x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Ministerul Adevărului

0
Autor: Gabriela Boeriu 04 Mar 2008 - 00:00
Ministerul Adevărului

Lucia Hossu Longin ● Investigarea trecutului continuă
Realizatoarea Lucia Hossu Longin a filmat pentru proiectul "Reconstituiri" în birourile Jurnalului Naţional. Aici funcţionau pe vremuri instituţiile cenzurii.



Lucia Hossu Longin ● Investigarea trecutului continuă
Realizatoarea Lucia Hossu Longin a filmat pentru proiectul "Reconstituiri" în birourile Jurnalului Naţional. Aici funcţionau pe vremuri instituţiile cenzurii.


  • Jurnalul Naţional: Memorialul Durerii nu s-a mai reluat. Aţi pus punct limpezirii trecutului?
Lucia Hossu Longin.TVR Cultural a reluat colecţia celor 36 de episoade, editate într-o carte, însoţită de DVD-uri sub prestigioasele embleme ale Editurii „Humanitas” şi TVR Media.

Să menţionez că tipărirea „Memorialului Durerii” – „O istorie care nu se învaţă la şcoală” a fost posibilă prin susţinerea editorială şi financiară a Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului în România (IICCR)

Aceste 36 de filme se difuzează în reluare duminica la ora 18.00, pe TVR Cultural , un post pe care îl apreciez foarte mult pentru densitatea de intelectuali, prezenţi seară de seară şi pentru strategia de programe.

N-am pus însă punct investigării trecutului. Lucrez cu o echipă excepţională a fostului studio de film la un proiect de 6 documentare numit „Reconstituiri”, care se va difuza săptămânal începând din 10 Aprilie a.c. , pe TVR1.

Să menţionez că acest proiect a fost printre primele aprobate de doamna Dana Deac, directoarea TVR1, care şi-a dat seama de valoarea ideii. E o mare profesionistă. N-am avut bani suficienţi dar IICCR ne-a ajutat: scormonirea în pământul memoriei fiind o misie a acestui institut.

Sunt documentare politice, de cercetare şi de investigaţie asupra unor cazuri, dosare, evenimente (numiţi-le cum vreţi) peste care s-a aşternut praful istoriei. Decopertăm aceste dosare şi încercăm să privim evenimentele şi personalităţile din perspectiva acestor ani. Am avut acces la arhive şi am putut ajunge la alte adevăruri decât cele enunţate în trecut.

În fiecare dosar sunt victime. Morţi sau persoane care au pătimit în timpul regimului comunist. Şi în fiecare dosar se află munţi de falsuri, de legende, de trucaje.

Bunăoară s-a ştiut, în România anului 1959 că la 31 august, la Berlin a fost arestat în sectorul democrat al oraşului un român, Oliviu Beldeanu. În formularea „Scânteii”, „un legionar notoriu care acum trei ani a organizat şi condus atacul terorist săvârşit împotriva legaţiei Republicii Populare Române din Berna”.

Se spune, cităm, „că în momentul descoperirii sale Beldeanu avea asupra sa două arme. El a opus rezistenţă organelor germane de securitate deschizând focul împotriva celor ce-l percheziţionau”. În realitate, Oliviu Beldeanu era un luptător anticomunist, prea tânăr pentru a fi legionar,(avea în 1955, 30 de ani) cel care a fost judecat la Berna, împreună cu alţi patru români pentru ceea ce Occidentul numea „bătălia libertăţii” ; ocuparea unei legaţii care s-a vădit a fi o oficină de spionaj pentru Moscova. A fost condamnat la Berna în 1956 la patru ani detenţie şi eliberat după trei ani, pentru bună purtare.

În acel august 1959, securitatea română îi organizează o capcană, reuşind, cu sprijinul STASI să-l răpească din Berlinul de Vest, să-l aducă în ţară, să-l ancheteze şi să-l execute, la Jilava, în februarie 1961.
Î
n arhiva CNSAS există documente care atestă complicitatea Ministerului Securităţii de Stat al Republicii Democrate Germane la reuşita acestui rapt.

E vorba de raportul ministrului Afacerilor Interne, al lui Alexandru Drăghici către conducerea superioară de stat şi de partid (nota MAI – UM 0123/I – 6 septembrie 1959) prin care se descrie acţiunea, condusă de colonel Nicolae Doicaru şi colonel Aurel Moiş de la DIE. Acţiune girată şi de general locotenent Mielke, ministrul Securităţii de Stat al RDG.

