Viteazul și  Matei Basarab, scoase la vânzare

Icoane din vremea lui Mihai Viteazul și   Matei Basarab, scoase la vânzare
Galerie Foto Licitația de Valori Tradiționale, inclusiv colecția de icoane pe sticlă Cecilia Cuțescu-Storck Joi, 9 iulie 2020, ora 19:30 Online Only   „Sângele apă nu se face”, întrucât credința a...

Proiecții de filme peruane în aer liber, la Institutul Cervantes din București

Proiecții de filme peruane în aer liber, la Institutul Cervantes din București
După luni întregi de proiecte desfășurate exclusive online, în iulie, Institutul Cervantes din București, în parteneriat și prin amabilitatea Ambasadei Republicii Peru la București, cu sprijinul Hotel...

Românca Anita Hartig, în stagiunea online la Metropolitan Opera

Românca Anita Hartig, în stagiunea online la Metropolitan Opera
Vineri seara , o nouă întâlnire cu Anita Hartig, interpreta Mihaelei în opera Carmen la Metropolitan Opera. Celebra scenă muzicală din New York derulează un program în care difuzează online...
Serviciul de email marketing furnizat de