Această investigaţie îi aparţine consultantului filmului , istoricului Stejărel Olaru, cel care a şi scris o carte despre atacul de la Berna.

Aproape 50 de ani s-a păstrat misterul asupra răpirii lui Oliviu Beldeanu. Filmul nostru rosteşte adevărul, bazându-se pe documente şi pe mărturiile a doi dintre tovarăşii lui Beldeanu. Pe unul l-am adus din Spania, are 90 de ani, dar a venit la Berna...


  • Vă pregătiţi pentru o plecare peste Ocean, în Statele Unite! Este tot un proiect din seria celor şase?
Da. Este filmul „Culianu în ţara lui Ceauşescu”, un documentar care porneşte de la Iaşi, trece prin Bucureşti şi se opreşte la Chicago, locul în care marele istoric al religiilor, profesorul Ioan Petru Culianu este asasinat în 21 mai 1991. Avem elemente noi care ne apropie de identitatea celui care a apăsat pe trăgaciul unui Beretta 0,25 şi l-a ucis.


  • Aţi filmat recent şi în Casa Presei chiar în birourile Jurnalului Naţional...Ne puteţi dezvălui subiectul acestui documentar?
Tot din această serie face parte. Se cheamă „Ministerul Adevărului” şi este o reconstituire a instituţiei cenzurii căruia i-au căzut victime cărţi, filme , spectacole şi pe care un istoric literar o asemuia cu un şarpe boa care înghiţea toată cultura română. Nu mai era brutală ca-n anii 50, doar extrem de eficientă în păstrarea purităţii ideologice. Reconfigurăm „arestarea” unei opere cinematografice, în anul 1983, e vorba de „Faleze de nisip”, în regia lui Dan Piţa, retrasă de pe ecrane după trei zile de la premieră. Luni de zile nu s-a ştiut care e vinovăţia filmului până în august 1983, când la Consfătuirea de lucru de la Mangalia , Ceauşescu atacă filmul , arătând de ce era indezirabil şi incriminându-i pe scenarist şi pe regizor. Filmul n-a fost topit, precum cărţile, dar retrimis la masa de montaj pentru a fi curăţat de secvenţele duşmănoase. Chiar şi aşa, nu a mai rulat pe ecrane, decât după 1990.


  • Aţi avut de curând o premieră – un film consacrat marelui scriitor de obârşie română şi de cultură franceză Eugen Ionesco. A fost un eveniment.
Este prima biografie filmică a lui Ionesco în România . Am avut exclusivitate să filmăm colecţia de fotografii şi documente a familiei. De zece ani m-am chinuit să realizez acest documentar. Îi sunt recunoscătoare fiicei dramaturgului, doamnei Marie France Ionesco, care a acceptat să ne dea un interviu, tot în exclusivitate.

Tema filmului este dacă vreţi, leitmotivul vieţii lui Ionesco, neliniştea metafizică în faţa morţii, temă ce îi străbate dramaturgia. Ultimul gând al lui Ionesco, publicat în „le Figaro”, la 1 octombrie 1993 este o rugă către divinitate: „Dumnezeul meu, fă-mă să cred în tine”.

Şi la acest film am beneficiat de o susţinere financiară, înafara TVR, din partea Ambasadei Franţei la Bucureşti. De altfel filmul se va difuza în cadrul săptămânii Filmului documentar româno-francez la Institutul Cultural Francez în 14 martie a.c. şi de asemenea la teatrul „La Houchette” din Paris (teatrul unde de 50 de ani neîntrerupt i se joacă piesele marelui scriitor). Institutul Cultural Român din capitala Franţei organizează două seri „Ionesco” cu proiecţia filmului în 10 şi 11 aprilie a.c., la care suntem invitaţi eu şi regizorul filmului, Dan Necşulea.


  • Nu vă plângeţi de proiecte....
Nu, niciodată n-am fost în criză de subiecte. Din păcate, resursele financiare sunt modeste. Televiziunea condusă de Alexandru Sassu ne susţine, dar din păcate noul preşedinte a preluat o instituţie cu grave probleme financiare, pe care în timp le va rezolva. Dar, în timp. Din acest motiv, suferă cel mai mult producţia de filme artistice, documentare, seriale, teatru. Am sperat că voi obţine o creditare din partea CNC.

Sunt mâhnită că două proiecte de documentare înaintate la concursul de scenarii al CNC au fost sub linie. Cel mai tare m-a revoltat faptul că producătorul acestor documentare, omul care a produs peste 100 de filme din seria „Memorialului Durerii”, care a condus un departament de film timp de aproape zece ani, care a semnat intrarea în producţie a „Decreţeilor” şi a altor zeci de documentare premiate cu premii UCIN şi premii internaţionale a fost cotat cu nota O. El şi societatea lui, „Dan Vinci Film”. Explicaţia? Opinia amatoricească a funcţionarilor CNC care argumentează că produsele de televiziune nu se joacă în sală şi n-au număr de spectatori. Deci, producătorul n-are succes. Descoperi că la CNC, unde ar trebui să fie metropola filmului sunt nişte concepţii, care ţin de o viziune „Pocreaca”. Dar acest subiect merită o tratare aparte. Nu folosesc cuvinte tari pentru că aş fi avut un eşec ci pentru că nu poţi distribui miliarde din banii publici după criterii de junglă. Şi nimeni să nu te tragă la răspundere.

  • N-aţi depus contestaţie?
Sigur, am depus-o. Dar cum nu există instituţia concursului, bazată pe valoare şi competiţie corectă, nu există nici instituţia contestaţiei.

17 ani am lucrat documentare fără să beneficiez decât de susţinerea unor prieteni , de ce m-aş iluziona că aceste proiecte interesează Ministerul Culturii sau CNC-ul? Că ar recunoaşte astfel, încurajând proiecte bune, tot ceea ce am făcut la Televiziunea Publică în folosul memoriei şi al filmului românesc? Nu-mi fac iluzii.

Momentul pe care-l traversăm, de erodare dureroasă a vieţii noastre, te obligă să laşi deoparte idealitatea.

Într-o piaţă de film dirijată de gangsteri nu vom putea pătrunde niciodată. Sper, nădăjduiesc ca tinerii noului val s-ă aducă cinema-ul românesc la standardele de transparenţă, valoare şi integritate impuse de o cinematografie europeană.
Citeşte mai multe despre:   arte,   filmului,   documentare

 

Ştiri din .ro




Mai multe titluri din categorie

Animest.15: Realități paralele și povești uimitoare în cea mai amplă selecție de filme românești de până acum

Animest.15: Realități paralele și povești uimitoare în cea mai amplă selecție de filme românești de până acum
Galerie Foto Dezvoltarea și promovarea industriei de film de animație din România se numără printre principalele obiective Animest, iar festivalul celebrează și în acest an creația autohtonă printr-o secțiune...

Ada Muntean, Corporealities. Uncertain Bodies, la Estopia Art Gallery

Ada Muntean, Corporealities. Uncertain Bodies, la Estopia Art Gallery
Galeria Estopia are plăcerea să vă invite joi, 22 octombrie, între orele 16.00 – 22.00, la vernisajul expoziției Corporealities. Uncertain Bodies, de Ada Muntean. Nicicând mai mult decât în lumea...

Tinerii artiști, premiați la Emerging Artists Awards, la Timișoara

Tinerii artiști, premiați la Emerging Artists Awards, la Timișoara
Galerie Foto Tinere talente de urmărit și apreciat. Artiști, martori ai timpului lor. Ei sunt viitorul. În premieră, la Timișoara se organizează Emerging Artists Awards 2020, o inițiativă de susținere și promovare a tineri...

Festivalul de Film de la Roma: Small Axe, al lui Steve McQueen și Cuban Dancer, un alt fel de Alice în țara minunilor

Festivalul de Film de la Roma: Small Axe, al lui Steve McQueen și Cuban Dancer, un alt fel de Alice în țara minunilor
Galerie Foto Cu ocazia celei de-a cincisprezecea ediții a Festa del cinema di Roma / Festivalului de Film de la Roma, care are loc zilele acestea în capitala Italiei, în ciuda pandemiei, la prestigiosul Auditorium Parco della...

TNTm / SUNT O BABĂ COMUNISTĂ, spectacol cu public, în Sala Mare

TNTm / SUNT O BABĂ COMUNISTĂ, spectacol cu public, în Sala Mare
Galerie Foto Este, poate, cel mai bun moment pentru noi toți – pentru noi, pentru colegii noștri din celelalte instituții de artele spectacolului și pentru public – să învățăm și să practicăm pe de-a-ntregul...

Jurnalul vă oferă azi o lectură palpitantă: cartea ”Amfiloh”, de Erwin Lucian Bureriu

Jurnalul vă oferă azi o lectură palpitantă: cartea ”Amfiloh”, de Erwin Lucian Bureriu
Galerie Foto Jurnalul vă propune astăzi o carte originală, cu nuvele și schițe din actualitatea zilelor noastre, pline de umor, dar și de tragic. O carte care captivează instantaneu cititorul cu un stil cizelat și sclipitor,...

Vernisaj, 22 octombrie 2020: expoziția Frame, a artiștilor Arantxa Etcheverria și Carlos Caballero, la Galeria Sector 1

Vernisaj, 22 octombrie 2020: expoziția Frame, a artiștilor Arantxa Etcheverria și Carlos Caballero, la Galeria Sector 1
Galerie Foto Galeria Sector 1 se întoarce la programul curatorial al anului 2020 cu expoziția Frame, a artiștilor Arantxa Etcheverria și Carlos Caballero, curatoriată de Domenico De Chirico. Vernisajul se va desfășura doar...

Cinematografia românească, premiată la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia

Cinematografia românească, premiată la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia
Galerie Foto Actorii Bogdan Farcaș și Dragoș Dumitru au primit Premiul Special al Juriului la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia, în Concursul Internațional, pentru rolurile din filmul „Neidentificat”, regia...

Timid început de stagiune

Timid început de stagiune
Galerie Foto Azi, în lume, totul e improbabil și aleatoriu. Viitorul incert, programele imprevizibile. Nimic sigur… În ciuda acestei amenințări cotidiene care relativizează viața și inițiativele în cele mai diferite...

Documentarul Lumea în Armonie - Festivalul Internațional George Enescu 2019 debutează internațional la Medici TV

Documentarul Lumea în Armonie - Festivalul Internațional George Enescu 2019 debutează internațional la Medici TV
Galerie Foto Documentarul Lumea în armonie, despre Festivalul Internațional George Enescu din 2019, realizat de Paradigma Film, are premiera internațională astăzi, la Medici TV, cel mai important canal de muzică clasică din...

O lectură fascinantă: ”Ultraînvățarea” de Scott H. Young

O lectură fascinantă: ”Ultraînvățarea” de Scott H. Young
În această epocă dominată de schimbări economice şi tehnologice rapide, succesul depinde de o autoeducare continuă, de dobândirea de aptitudini noi sau de descoperirea ideilor inovatoare. Dacă vrei să ai cât...

Gábor Tompa reales în funcția de președinte al Uniunii Teatrelor din Europa!

Gábor Tompa reales în funcția de președinte al Uniunii Teatrelor din Europa!
Galerie Foto Cea de-a doua adunare generală al Uniunii Teatrelor din Europa (UTE), planificată inițial să aibă loc la Atena, s-a desfășurat online în data de 18 octombrie 2020 din cauza restricțiilor epidemiologice. În...

„Câmp de maci/Poppy Field”, filmul de debut al regizorului Eugen Jebeleanu, are premiera mondială la Festivalul Internațional Tallinn Black Nights (PÖFF)

„Câmp de maci/Poppy Field”, filmul de debut al regizorului Eugen Jebeleanu, are premiera mondială la Festivalul Internațional Tallinn Black Nights (PÖFF)
Galerie Foto Drama „Câmp de maci/Poppy Field”, în regia lui Eugen Jebeleanu, va fi prezentată în premieră mondială la cea de-a 24-a ediție a Festivalului Internațional Tallinn Black Nights (PÖFF), din perioada 13 - 29 no...

Începe Festivalul de Film UrbanEye, online, dar și în birouri de arhitectură din toată țara

Începe Festivalul de Film UrbanEye, online, dar și în birouri de arhitectură din toată țara
Galerie Foto Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediție a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc între 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România. Ca în fiecare...

In memoriam Radu Călin Cristea

In memoriam Radu Călin Cristea
Jurnalistul și eseistul Radu Călin Cristea a murit sâmbăta aceasta, 17 octombrie, la vârsta de 65 de ani. Unul dintre cei mai mari jurnaliști ai României, a fost un nume important în viaţa culturală...
Serviciul de email marketing furnizat de